Goed nieuw jaar iedereen!
Een nieuw jaar en nieuwe overwegingen.
Ik rij nu bijna een jaar op de Tiger. Het is heel veel opzichten een heerlijke machine die voldoet aan de eisen die ik stelde toen ik dit topic opende. Maar toch heb ik een paar bezwaren. De eerder genoemde zithoek is voor mij eigenlijk wat te krap. Zal ook gewenning zijn, ik heb mijn benen altijd in een rechtere hoek gehad. Dus vind ik eigenlijk de zit te sportief voor mijn gebruik. Daarnaast vind ik de windbescherming minder dan die van de Transalp. Dat had ik niet verwacht, maar op de Transalp zat ik minder in de wind en regen dan op de Tiger. En de Tiger weegt 17% meer dan de Transalp (174 vs 209 droog). Dat gewicht merk je wel. Niet alleen op de kleine dijkjes bij gooi- en smijtwerk, maar ook in het dagelijks gebruik, bij rijden door de file, bij parkeren en manoeuvreren etc.
Groot voordeel van de Tiger is natuurlijk wel de power en de stabiliteit op de lange ritten. Met koffers blijft hij lekker rechtuit lopen bij 160 op de Duitse Autobahn en heb je nog genoeg power om eventueel uit te wijken. Maar hoe vaak doe je dat nou helemaal. (In mijn geval hoogstens een keer of 2/3 per jaar.) En afgelopen zondag heb ik eens echt een power-rondje gedaan op de Tiger en ik merk dat ik de reserves van de motor eigenlijk nooit gebruik. (Maar ook niet wil gebruiken, want je rijdt meteen als een hooligan.
)
Dus ben ik voorzichtig aan het overwegen of er een opvolger moet komen voor de Tiger. Hij voldoet voor een groot deel aan de eisen die ik stelde toen ik op zoek ging naar een andere motor, maar kort door de bocht mis ik de lichtvoetigheid van de Transalp wel. Ik vraag me af of ik misschien op zoek ga naar een lichtere motor waar ik wel gewoon de hele dag 140 op kan rijden, maar die aanzienlijk lichter is en betere windbescherming biedt.
Hebben jullie daar nog gedachten over?
(Spontane biedingen mogen ook.
)