Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie  (gelezen 5470 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #15 Gepost op: 29-07-2014, 08:14 »
Luchtfilter hangt heel erg af van hoeveel stof je krijgt. Als je achter de vrachtwagens blijft rijden mag je wel meer dan 1 luchtfilter per dag meenemen ;D , maar ik heb ook wel eens een rally in Marocco gereden en maar 1x m'n luchtfilter verwisseld.
Ik neem aan dat je originele filter een schuimfilter is, deze kan je niet uitkloppen maar moet je uitspoelen en opnieuw inolieen, dan zijn wat extra filters een stuk makkelijker.
Hang wel wat lood tegenover je bandenklem anders zit je te stuiteren op je motor als je wat harder rijdt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #16 Gepost op: 29-07-2014, 14:42 »
Ik weet niet of een K&N luchtfilter geschikt is voor woestijnstof..geen ervaring mee... ik zou gaan voor normale ingeoliede foam filters met eventueel daarom heen een (droge) dust cover of een haarnetje welke uit te kloppen is of te vervangen is. Elke dag even kijken hoe het ermee staat, als je niet achter auto's of in zandstormen rijdt dan kan je daar wel 2-3 dagen meedoen afhankelijk van afstand.


Als je met binnenbanden rijdt, dan zou ik op de scherpe stenen wel minimaal 1,5 bar erin blazen want de kans op snakebites is dan wel aanwezig.



Als je geen race rijdt en het echte moeilijke hoge duinenwerk vermijdt (is sowieso niet verstandig in je eentje..) dan slijt er weinig, het blokje laten tokkelen en (rustig) gaan en heeft dan ook niet veel olie nodig. Val partijtjes kunnen natuurlijk wel wat handels afbreken maar met een paar knappe handkappen is dat risico ook klein.


LocTite is your friend....


Neem genoeg water, minimaal 3 liter, met wat sportdrank poeder toevoeging en wat eten met hoge calorische waarde mee (reepjes of gelletjes).

Aangezien je niet veel ervaring hebt zou ik wel zorgen dat je goed fit bent want je zal dan veel op kracht gaan rijden en dan ben je gauw klaar in het zand...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #17 Gepost op: 02-08-2014, 12:09 »
Ik begin er vertrouwen in te krijgen  :)

Bandenklem, extra binnenbanden en extra luchtfilters en hoes zijn besteld. Meteen een paar bandenlepels erbij (en thuis oefenen).

Ik heb een 3 liter camelbak, die sportdranktoevoeging had ik nog niet bedacht. Moet ik nog even naar kijken.

Inmiddels heb ik een 27mc bakkie geinstalleerd voor de communicatie met de trucks. Het begint er langzaam maar zeker serieus op te lijken.

Alleen mn conditie moet nog even op peil  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #18 Gepost op: 03-08-2014, 11:25 »
Ik lees veel tips hier. Erg leerzaam. Aanvulling op de sportdrank toevoeging. Ga niet voor de zoete zooi! Ik de warmte wil je verloren zouten aanvullen die je verliest door te zweten. Als je met deze hitte gaat trainen kun je daar mooi mee experimenteren. Probeer maar eens een zoete AA-drink. Je maag verkrampt dan aardig. Een dag later weer trainen en dan een isotone sportdrank. Defensie heeft isotone sportdrank met een hoge dosis vitamine c. Paardenmiddel, maar werkt wel. Oja, pas mengen als je het gaat gebruiken. Op die manier kan je je water ook voor andere doeleinden gebruiken. Voor nood.. My 2 cents.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #19 Gepost op: 03-08-2014, 13:01 »
Gaat je camelbak + slang na gebruik niet heel snel beschimmelen als je die zoetigheid toevoegt? Schimmels zijn immers gek op suiker i.c.m. vocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #20 Gepost op: 03-08-2014, 13:26 »
Irene tipt nog je tandwielverhouding aan te passen.
De standaard 15-45 is wat lang voor in het zand. 49 of 50 achter bv. Beter voor 15 houden.


Andere steppies, met echte punten en wat groter. (rand eromheen lassen bv.) ook lekker als je grote stukken gaat staan.
Een stevige carterbeschermer, zit die er al op? Van de juiste oude tenere past maar die is moeilijk te vinden. (dat is on-topic want zonder zou je een carter reserve mee kunnen nemen  ;) , of kneedstaal)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #21 Gepost op: 04-08-2014, 19:41 »
Wat mij betreft is elke tip om 3 weken die zandbak door te komen on topic :)

Voor wat de motor betreft heb ik het nodige aangepast (in de afgelopen jaren):

- Acerbis 24 liter tank
- Acerbis rally handkappen
- Wilbers voor en achtervering
- WR200 voetsteunen (3x groter dan origineel)
- Renthal enduro stuur en verhogers
- 27MC bakkie
- Schapenvacht over het zadel :)
- 2e uitlaatophanging en subframesteun (foto)

Ik rij nu met 14/47 tandwielen (icm een 18" achterwiel nu). Raad je 14 voor af wegens slijtage of is het iets anders?
Er is een CRD Skidplate is onderweg vanuit engeland. Die moet er op tijd zijn.

Post Merge: 04-08-2014, 19:47



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #22 Gepost op: 05-08-2014, 07:36 »
Ik zie iig nog overtollig gewicht.....duo voetsteunen en die kunnen bij een val je ook lelijk plekken op je been geven..
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #23 Gepost op: 05-08-2014, 17:31 »
Slijtage inderdaad, met 15 tands gaat inderdaad tandwiel en ketting langer mee. Als je de keuze hebt is een groter achtertandwiel de betere optie.
Bij sommige motoren gaat uiteindelijk ook de achterbrug verslijten bij te klein voortandwiel (nadat je door de kunststof beschermer heen bent)


Schapenvacht is heerlijk. Zorg dat je goed kunt gaan staan en zitten zonder dat het wegwaait, dubbel gaat of wat ook.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #24 Gepost op: 08-08-2014, 22:39 »
Ik zal mn achterbrug in de gaten houden! Ik heb 14/47 kettingset al als reserve mee, misschien doe ik daar nog een los voortandwiel bij.. met deze setting kan ik nog net aan mn ketting spannen, anders moet ik ook meteen een langere ketting.

Ik zit nog met mn banden:

Gaat een Michelin Desert set het makkelijk drie weken volhouden? Ik heb geen idee.

Ik heb twee sets:
1 set 18/21 inch met Michelin Deserts + bandenklemmen en 2 paar extra binnenbanden
1 set 17/21 inch met Heidenau K60's

Ik twijfel om de grote stukken onroad/gravel in Tunesie op de Heidenau's te rijden om de Deserts te sparen, of is dat onzin?

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #25 Gepost op: 09-08-2014, 10:32 »
Ga gewoon lekker rijden. Zijn toch altijd alleen maar KTMs met panne  ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2079
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #26 Gepost op: 09-08-2014, 10:59 »
Mijn indruk is dat je een beetje overgeprepareerd bent  ??? :-\


Als ik het goed begrijp rijdt je op een XT600, niet direct een motor om heel extreem off-road te gaan rijden. En met begeleiding voor technische ondersteuning, bagage verslepen. De route is vooraf uit gestippeld (?).


Ik heb ook eens zoiets gedaan en is me prima bevallen. Je neemt genoeg mee om onderweg een reparatie te kunnen doen (i.g.v. lekke band, afgebroken koppelingshendel, gebroken ketting) en om in het kamp onderhoud te kunnen doen (luchtfilter, olie, ketting spannen, remblokken). Verder voor het navigeren een wegenkaart (doet het altijd) en GPS. Een EHBO-kitje op de motor is ook wijs. Camelbag natuurlijk. Het is natuurlijk handig wanneer je je eigen motor goed kent en er aan kunt sleutelen.


In Marokko [EDIT: lees net dat je naar Tunesie gaat.... weet niet hoe het daar is] kan je het rijden net zo extreem maken als je wilt. Je kun het hele land door zonder van het asfalt af te gaan, of door op de er naast liggende gravelpistes te rijden, of dwars door de woestenij en door wadi's (droge rivierbedding). Heb ik ook allemaal gehad in de trip met Arjan Brouwer en Memotours die ik in 2010 deed. Heel leuk en soms best inspannend en vrij relaxed: als je er genoeg van hebt zoek je het asfalt weer op.













... dus wat Dutchie zegt: relax en geniet! Het gaat een fantastisch mooie trip worden!

... maar ik herinner me idd ook mijn eigen opwinding voorafgaand aan wat voor mij een heel avontuur was!

HJ

Post Merge: 09-08-2014, 11:11

Ik zal mn achterbrug in de gaten houden! Ik heb 14/47 kettingset al als reserve mee, misschien doe ik daar nog een los voortandwiel bij.. met deze setting kan ik nog net aan mn ketting spannen, anders moet ik ook meteen een langere ketting.

Ik zit nog met mn banden:

Gaat een Michelin Desert set het makkelijk drie weken volhouden? Ik heb geen idee.

Ik heb twee sets:
1 set 18/21 inch met Michelin Deserts + bandenklemmen en 2 paar extra binnenbanden
1 set 17/21 inch met Heidenau K60's

Ik twijfel om de grote stukken onroad/gravel in Tunesie op de Heidenau's te rijden om de Deserts te sparen, of is dat onzin?


Ligt er natuurlijk aan hoeveel km's je gaat maken in die 3 weken. Een Heidenau achterband gaat dacht ik behoorlijk lang mee (10.000km?) en dan zou je het op 1 set kunnen doen. Ze schieten alleen te kort in de modder, maar je gaat in de zomer dus weinig of geen regen en modder te verwachten. Desert heb ik nooit gehad, maar zijn 'tweelingbroertje', Michelin T63 achterband gaat zo'n 5000km mee.


Ik zou bij voorkeur gewoon alles op 1 set banden willen rijden. Wisselen tussen off- en on-road stukken ... dan blijf je aan de gang... Ik heb destijds alles op TKC80´s gereden.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #27 Gepost op: 10-08-2014, 18:16 »
Gave foto´s!!

Bestaat dat, overgeprepareerd?  :D

Het klinkt wel professioneel, technische ondersteuning en verslepen van bagage maar in de praktijk valt het wel mee hoor.

De vrachtwagens zijn ´oude barrels´ (Tatra T813, Daimler Benz 1113, Magirus Deutz 170) en zijn particuliere trucks van vrienden. We gaan proberen om de moeilijkste routes te rijden en plekken te bereiken onder het motto van ´kijken hoe ver we komen´. Voor twee van de drie truckpiloten is het offroad rijden trouwens ook een nieuwe uitdaging.

Ik zou het natuurlijk balen vinden om door falende zaken die ik had kunnen voorzien niet door te kunnen rijden. Ik probeer dat iig zo veel mogelijk voor te zijn maar schiet misschien wel een beetje door  ::)

Op het moment van vertrek ga ik sowieso wel op de relaxt-en-geniet modus hoor  8)



Post Merge: 10-08-2014, 18:30

Hier gaat mn XT achterop


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #28 Gepost op: 19-10-2014, 18:55 »
De trip is achter de rug! Heb een geweldige tijd gehad, maar wat was het zwaar joh..

In Tunis heb ik de motor afgeladen en ben gaan rijden op de Heidenau's. Meteen op de eerste dag over het asfalt lek gereden.. Bij een lokale brommerboer extra binnenbanden ingeslagen maar niet nodig gehad. Na een paar dagen bij Douz (randje Sahara) aangekomen. Daar de wielen naar Michelin Deserts gewisseld en twee 'testdagen' gedaan met al het spul waarbij we 's avonds in Douz terugkwamen om te sleutelen. En dat was nodig ook want na 20 minuten zandrijden was ik al mn vermogen kwijt, boosdoener was een volgelopen luchtfilter. Na wat speurwerk het probleem gevonden: Ik heb geen origineel achterspatbord meer waardoor er een opening tussen mn frame en mn luchtfilterhuis is ontstaan. Bij het ingraven van het achterwiel schepte ik het zand zo mn filter in...

Verder 1 keer goed op mn plaat gegaan; risers verbogen, met mn knieen mn stuur geraakt, startknop stuk. Hierdoor uiteindelijk maar 1 dag niet kunnen rijden.

De sportdranktoevoeging in mn camelbak werkte perfect! Heb echt het idee dat het flink heeft geholpen.

Bedankt voor alle tips!




Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #29 Gepost op: 20-10-2014, 09:34 »
Goed vermaakt dus!


Zelfs in een zwarte outfit  :o
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog