Tot voor kort had ik er eentje (zie oranje dilemma topic) en wat mij betreft moet je afwegen of de "tractor-factor" een stijl is die past. Een KLR 650 bijvoorbeeld, rijdt rustig, aardig op de weg en aardig op harde bospaden. Heeft geen hoge toeren nodig en onderhoud schijnt een eitje te zijn. De 640 daarentegen is een fiets die graag hoge toeren draait. Ontzettend aanwezig is in de vorm van trillingen en gekletter uit het blok. Onderhoud is niet per se makkelijk maar goed te doen. Hij steekt echter (mijns inziens) ver boven de concurrentie uit wat betreft off-road capaciteit en looks. Hij rijdt aardig op de weg maar is eigenlijk gemaakt voor lange stukken off-road. (geen single tracks, daar is hij te zwaar voor.) (ligt ook aan de meneer erop;)
Woon werkverkeer kan dus best maar het blok wil graag een agressieve rijder met een los rechterhandje, zo lijkt. Ik zou voor de doeleinden die jij schetst een andere fiets kiezen. Zoals anderen ook al noemen..de Tenere..daar zou ik voor gaan als ik uit was op een betrouwbare fiets die meer toergericht is dan off-road maar wel zijn mannetje staat in modder.