Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Koppakking opnieuw gebruiken?  (gelezen 1334 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Koppakking opnieuw gebruiken?
« Gepost op: 10-02-2020, 20:22 »
Ok, je schrok al van de titel :-) Natuurlijk moet je een gebruikte koppakking niet opnieuw gebruiken..

Maar geldt dat ook als je een gloednieuwe koppakking installeerde zonder dat de motor gelopen heeft. Op mijn 2018 KTM exc-f 450 heb ik de kleppen in de cilinderkop laten controleren en er zou niks mis mee zijn. Ze hebben alleen een paar valve seals vervangen en de boel schoongemaakt.

Maar na installatie blijken de uitlaatkleppen nog erger te lekken dan voorheen (lekkage test). Kortom de kop moet er toch weer af om te zien wat er aan de hand is.

De vraag is dan ook kan ik die koppakking toch nog een keer gebruiken in dit geval waarbij deze nooit heet geworden is omdat de motor niet gelopen heeft.  Of is dat ook uit den boze omdat hij nou eenmaal 'geplet' is? Kost namelijk zo'n 38 euro exclusief verzenden.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2020, 20:50 »
Ik zou het niet doen.je kan de gok wagen en daarna wel of niet moeten sleutelen rij er dan voiral een goed stuk thuis mee.
Maar wie heeft er nwe lepoen ingezet en kimt er naderhand achter dat ze lekken dan mag hij toch zeker die 38€ wel aftikken?
Moet het hele blik eruit om koppakking te vervangen is het veel werk?
Bij mijn 690 kin ik het blok laten zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2020, 20:57 »
Dank Propje. Het is niet veel werk want het blok staat nog op de werkbank. Het is meer de kosten maar ik ga zeker niet 40 euro krenterig doen om straks weer alles uit en in te moeten bouwen. Hier een link naar een kort YouTube filmpie van de lekkage.

Schreef je dit nou uit de woestijn of ben je toch weer terug? :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2020, 21:04 »
Zit weer in spanje rij nu de tetverder tot aan huis.
Reed jij nu ook de tet met z.n 3en.
Met ik meen 2 x 701 en een dikke 1290?
Of haal ik je door elkaar met iemand anders

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2020, 21:04 »
klopt
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2020, 22:18 »
Ik vraag me af of een koppakking gemaakt is om "geplet" te worden. Ik denk van niet. Ik zou hem zelf rustig opnieuw gebruiken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2020, 22:32 »
Ik vraag me af of een koppakking gemaakt is om "geplet" te worden. Ik denk van niet. Ik zou hem zelf rustig opnieuw gebruiken.


Hahaha. Ik noem het geplet omdat in de koppakking die uit meerdere lagen bestaat, daadwerkelijk en opstaande rand geperst zit die 'geplet' wordt op het moment dat je de cilinderkop installeert en op koppel aantrekt.

De moderne koppakking is niet de koppakking uit mijn Zundapp, Kreidler, Puch jeugd die simpel waren. Dit ding bestaat uit drie lagen met drie verschillende materialen oftewel complex by design :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2020, 22:32 »
Ik zou het ook wel aandurven voor de tweede keer gebruiken.

Na een paar keer "pletten" valt de kop-pakking wel uit elkaar.

Ooit een cursus gehad, VW motoren uit elkaar halen, in elkaar zetten, afstellen, proefdraaien.

Hier werden steeds dezelfde pakkingen gebruikt. net als de "rek" bouten.

Waardeloze cursus trouwens, meestal was een ruil-motor erin goedkoper.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2020, 22:49 »
Zou het zelf wel doen, heeft nog geen hitte gehad waarbij de kop en cilinder uitzetten.. maar er is een kans dat ie wel gaat lekken natuurlijk en dat je dan de kop er weer af moet halen :(
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 10-02-2020, 23:20 »
Als de teflon laag 100% in orde blijft bij demonteren niet zon probleem. Breekt/plakt die dan zou ik zeker vervangen.

Je zeg veel te veel, maar wat is er gebeurd? Soms moet het spul ook gewoon even warm worden en inlopen voor het juist sealen kan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 11-02-2020, 08:21 »
Als de teflon laag 100% in orde blijft bij demonteren niet zon probleem. Breekt/plakt die dan zou ik zeker vervangen.

Je zeg veel te veel, maar wat is er gebeurd? Soms moet het spul ook gewoon even warm worden en inlopen voor het juist sealen kan.


Dank. Ik heb die cilinderkop weggebracht omdat de lekkagetest zo'n 40 tot 45 % lekkage aangaf en ik duidelijk geblaas uit de uitlaat kon horen en voelen. Dat zou wijzen op problematische uitlaatkleppen.

Volgens de dealer was er nauwelijks wat aan de hand met kleppen. Ze zijn schoongemaakt en de valve seals zijn vervangen en mijn portemonnee 135 euro lichter.

Aangezien er helemaal niks mis was met de kleppen zijn ze al 'ingelopen'. Ze hebben niks aan de kleppen of zetels gedaan dus waarom heb ik nu 70% lekkage bij de uitlaat? Het komt er zo hard uit dat ik mijn haar kan fohnen :-)

Ik heb het probleem ook neergelegd bij een andere dealer en die zei dat ze misschien per ongeluk de uitlaatkleppen bij montage hebben omgewisseld want dan sluit de boel niet af.

Maar ik claim geen expert te zijn dus ik kan de plank ook helemaal mis slaan.

Post Merge: 11-02-2020, 18:06
Kop eraf gehaald en de pakking ziet er niet eens 'geplet' uit ::)  Kortom, ik waag het erop.


Nog een andere test gedaan en dan zie je heel goed dat 1 uitlaatklep flink lekt. Terug gebracht naar de dealer en die was helemaal onplezierig verrast, gaf me gelijk en wilde meteen de cilinderkop en filmpjes hebben om het in orde te maken.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 12-02-2020, 08:23 »
Als jij dan GEEN expert bent ......... wat is de dealer dan  :o
Sorry, maar als jij met zo'n simpel testje eea kan controleren wat hebben ze dan überhaupt uitgevoerd. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, maar dit is wel knullig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 12-02-2020, 08:28 »
Het moet bijna wel, dat ze de kleppen verwisseld hebben.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 12-02-2020, 19:31 »
Mijn dealer besteedt het werk uit en was echt verbaasd omdat hij al jaren goed werk geleverd krijgt van deze partij. Ik geloof hem op zijn woord want anders was hij al lang out of business.

We zijn allemaal gewoon mensen dus fouten worden gemaakt en ik vermoed dat ik gewoon een tikje pech heb.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Koppakking opnieuw gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 12-02-2020, 19:42 »
Anderzijds zijn er ook weinig mensen die rubber handschoenen om de in- & uit-laat poort knopen, en perslucht op het bougie gat zetten...…..

Terecht dat je het controleert, maar wie weet was er niks gebeurd als je er gewoon mee was gaan rijden.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....