Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...  (gelezen 17675 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Gepost op: 14-03-2015, 21:09 »
Ik heb een fijn probleempje. Een draadbreuk in mijn Tripykabel, direct in de doorvoer van de USB-plug. Nu kan ik natuurlijk bij Tripy een nieuwe kabel bestellen (nr. 9000), maar dan heb ik opnieuw de kabel die ik eigenlijk niet wil. De USB-connector kan ik los kopen en opnieuw aansolderen en dat zou ook moeten kunnen met de apparaatstekker.


Bijkomend probleem is namelijk dat de 4-polige stekker aan de Tripy zelf er al binnen 2 kilometer rijden uit valt door de motortrillingen. Nu heeft het apparaat wel een batterij-autonomie van 36 uur, maar als ik op motorvakantie ben moet ik toch gebruik maken van het boordnet.
Ik wil dus die stekker vervangen door een met schroefdraadborging. En die dingen bestaan, zie ze op de Tripy-site gefotografeerd bij de afstandsbedienkabel, en zie die stekker ook zitten op de laatste foto van de Hard Tripy Houder.
Alleen, hoe kom ik daaraan?


Bij Tripy zelf krijg ik geen enkele reactie helaas, al gebeld, al verschillende mails geprobeerd, zowel algemeen als specifiek naar de technische man daar. Gewoon geen reactie, een dik minpunt wat mij betreft en ik ben eerlijk gezegd ook anders gewend.


Misschien kent iemand dit type plug. Het is een ronde, 4-polige plug met een diameter van 6,5 mm uitwendig (male connector) en een positioneringsgroef. Zie de bijgevoegde foto's. Ik heb me rot gezocht maar tot dusver niet gevonden. Kan me echt niet voorstellen dat Tripy zelf deze connector maakt, het ding moet ergens uit massaproductie komen.


Als je weet welke plug ik moet hebben hoor ik het heel graag!











En de foto van de Tripy afstandbedienkabel van hun website. Hierop is de schroefdraadborging te zien (pijltje)...



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2015, 21:15 »
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2015, 21:28 »
Yep, RS-online ken ik wel, heb ik al eerder bij besteld. Een hele website vol connectors, net zoals bij anderen. Maar vind dan maar eens het juiste stekkertje. Het zou een 4-polige ASE Industrial connector kunnen zijn, jammer dat ze de specifieke gegevens er niet bij zetten. Voor hetzelfde geld is die 2 of 3 keer zo groot. Daarom hoop ik dus dat iemand hier het type stekker kent. Dan kan ik echt gericht op zoek...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2015, 21:41 »
Ik heb me ook rot gezocht, niks gevonden.

De schroefdraad in de Trippy is in elk geval 1/8" W (rechte gasdraad).

Ik wilde de voedings kabel zelf maken, bij Trippy is tie een beetje duur.

Uiteindelijk toch maar eentje gekocht.
Er zit een kastje (rond langwerpig ding) bij, geschikt voor 12-24 Volt.
Ik heb geen 24 Volts motor.....boordspanning. en je weet toch al niet waar die rommel weg te bouwen.....

Na de aanschaf, kreeg ik te horen dat je deze aansluiting beter niet kan gebruiken. De aansluiting op de print van de Trippy kan kapot trillen, waardoor communicatie onmogelijk wordt, dan heb je ook niks meer aan.

Hoe ik nu heb zitten;

Parkeer doos voor de Trippy voedings kabel gemaakt, in de buurt van de Trippy.
Normaal rijden, opgeladen Trippy, dopje in de Trippy, voedings stekker in de parkeerdoos.
In nood-gevallen, voedings stekker in de Trippy, dopje in de parkeer doos.
Laden bij stilstaande motor, om schade door trillingen te voorkomen.

NB zoals jij de stekker nu gebruikt is je Trippy niet meer spatwater dicht.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2015, 22:04 »
NB zoals jij de stekker nu gebruikt is je Trippy niet meer spatwater dicht.


Klopt, met de stekker erin is hij inderdaad niet spatwaterdicht, dat had ik me meteen bij het eerste gebruik al gerealiseerd. Maar zo gebruik ik hem ook liever niet. Enkel als ik aan de batterij-autonomie niet genoeg heb, maar ook liever met het afdichtingsdopje erop en zonder kabel. Om maar iets te noemen, de autonomie naar het startpunt van de ARM jubileumtour 2014 in Finland was al niet genoeg. (Naar Stockholm, en na de boot vanaf Turku helemaal binnendoor en gedeeltelijk offroad naar Suomussalmi.) Op een motorvakantie moet ik dan het boordnet kunnen gebruiken en ook rijdend op kunnen laden.
Als ik die voedingsplug nu kan fixeren is het probleem met de lostrillende printplaat ook meteen opgelost, de plug kan dan geen kant op. De ellende is dat die geborgde plug moet bestaan, hij staat immers op foto.


Ik blijf zoeken, en als ik hem vind dan post ik dat hier ook weer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2015, 22:23 »
De oude Tripy USB kabel kon er inderdaad zo uitvallen, maar de nieuwe USB kabel heeft een schoefaansluiting, zoals je ook op de onderste foto ziet. Bestelnummer is inderdaad 9000.

Door die schroefaansluiting kan de kabel er nooit uitvallen en is de ook meer waterdicht. En wringt het niet aan de print of connector, zit stevig vast.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2015, 22:34 »

Als ik die voedingsplug nu kan fixeren is het probleem met de lostrillende printplaat ook meteen opgelost, de plug kan dan geen kant op. De ellende is dat die geborgde plug moet bestaan, hij staat immers op foto.


Ik blijf zoeken, en als ik hem vind dan post ik dat hier ook weer.

Ook met de schroefbare voedings stekker is er kans op print beschadiging, is me verteld.

Als je met een volle Trippy weggaat, is er tussendoor toch voldoende tijd om bij te laden.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2015, 22:42 »
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar de stekker is vastgeschroef aan de behuizing, en ik vermoed dat je niet je bagage met dit snoer vastbind, dus zal het best los lopen volgens mij.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2015, 22:43 »
Ook met de schroefbare voedings stekker is er kans op print beschadiging, is me verteld.

Als je met een volle Trippy weggaat, is er tussendoor toch voldoende tijd om bij te laden.


Ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat je dan de print kan beschadigen. Die stekker weegt maar een paar gram en de fixatie is dan stevig op het huis en niet op de print. Daar gebeurt volgens mij niets mee.

Het bijladen moet ook rijdend kunnen gebeuren. Ik ga graag primitief op pad en niet overal hebben ze elektriciteit. Bovendien werkt mijn boordnet alleen als het contact aan staat.  :D


member: Thanks, dat is waardevolle info voor mij! Op de foto's in de Tripy shop staat nog steeds het oude type plug. Weet je zeker dat ze hem hebben geupdate?
Ik heb zojuist ook een mail direct naar Pascal, de grote baas van Tripy gedaan. Wellicht komt er nu wel reactie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #9 Gepost op: 14-03-2015, 22:51 »
Ik heb hier beide kabels liggen, de 9000 met schoef is van 2 weken geleden.  Ik ga er niet vanuit dat ze verschillende versies hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #10 Gepost op: 14-03-2015, 22:56 »
Okee, geweldig! Dan moest ik toch maar eens gaan bestellen. Ik wacht nog even een eventuele reactie af van Tripy-zijde. Even zeker zijn dat ze inderdaad de juiste kabel gaan opsturen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #11 Gepost op: 14-03-2015, 23:16 »

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat je dan de print kan beschadigen. Die stekker weegt maar een paar gram en de fixatie is dan stevig op het huis en niet op de print. Daar gebeurt volgens mij niets mee.

Het bijladen moet ook rijdend kunnen gebeuren. Ik ga graag primitief op pad en niet overal hebben ze elektriciteit. Bovendien werkt mijn boordnet alleen als het contact aan staat.  :D

-Ik zeg ook maar wat me verteld is, zag er aanvankelijk ook geen kwaad in. Het was maar een tip.
-Alleen spanning met contact aan? Dat is te veranderen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #12 Gepost op: 14-03-2015, 23:24 »

Denk dat het goed is om even over printschade na te denken, maar ik denk ook dat die vrees ongegrond is. In ieder geval nog bedankt voor die tip.
Klopt, het is te veranderen. Afzekeren rechtstreeks vanaf de accu. Maar dat wil ik niet. Heb het bewust zo gehouden... Als ik van de motor af stap heb ik geen stroom nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #13 Gepost op: 15-03-2015, 10:37 »
Als met schroef aansluiting de print beschadig kan worden, dan mag de Tripy nooit met een spanningaansluiting gebruikt worden.

Dus ook niet met deze: Adaptator voor het 8-28 VDC elektrisch systeem van de voertuig Ref: 9020


 :D ;)    zelfde skroef 



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Tripy II apparaatstekker. Wie het weet...
« Reactie #14 Gepost op: 15-03-2015, 11:26 »
Ik zit met het zelfde probleem, ik wil een extra conector
.
Het grote probleem voor mij is dat ik niet de stuurbediening EN de powerkabel gelijk kan gebruiken, er is maar één ingang op het toestel voorzien.
Volgens de Tripy expert zou het onmogelijk zijn de stroomvoorziening en de stuurbediening SAMEN te gebruiken, dus de kabel "splitsen of verdelen naar 2 connectors??
Dit zou een "software matig" probleem zijn ?, zijn er hier handige techneuten die daar misschien een oplossing voor zouden kunnen vinden?