Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aanhangwagen ontwerpen  (gelezen 24823 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #15 Gepost op: 25-06-2011, 09:22 »
wat mij wel handig lijkt is een motor aanhanger voor de motor

(ja ja, deze zin kan je op verschillende manieren lezen en toch staat er nog steeds het zelfde :o )

Helaas, dat mag niet!
Denk dat het grootste probleem het gewicht word, je mag maar de helft van het gewicht van je motor trekken.
Maar mocht je je crosser achter een goldwing willen hangen dan moet je hem ook nog uit elkaar halen om onder de 1 meter te blijfen.
 
Zelf loop ik met het idee rond om mijn surfplank achter de motor te knuppen maar dan kom ik niet uit met de max. lengte  :(
 
Regel en Wetgeving
 
Lengte 2,50 mtr Gemeten vanaf de as van het achterwiel van de motor, incl. uitstekende delen zoals, achterlichten, bumpers, spoilers , enz  Breedte 1 mtr. Incl uitstekende delen zoals zijlichten, bumpers.
Hoogte 1 mtr. Incl. uitstekende delen  zoals imperiaal, spoilers.
Gewicht  het totale gewicht van de aanhanger, incl. bagage, mag niet zwaarder zijn als de helft van het gewicht van de motor.
Verlichting  1 of 2 achterlichten Rood reflecterend, 1 of 2 remlichten  rood reflecteren, 2 richtingaanwijzers, oranje reflecteren, 2 niet driehoekige rood reflecteren aan achterzijde van de aanhanger, 2 oranje reflecterende aan beiden zijde van de aanhanger.
                 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1819
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #16 Gepost op: 25-06-2011, 09:56 »
Goed bezig. Vrijdag klaar?

Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #17 Gepost op: 25-06-2011, 11:08 »
En een ding waarbij je de voorwielen vastzet en de achterwielen van de motor meerijden?
Noppen slijten nauwelijks als ze niet aangedreven worden denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #18 Gepost op: 25-06-2011, 13:35 »
En een ding waarbij je de voorwielen vastzet en de achterwielen van de motor meerijden?
Noppen slijten nauwelijks als ze niet aangedreven worden denk ik.

Dan krijg je meer dit idee, maar word lastig als je 2 motoren mee wil nemen.

     

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #19 Gepost op: 25-06-2011, 13:43 »
Die laatste is goed om je versnellingbak naar de knoppen te helpen! :

Daar draait de je hele versnellingbak  van de motor dus mee, aangedreven door je ketting, maar smering heb je dus niet, want de motor draait niet.

je zou hem stationair kunnen laten lopen tijdens de rit... maar of dat nou een lekkere oplossing is?

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2325
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #20 Gepost op: 25-06-2011, 13:59 »
Naar ik heb begrepen ook niet toegestaan in NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #21 Gepost op: 25-06-2011, 14:06 »
Die laatste is goed om je versnellingbak naar de knoppen te helpen! :

Daar draait de je hele versnellingbak  van de motor dus mee, aangedreven door je ketting, maar smering heb je dus niet, want de motor draait niet.

je zou hem stationair kunnen laten lopen tijdens de rit... maar of dat nou een lekkere oplossing is?


Of je moet de ketting er af halen..

Post Merge: 25-06-2011, 14:17
Naar ik heb begrepen ook niet toegestaan in NL

Kan daar weinig over terug vinden, er is wel een veel regelgeving over verlichting.
Dus als je achterop je motor een lichtbalk schroef met kentekenplaat dan zou het moeten mogen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #22 Gepost op: 25-06-2011, 15:53 »
Dan krijg je meer dit idee, maar word lastig als je 2 motoren mee wil nemen.

     


Onder het achterwiel een constructie maken met links en rechts een wiel en een verlichtingsbalk achterop gemonteerd , klein , eenvoudig op te bergen , geen slijtage aan de motor of versnellingsbak en waarschijnlijk goedkoop te fabriceren.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #23 Gepost op: 25-06-2011, 16:55 »

Onder het achterwiel een constructie maken met links en rechts een wiel en een verlichtingsbalk achterop gemonteerd , klein , eenvoudig op te bergen , geen slijtage aan de motor of versnellingsbak en waarschijnlijk goedkoop te fabriceren.

en pleur je zo in de kofferbak

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #24 Gepost op: 25-06-2011, 18:36 »


Onder het achterwiel een constructie maken met links en rechts een wiel en een verlichtingsbalk achterop gemonteerd , klein , eenvoudig op te bergen , geen slijtage aan de motor of versnellingsbak en waarschijnlijk goedkoop te fabriceren.
Dat word dan een combinatie van deze 2.

[/URL]

Maar als je daar dan weer een balk tussen zet om het voorwiel er makkelijk in te kunnen rijden krijg je .....


Offline member

  • *****
  • Berichten: 768
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #25 Gepost op: 12-03-2012, 21:11 »
Voor mijn studie werktuigbouw aan de HU moet ik een werkervaringsproject doen.
Nu is mijn plan om een demontabele aanhanger te gaan ontwerpen en hiervan een bouwtekening te maken zo dat hij makkelijk (zelf) te bouwen is.

En? Hoe was de beoordeling? Voldoende gekregen?
Gein: Heb je al vorderingen gemaakt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 160
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #26 Gepost op: 12-03-2012, 21:45 »
En? Hoe was de beoordeling? Voldoende gekregen?
Gein: Heb je al vorderingen gemaakt?



De punten zijn binnen Herman.  :D


In het kader van een werkervaringsproject heb ik een karretje ontworpen en daar 3D tekeningen van gemaakt.





En ff aan het rekenen geweest  ::)





Nu nog iemand vinden die hem wil bouwen.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2012, 07:30 »
Mooi ontwerp 8)

Wat gebeurt er eigenlijk als de combinatie gaat remmen? Verplaatst dan het gewicht van de achterwielen van beide motoren naar de voorwielen?

Loop je dan niet het risico dat de blauwe balk gaat torderen of iig de bevestiging van goten of groene pijp scheuren door metaalmoeheid?

Als dit zo is, kan je de groene balk niet beter doortrekken tot vlak over de as?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2012, 08:26 »
mmm ik het maar niet maken volgens die tekening...
dat blauwe plaatstaaltje krijgt bij remmen van het trekkend voertuig alle gewicht als drukkracht, en buigt.
Gezien de aanhanger niet geremd is, valt die torsiekracht waarschijnlijk wel mee: Deze wordt allen veroorzaakt doordat het gewicht van de motoren niet OP de rijgoot ligt, maar een stuk daarboven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Aanhangwagen ontwerpen
« Reactie #29 Gepost op: 14-03-2012, 08:35 »
Maar leg je er nou een mooie traanplaat bodem in en vervang je dat stripje plaatstaal voor een profiel .... heb je opeens een handig karretje waar je ook nog je kist met zooi tussen de motoren mee kunt nemen.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007