Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DRZ 400 probleempje  (gelezen 7016 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #15 Gepost op: 13-03-2006, 09:59 »
Starten doet ie ook gewoon goed, alleen bij afremmen slaat ie 's ochtends makkelijk af.
(op die ene keer na bij -.. in de ardennen na start ie altijd prima)

In de winter hebben onze benzinemaatschappijen als service beter ontbrandbare en vluchtiger additieven toegevoegd.

Via je overflowslangetjes komt er lucht bij je vlotterkamer en deze vluchtige vloeistoffen vervliegen dan extra snel. Wat er overblijft is een slappe hap.

Mocht je je carburateur gedurende de vorige rit nou niet leeggereden hebben, leg dan vlak voor het starten je DRZ even op zijn linkeroor (want aan die kant zit de benzinekraan) en laat hem daar even 10 seconden liggen. Je vlotterkamer loopt hierdoor over en de oude benzine wordt geloost via de overflowslangetjes.

Het verse mengsel zal goed ontbranden.

Wat ook wel wil helpen bij vorst is een laagoctaan benzine, zoals 92 RON tanken; 100 RON moet in theorie magerder lopen, dus het tegenovergestelde zal ook wel waar zijn.

Neem naar zo'n Ardennenrit ook eens een stalen jerrycan mee en laat je IMS-tank vrij leeg. Voor je hotel kieper je dan even 10 liter verse krachtige benzine in je tank en hij zal starten als een zonnetje! Sprekende over een zonnetje, zet ook je motorfiets 's ochtends in de zon. Een paar graden verschil in je cylinder kan nét het verschil maken!

Indien je voor woon/werkverkeer met deze ellende zit, koop dat een Nologykabel of een iCat met een iridiumbougie. Je zult merken dat, na montage, direct je DRZ hoger in stationairtoeren loopt (dus een betere verbranding).  Deze bougiekabels verzorgen een kortere maar heftiger vonk. Hij start dan ook onvriendelijke mengsels veel beter en het middengebied wordt wat 'levendiger'.

Verder je motorfiets ook buiten op de druppellader zetten (ze verkopen ook verlengsnoertjes van Optimate). Met een echt verse accu is ook de vonk krachtiger; zo'n accu verliest behoorlijk wat startcapaciteit na een weekendje vorst!

Noppy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #16 Gepost op: 13-03-2006, 10:11 »
Heb je niet gewoon last van een bevroren carb?

Kun je trouwens voorkomen door bij elke volle tank een of twee borrelglaasje zuivere ethanol of isopropyl alcohol aan je tank toe te voegen. op mijn ZXR 400 (heeeeeel lang geleden) had ik hetzelfde probleem, en dat was hiermee volledig opgelost. Wat je ook kunt doen (niet lachen) is een 21W lampje in je luchtfilterbak hangen. Deze verwarmt de instromende lucht vaak voldoende om het probleem te voorkomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #17 Gepost op: 13-03-2006, 10:18 »
Oh ja, ik heb er sinds vorig weekend ook een Iridium bougie inzitten, zou die daarom met het rallye weekend 's ochtends telkens prima in 1 keer gestart hebben? Niks niet op z'n kant gelegd (dat was pas later op de dag ;))

Ik denk dat bij het makkelijk aflsaan 's ochtends de beste oplossing gewoon kraantje tikje verder open zetten is. Dynojet is ook niet heiligmakend.......


Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #18 Gepost op: 13-03-2006, 10:30 »
Ik denk dat bij het makkelijk aflsaan 's ochtends de beste oplossing gewoon kraantje tikje verder open zetten is.
Verder open  ???
De meeste kraantjes hebben drie standen 1)dicht 2)open 3)reserve. Of heb ik wat gemist?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #19 Gepost op: 13-03-2006, 10:43 »
Dat kraantje verder open zie ik ook niet helemaal. Je gaat met je kraantje toch niet de benzinetoevoer naar je carb, en dus naar je cilinder regelen ???

Je carburateur regelt toch de hoeveelheid benzine?? Of zijn die dingen zo ontworpen dat als je de kraan te ver open zet de carb gaat overstromen?? Dat zou wel helemaal een voorwereldoorlogse constructie zijn.........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #20 Gepost op: 13-03-2006, 11:04 »
Er zit toch op de meeste carbs zo'n mooi stelwieltje/schroefje/kraantje om 'm stationair wat rijker/armer te laten lopen? (nee niet op mijn injectie bmw, maar wel op m'n soes) Of mag je dat geen kraantje noemen  :-X
Sorry, moet mij ook niet met "mannen" zaken bemoeien  :P

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #21 Gepost op: 13-03-2006, 11:12 »
Aha, dan denk ik dat je met een stelwieltje je stationair toerental bijsteld.
Voor het benzineluchtmengsel af te stellen zit er meestal een schroefje op de carburateur.

Bij een injectiefiets zit trouwens ook zo'n stelwieltje voor je stationair toerental (bij mij wel)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #22 Gepost op: 13-03-2006, 11:32 »
bij mij ook :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #23 Gepost op: 13-03-2006, 12:13 »
Oh ja, ik heb er sinds vorig weekend ook een Iridium bougie inzitten, zou die daarom met het rallye weekend 's ochtends telkens prima in 1 keer gestart hebben? Niks niet op z'n kant gelegd (dat was pas later op de dag ;))

Ik denk dat bij het makkelijk aflsaan 's ochtends de beste oplossing gewoon kraantje tikje verder open zetten is. Dynojet is ook niet heiligmakend.......

De goedkoopste oplossing, verreweg, is bij het einde van de rit de benzinekraan dichtdraaien en hem stationair laten draaien totdat hij vanzelf uitgaat. Dat kost (bijna) helemaal niets! De volgende ochtend krijgt hij dan een kersverse plens benzine.

De truc van het lampje kende ik wel, maar was ik alweer vergeten :) Volgens mijn kan je ipv daarvan ook prima een waxinelichtje onder je carburateur monteren, in een RVS bakje. Niet te hard rijden, want anders gaat het vlammetje uit. Deze waxinelichtjes kan je ook weer prima gebruiken bij het verhogen van de temp in je tent!

Noppy  ;)







P.S. Toch kan je maar beter de standaard OEM-carburateurverwarmer monteren.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #24 Gepost op: 13-03-2006, 12:20 »
Hahaha, geweldig!!  ;D  ;D

(wist niet dat er een carbu-warm kitje bestond trouwens  :-X )

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #25 Gepost op: 13-03-2006, 12:42 »
Volgens mijn kan je ipv daarvan ook prima een waxinelichtje onder je carburateur monteren, in een RVS bakje.
Noppy  ;)

En als je carburateur een beetje lekt is binnen een paar seconden je hele fiets verwarmd  :-X  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #26 Gepost op: 13-03-2006, 13:10 »
Ik heb begrepen dat binnenkort de 'geurwaxinelichtjes' bij de Xenos in de aanbieding zijn. Het schijnt dat 'lavendel' vooral bij rallyrijders de voorkeur geniet 8).

Noppy

P.S. Eventuele roetaanslag op de onderkant van je vlotterkamer kan je prima verwijderen met bodymilk van Nivea...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: DRZ 400 probleempje
« Reactie #27 Gepost op: 13-03-2006, 14:24 »
Koen Keuze bij een DRZ ochtendhumeur: Wake up little Suzie, wake up :-X :)

 ;D ;D ;D