Starten doet ie ook gewoon goed, alleen bij afremmen slaat ie 's ochtends makkelijk af.
(op die ene keer na bij -.. in de ardennen na start ie altijd prima)
In de winter hebben onze benzinemaatschappijen als service beter ontbrandbare en vluchtiger additieven toegevoegd.
Via je overflowslangetjes komt er lucht bij je vlotterkamer en deze vluchtige vloeistoffen vervliegen dan extra snel. Wat er overblijft is een slappe hap.
Mocht je je carburateur gedurende de vorige rit nou niet leeggereden hebben, leg dan vlak voor het starten je DRZ even op zijn linkeroor (want aan die kant zit de benzinekraan) en laat hem daar even 10 seconden liggen. Je vlotterkamer loopt hierdoor over en de oude benzine wordt geloost via de overflowslangetjes.
Het verse mengsel zal goed ontbranden.
Wat ook wel wil helpen bij vorst is een laagoctaan benzine, zoals 92 RON tanken; 100 RON moet in theorie magerder lopen, dus het tegenovergestelde zal ook wel waar zijn.
Neem naar zo'n Ardennenrit ook eens een stalen jerrycan mee en laat je IMS-tank vrij leeg. Voor je hotel kieper je dan even 10 liter verse krachtige benzine in je tank en hij zal starten als een zonnetje! Sprekende over een zonnetje, zet ook je motorfiets 's ochtends in de zon. Een paar graden verschil in je cylinder kan nét het verschil maken!
Indien je voor woon/werkverkeer met deze ellende zit, koop dat een Nologykabel of een iCat met een iridiumbougie. Je zult merken dat, na montage, direct je DRZ hoger in stationairtoeren loopt (dus een betere verbranding). Deze bougiekabels verzorgen een kortere maar heftiger vonk. Hij start dan ook onvriendelijke mengsels veel beter en het middengebied wordt wat 'levendiger'.
Verder je motorfiets ook buiten op de druppellader zetten (ze verkopen ook verlengsnoertjes van Optimate). Met een echt verse accu is ook de vonk krachtiger; zo'n accu verliest behoorlijk wat startcapaciteit na een weekendje vorst!
Noppy