Tijd voor een nieuwe, vermakelijke sleutelblunder!!
Maandagavond m'n achterband, die letterlijk tot op het draad was versleten, vervangen. Dinsdag op weg naar werk, klein stukje snelweg en alles begint te trillen. Achterom kijken, maar alles leek nog aan motor te hangen. Iets verderop veilig gestopt en motor gecheckt. Niks te zien of te voelen. Doorgereden naar werk, iedere keer boven de 100km/u begonnen met kiezen mee te resoneren en auto's lieten blijken dat mijn koplamp erg irritant in hun spiegel trilde. Terugweg binnendoor gereden, maar nog steeds mega trillingen boven de 100km/u.
Ik kon aan niets anders denken dan onbalans in de band, maar dit moest wel een paar 100g zijn. Ik reed altijd met Michelin Pilot Road, maar die zijn erg duur geworden, dus nu zoekende naar een alternatief die lang meegaat en goede natweer grip heeft (unicorn). Nu een Maxxis M-6103 Promaxx. Ik zag nergens verhalen over extreme onbalans van deze band. Ik balanceer m'n wielen nooit, maar monteer wel altijd de stip netjes tegenover het ventiel, dat is altijd genoeg (tot nu toe). Als je bijvoorbeeld een bandenklem monteert zonder extra lood dan krijg je rond de 60 en 120km/u een trilling, dit was dus alleen boven de 100km/u
.
Toen ik thuis de motor achteruit de garage in duwde hoorde ik elke 3 omwentelingen een metalen geschraap. Op de bok het achterwiel een slinger gegeven en toen begon het lampje te branden. Hoeveel bandenlichters heb ik gebruikt en hoeveel liggen er nu op de plank: ja hoor er mist er een, een kleine dunne. Wiel er uit, wang geplopt en daar was ie, een mooi als nieuw glimmende bandenlichter
. Blijkbaar stopte de bandelichter bij 100km/u met schuiven in de band en ging rondjes meedraaien, wat de mega onbalans gaf.
Vanochtend zonder trillingen op m'n werk aangekomen
[size=78%].[/size]