Ik heb die kerel laatst op feestboek gesproken... Hij heeft een zgn "suckthrough" systeem gemaakt (dus carburateur zit voor de turbo en het mengsel gaat erdoorheen).
Hij zegt dat hij onderin beter trekt dan eerst en totaal geen lag heeft... alleen dit soort systemen zaten oorspronkelijk op dragracers en waren slecht af te stellen. Voordeel is wel dat het makkelijk te maken is, en wellicht werkt het suckthrough principe op een 1cylinder beter dan op een 4cylinder.
Een blowthrough systeem is "moderner" en loopt eigenlijk net als een standaard brommer + extra power... zo heb ik het op mijn andere twee turbo's gemaakt in ieder geval.
Ben zelf ook bezig met een turbo eenpitter, op basis van mijn xr650r. Maak binnenkort wel een keer een topic bij de projecten-afdeling.
Een zweed had er 110pk oid uitgehaald bij 1 bar. :-)
En het kan best goed werken!
XR650r turbo:
https://www.youtube.com/watch?v=lzSTyGIcVsMEen (erg vlotte) raptor 700 squad turbo:
https://www.youtube.com/watch?v=RU_J0km0LToKTM 500 turbo met 90+pk bij maar 0.5bar:
https://www.youtube.com/watch?v=X2EGdPH2o-IHet nut... tsja.. het is natuurlijk vooral erg leuk om te bouwen en met name met een setje SM wielen genieten.
Voor offroad heeft het weinig nut... maargoed hoeveel nut heeft een KTM 1290 met 150pk? Ook vrij weinig.