Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 4x4 basics voor nono's  (gelezen 6935 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
4x4 basics voor nono's
« Gepost op: 06-05-2012, 12:20 »
Ik ga van de zomer met het gezinnetje door Ijsland karren.
Nou weet ik best wat van terreinrijden 2x1  ;)  maar zo goed als niks van 4x4.

We zijn een paar jaar geleden prima met een Grand Vitara door Costa Rica gegaan, maar dat waren vooral gravelpaden, dat was wel leuk maar verder simpel.
In Ijsland moeten we riviertjes door en zo dus ik wil iets meer weten over wat dan wel en wat niet te doen.

Is er ergens een leuke site waar wat praktische tips en trucs te vinden zijn.
"Gang is alles" en staan op de pedalen lijkt me niet goed gaan in een auto  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #1 Gepost op: 06-05-2012, 12:32 »
Word toch een ander forum bezoeken, 4x4 leeft hier niet voldoende.
Kan natuurlijk wat aan gedaan worden.

Kwam dit tegen, zelf ook met een wagen bezig.


http://www.modderpoel.nl/phpbb/





Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #2 Gepost op: 06-05-2012, 13:26 »
Ha,


Modderpoel.nl is goed ja - je kunt bij een 4x4 dag in Nederland al snel heel veel leren over wagenbeheersing. Omdat de terreinen klein zijn worden ze relatief extreem bereden, en maak je snel veel brokken / pas je snel veel aan. Op een middag in Nederland rij je makkelijk meer schade dan bij een flinke offroad trip door afrika.


Met het doorwaden van rivieren is er maar 1 echt goede tip; zorg dat je weet hoe diep het is.


Maar om bij het begin te beginnen; heb je zelf een 4x4 of ga je 'm daar huren?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #3 Gepost op: 06-05-2012, 14:43 »
Daar huren. Dus ik ga met het theorieboek/de tablet op schoot de eerste rivier in  ::)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #4 Gepost op: 06-05-2012, 16:02 »
Ha,


Zo ben ik ook voor het eerst echt offroad gegaan met mijn oude Suzuki Freewind. Gewoon achterin de bus mee naar Polen genomen, en daar direct de proeven van de Breslau op. Leuk :-)


Alleen heb  je in Polen wel een afsleepdienst en in IJsland is dat iets lastiger :-) Weet je al welk type je gaat huren?


Een dagje 4x4 rijden in Nederland of Belgie is echt aan te raden, daar leer je veel van.


Zoiets bv, geen idee of het wat is maar daar steek je veel van op en heb je geen eigen auto voor nodig :-)


http://www.camelevents.nl/4x4-cursus-voor-bedrijfsuitjes-en-teambuilding/4x4-cursus-belgie-particulier

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #5 Gepost op: 06-05-2012, 16:33 »
Daar huren. Dus ik ga met het theorieboek/de tablet op schoot de eerste rivier in  ::)


Deja vu; heeft een neef van mij ook eens gedaan, offroad met een huurauto in IJsland. Auto deed blubblub. Had ook geen ervaring (maar dan ook echt helemaal geen 'adventure' skills) en die heeft een heeele dure les gehad Eur 10k+. En heel veel procederen met de verzekering. Dat kan die dan wel weer goed als advocaat zijnde.  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #6 Gepost op: 06-05-2012, 22:08 »
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #7 Gepost op: 06-05-2012, 22:15 »


Leuk hoor, een dagje rossen in een oude Suzuki. Het mooiste is om een dag met Ferd of met een van de andere forumleden hier op stap te gaan om het te leren. Ik heb wel een Soes staan waar dat mee kan maar die doet 't niet zo heel goed. Met pinksteren laat ik 'm weer uit bij het Hannibal Offroad Pinkstertreffen, dat is altijd feest. Een keer instappen kan altijd :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #8 Gepost op: 07-05-2012, 19:57 »
De basis is zolang je vooruit gaat gaat het al is het een centimeter per uur (overdreven gezegd).
Toen ik nog op de Oirschotse hei mocht zei ik altijd: Als de bomen harder beginnen te groeien graaf je jezelf in.
In losse ondergrond is snel schakelen van belang vanwege de weerstand. Elke ondergrond heeft zijn eigen aanpak en vereist gevoel in het voertuig.
Bij een woorwading is het van belang dat je niet te snel rijdt ivm de boeggolf. Deze golf is hoger dan het water niveau en hopelijk niet hoger dan je luchtinlaat of onderste opening van je luchtfilter. Er kunnen namelijk rubbers onder hangen om het grofvuil te verwijderen.
Het is ook van belang om te weten of je de 4x4 rijdend mag inschakelen en wanneer je moet koppelen.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #9 Gepost op: 07-05-2012, 21:13 »
"Gang is alles" en staan op de pedalen lijkt me niet goed gaan in een auto  :D
Op je pedalen staan lijkt me idd niet zo'n goed idee (tenzij je loodrecht naar beneden gaat, dan zou ik toch echt wel op de middelste gaan leunen  ::) ), maar "gang is alles" geldt ook in het 4x4 gebeuren...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #10 Gepost op: 07-05-2012, 21:26 »
Op je pedalen staan lijkt me idd niet zo'n goed idee (tenzij je loodrecht naar beneden gaat, dan zou ik toch echt wel op de middelste gaan leunen  ::) ), maar "gang is alles" geldt ook in het 4x4 gebeuren...


Tot op zekere hoogte wel ja.
Alleen behoorlijk anders toegepast op de motor.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #11 Gepost op: 07-05-2012, 22:23 »
Als je nog nooit echt 4x4 gereden hebt.........neem echt eerst een dagcursus !!
4x4 is heeeeel anders dan 2x1 !!


Met name snelheid: meeste moeilijke stukken neem je met kruipsnelheid.
En schakelen op losse ondergrond ??? Echt een no-no. Je staat gelijk stil en komt niet meer weg.
Van te voren het terrein (moeilijke doorgang) LOPEND bekijken en dan je route bepalen EN je versnelling
Remmen op een afdaling ??  De allergrootste NO-NO !!  Remmen betekend glijden en dat betekend geen controle over
je auto. Kans is groot dat je schuin gaat en dan onder aan de helling op je dak neerkomt.


Er komt best veel bij kijken om goed door een stuk terrein te rijden.
Vol gas kan iedereen......maar zonder ongelukken en een kapotte wagen..DAT is de kunst


Het enigste om de beginselen onder de knie te krijgen is toch echt LES nemen.
Al is het maar 1 dag, met een ervaren instructeur.
Dan heb je tenminste een idee wat je wel en wat je absoluut NIET mag doen.
De rest is dan oefenen en nog eens oefenen.
Geen terrein is het zelfde
(en per terreinwagen scheelt het ook nog eens wat deze wel/niet kan)


Succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #12 Gepost op: 08-05-2012, 00:10 »
Frankie heeft wel gelijk, maar je moet je ook niet te druk maken.


Gert: welk type auto wil je gaan huren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #13 Gepost op: 08-05-2012, 07:48 »
Ben er 3 jaar geleden geweest. Had nog nooit in een 4x4 gereden. Daar begonnen met een gare Suzuki Jimny, vond het niks en hij mij ook niet. Op een gravelweg dag 2 begon de boel te stuiteren en zo voorover de sloot in.




Toen maar een wat grotere auto gehuurd: Hyundai Santa Fe. Echt zo'n luxe bak, maar reed heerlijk. Het rijden daar vond ik niet moelijk, zanderige stukjes niet te langzaam in en rivierdoorwadingen goed bekijken vantevoren en lekker rustig doorheen. Meestal verkende ik de boel lopend, neem bij doorwadingen de stukjes waar je de meeste kleine golfjes ziet (hier is het ondiep), diep water is strak zonder golven.


Oja, zorg dat je een goed reserve wiel hebt, wij hadden 2 lekke banden.
MVI 2882
MVI 3029
Veel plezier (hier wat foto's)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: 4x4 basics voor nono's
« Reactie #14 Gepost op: 08-05-2012, 10:22 »
waarom door het watre als je er ook overheen kunt?
(maar voor familie uitje toch wel beetje...... :-X)
Hella 2009
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR