Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 132668 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #435 Gepost op: 29-12-2017, 15:21 »

Maar wat gebruikt OsmAnd nou als trigger voor een navigatie-aanwijzing, en is daar nog wat aan te morrelen? Situaties die bij Nederlands-allroad vaak voorkomen zoals rechtsaf en 30 meter verder weer linksaf pakt-ie niet altijd als aanwijzing.


Het navigeren van een track heeft niets met wegen te maken en dus zijn aanwijzingen soms wat gek. Osmand geeft alleen richtingsveranderingen van de track weer en die staan los van de wegen. Wanneer er een flauwe bocht tussen de rechts-links zit zal Osmand dus de aanwijzing rechts, flauwe bocht geven en pas na de bocht de aanwijzing naar links.

Een track is niet echt gemaakt om aanwijzingen te geven, dat het in Osmand werkt is een extraatje maar het wordt nooit hetzelfde als de aanwijzingen bij A-B of routenavigatie. Osmand kijkt alleen naar de wegen wanneer je te ver van de track afwijkt. Een track wordt niet 'berekend' zoals een route.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #436 Gepost op: 29-12-2017, 15:33 »
Wanneer er een flauwe bocht tussen de rechts-links zit zal Osmand dus de aanwijzing rechts, flauwe bocht geven en pas na de bocht de aanwijzing naar links.

Ja, of dus helemaal niks omdat-ie blijkbaar vind dat het geen aanwijzing waard is en de track gewoon doorloopt. Is geen drama, maar wanneer gebeurt er wat?

Ik vroeg me dus meer hardop af hoe Osmand op een track zonder onderliggende wegenkaart bepaalt wanneer een verandering een aanwijzing waard is, en of je daar nog invloed op hebt.
Met een typisch Nederlands allroadritje wil je dat-ie agressiever is met aanwijzigen genereren dan wanneer je de bochtigedijken-tocht op track met de wereldkaart doet.

Zo ver als code aanpassen wil ik nog even niet gaan, al is de github clonen, een paar regels aanpassen, het spul door Android Studio heen trekken en de apk naar de telefoon pompen een klus die een simpele elektronicaboer zoals ik nog wel aankan. 

Het testrondje heb ik nog niet gelopen; drie kwartier fietsen door dat ##$%-weer was meer dan genoeg 'actief buiten' voor vandaag.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #437 Gepost op: 29-12-2017, 15:56 »
Maar als je van de track bent afgeweken en het vinkje navigeer naar eerste en laatste segment staat aan, dan heb je wel netjes de van A->B navigatie. Ik wilde dat effe simuleren, maar ik kan geen simulatie 'knop' vinden. Weet iemand of die ergens 3-hoog achter verstopt zit?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #438 Gepost op: 29-12-2017, 16:05 »
Ja, of dus helemaal niks omdat-ie blijkbaar vind dat het geen aanwijzing waard is en de track gewoon doorloopt. Is geen drama, maar wanneer gebeurt er wat?

Ik vroeg me dus meer hardop af hoe Osmand op een track zonder onderliggende wegenkaart bepaalt wanneer een verandering een aanwijzing waard is, en of je daar nog invloed op hebt.
Met een typisch Nederlands allroadritje wil je dat-ie agressiever is met aanwijzigen genereren dan wanneer je de bochtigedijken-tocht op track met de wereldkaart doet.

Zo ver als code aanpassen wil ik nog even niet gaan, al is de github clonen, een paar regels aanpassen, het spul door Android Studio heen trekken en de apk naar de telefoon pompen een klus die een simpele elektronicaboer zoals ik nog wel aankan. 

Het testrondje heb ik nog niet gelopen; drie kwartier fietsen door dat ##$%-weer was meer dan genoeg 'actief buiten' voor vandaag.


Aanwijzingen worden voor zover ik weet bepaald door het aantal graden dat je van richting verandert. 90 graden is natuurlijk duidelijk, maar bij flauwe bochten wordt het arbitrair. Wanneer is iets nog een bocht of schuin rechtdoor. Bij mijn weten kan je dat niet instellen.
Plus: met toenemende snelheid worden bochten gevoelsmatig minder flauw  :D  Ook wel een dingetje.


Eigen apk-tje stichten heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar bij iedere nieuwe Osmand update mag je dan weer je eigen aanpassingen er in bakken, en ik ken mezelf. Als het eerste enthousiasme weg is, ...  :-[  Gewenning door veel gebruik werkt uiteindelijk bij mij het beste.


Het ontwikkelteam komt op mij erg actief en klantgericht over. Een verzoekje voor een extra parameter zou op termijn misschien zomaar ingewilligd kunnen worden. Voor mij een van de redenen om ze via de pro versie te sponsoren.
Aan de andere kant: hoe meer opties hoe steiler de leercurve. En sommige mensen vinden het nu al een pittig appje ...
Eeuwige paradox: lekker simpel = niks kunnen instellen = allerlei beperkingen. Wil je wel meer kunnen dan gaat het simpele er al weer snel af....

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #439 Gepost op: 30-12-2017, 22:59 »
Een track is eigenlijk niks anders dan roadbook rijden. Off piste.
Van trackpoint tot trackpoint ofwel van roadbookpoint naar roadbookpoint, bij off-piste is dat een rechte lijn.

Maar wat als de weg met een overdraaiende bocht het offpiste gedeelte in gaat, voor de bocht zet je een roadbookpoint, daar verwacht je de melding, tulip, hier een trackpointmelding, spraak.

Roadbooktulip bocht is getekend. In openstreetmap wordt een bocht met meerdere nodes getekend (met allemaal rechte stukjes er tussen) Zou je een roadbookprogramma de richting laten bepalen, graden, CAP, dan neemt hij van het roadbookpoint het eerste lijntje de bocht in tot eerste trackpoint, CAP, degrees. maar eigenlijk moet hij pas 4 of 6 trackpoint verder (einde bocht) de CAP bepalen en dan met rechte lijn verder, dat moet altijd handmatig gecorrigeerd worden.

Op basis van de roadbook tulip zie je dat er nog andere wegen zijn en kom je tot de beslissing, de richting te volgen.
De tracklijn (gpx) heeft deze informatie niet en beslist op basis van de hoek bij elke trackpoint of er "mogelijk" een bocht is.
Nu met zo'n doordraaiende bocht is dat lastig je komt dan niet boven de 45 graden uit.

Nu zou een spraakmethode voor track naar de onderliggende kaart kunnen kijken of er in de buurt van een trackpoint een kruising is van wegen en daarop de aanwijzing baseren. Visualiseren als tulip.

Net zoals bij garmin (instelling) het opnemen van een track gekoppeld was aan de kaart, zo kon je aan de ene kant van het kanaal rijden en de gpx lijn lag aan de andere kant op de weg.

Bij roadbook programma's krijg je wel al de te volgen lijn in de tulip ingetekend pijltje (graden), waarbij je zelf moet corrigeren bij doordraaiende bocht, maar niet alle ander wegen van de kruising.

Alles bepalend is hoe de kruising in Openstreetmap getekend is, bochten worden zo vloeiend mogelijk getekend op basis van middenlijn van de weg.

Dan zijn er nog van die verspringende kruisingen waar de aansluitende wegen net even 5 meter verspringen daardoor krijg je andere hoeken tot het eerste trackpoint op de afslaande weg.

Gebruik je een gpx track van een ander is het wel de vraag hoe deze tot stand is gekomen.
1. Je kan de wegen overnemen van Openstreetmap, dan ligt de kruising van lijnen op dezelfde punt als op ondergrondkaart als deze uit de openstreetmapdatabase komt.
2. Er kan ook een track uitgetekend zijn over een kaart, nauwkeurigheid is dan bepalend.
3. Het gebruik van een opgenomen track, bepalend zijn de instelling van de gps en de kwaliteit van de gps. Dit kan zo 15 meter verschillen.

Bij deze laatste twee kan een spraak trackprogramma moeilijker de kruising vinden. En de onderliggende wegen vinden waar je je op bevindt.
Temeer op het moment dat je rijdt je gps ook al een afwijking heeft.

Dan zijn er nog de niet ingetekende langs de sloot paden, waarbij aan de ander kant van de sloot wel de onverharde weg is ingetekend.
10 meter verschil.

Lastig.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #440 Gepost op: 31-12-2017, 12:13 »
Mjah, goed, maar een GPS weet ook redelijk zijn eigen nauwkeurigheid. GDOP, SNR, verbreding correlatiepiek vanwege multipath, bladiebla. Blijft een 'met een zekerheid van X weet ik dat ik me in een ellips Y bevind' statistisch geintje, maartoch.

Vervolgens kun je met zo'n zwikkie trackpunten best wat intelligents doen, en al helemaal als er een kaart onder ligt (niet noodzakelijkerwijs wegen). 'track loopt links van de sloot, steekt de sloot over, en loopt rechts van de sloot verder'. Dan kun je best denken 'Ah, profiel is voertuig met wielen, ik steek iets over dat onbegaanbaar is voor dat type, dus daar is blijkbaar een voorziening voor gemaakt, en dat is een aanwijzing waard'. En uiteraard gaat dat ook wel eens mis; ook wij 'intelligente mensen' staan wel eens te kijken waar we nu precies heen moeten en we hebben het wel eens fout.

'Probleem' is vooral dat er zo'n beetje nul documentatie is over de beweegredenen van de kabouters in het kassie, en ook nul mogelijkheden om die naar je zin te maken als ze je niet bevallen (source aanpassen daar gelaten).

Nouja, nog maar een paar keer eet-het-en-je-weet-het doen dan.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #441 Gepost op: 09-03-2018, 16:18 »
Osmand+ en de contour lijnen zijn de komende paar dagen in de aanbieding, -50%.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand.plus
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #442 Gepost op: 09-03-2018, 16:24 »
Osmand+ en de contour lijnen zijn de komende paar dagen in de aanbieding, -50%.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand.plus

interessant..
beetje jammer dat je dan nog steeds in-app aankopen heb...
(of is dat alleen van osmand??)



Post Merge: 10-03-2018, 14:07
Osmand+ en de contour lijnen zijn de komende paar dagen in de aanbieding, -50%.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand.plus

vraag,
hoe kan je gedownloade kaarten naar je SD verplaatsen? op je phone??
hernoemen en verplaatsen.. of moet dat anders?

vast dank!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #443 Gepost op: 22-03-2018, 23:02 »

member;

Via instellingen - applicatie beheer openen - osmand + openen - opslag openen - extern kiezen - klaar.
Zo simpel is het!


Of een app genaamd; AppMgr lll laden op je mobiel deze app vertelt je welke apps verplaats kunnen worden naar extern geheugen; je sd card.


Grt Hans

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #444 Gepost op: 23-03-2018, 08:11 »
Klopt zo simpel is het.


Een maar: ik heb een paar keer gemerkt dat na een nieuwe versie van Osmand alles weer op het interne geheugen staat. Dus ik check altijd even na een update.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #445 Gepost op: 23-03-2018, 10:31 »
Klopt inderdaad maar met de app wordt het geregistreerd en je zet hm weer op je sd card.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #446 Gepost op: 23-03-2018, 11:01 »
ik ga er binnenkort eens goed naar kijken...

bedankt..
misschien binnenkort weer een info avond ergens organiseren?
 ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #447 Gepost op: 15-04-2018, 22:21 »
Weet iemand hoe ik de tekstgrootte (en wellicht ook kleur enzo) van een waypoint kan vergroten?
Zie onderstaande plaatje. Ik heb hier zowel in Osmand als ook in Android de teksgrootte enzo aangepast, maar dat lijkt allemaal niet van toepassing op de waypoints.
Wij weet raad?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #448 Gepost op: 16-04-2018, 01:02 »
Geen idee maar je kan de kleur van een groep waypoints aanpassen. Importeer waypoints per type. En je kan de user folder tussendoor hernoemen en een kleur geven. Dus importeer bv campings, hernoem user naar campings en verander de kleur. Importeer benzinepompen, hernoem de user folder naar benzine en geef een ander kleurtje.
Verder kun je een waarschuwing aanzetten wanneer je in de buurt van een waypoint, poi etc bent. De naam komt dan boven in het scherm.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #449 Gepost op: 16-04-2018, 08:08 »
Even in de xml rendering gekeken: de textsize van favorieten kan je daar ook niet aanpassen. Anders was dat nog een optie.


Wat je nog kan proberen is de resolutie van het scherm van je S9 wat te verlagen. Voor Osmand heb je geen extreem hoge resolutie nodig, misschien worden de tekstjes dan wat groter weergegeven.
[size=78%]https://9to5google.com/2018/03/02/how-to-change-screen-resolution-samsung-galaxy-s9-plus-android-basics/[/size] 
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain