Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TT velg en band tubeless maken, mijn manier  (gelezen 8022 keer)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #30 Gepost op: 12-09-2018, 18:32 »
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Tubliss in het voorwiel een optie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #31 Gepost op: 12-09-2018, 18:42 »
zelfde met tublis
achter ok 2 a 3 wkn
voor zakt druk na 1 week
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #32 Gepost op: 12-09-2018, 20:31 »
Tubliss is zeker een optie. Hoe langer je erover nadenkt, hoe meer je tot de conclusie komt dat dat systeem eigenlijk best wel geniaal in elkaar zit. Ik heb nog wat ideetjes met een staalkabeltje, HMPE aandrukribben en een opwindsysteem, maar dat wint het eigenlijk ook niet van het Tubliss 'fietsbandje'.


Dat de druk in een week terugzakt naar 0 zou me een zorg wezen. Thuis staat de brommer toch met de wieltjes van de grond op een bokje, tijdens 1 rijdag word de bandenspanning 2x gewisseld (heenreis hard, rit zacht, terugreis hard), en bij een meerdaagse rit moet er toch al wel gesleuteld en onderhouden worden en dan is wat lucht in de bandjes pompen ook het werk niet.


Wat ik niet moet hebben is dat de druk in 2 seconden terugzakt naar nul omdat de band van de velgrand af schiet.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #33 Gepost op: 12-09-2018, 20:58 »
Ugh!
(welke breedte voorvelg gebruik je? 1.6 of 1.85?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #34 Gepost op: 13-09-2018, 00:09 »
Voorvelg is 1.6, en de velgvorm is niet heel gunstig kwa band op z'n plek houden. En uiteraard werkt 20 jaar lang blubber en andere rotzooi ook niet mee als heb ik 'm wel zo goed mogelijk schoongemaakt.
Achter is uit het blote bolletje 2.25


Voorband is een Michelin Enduro medium, achter AC10.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #35 Gepost op: 13-09-2018, 00:23 »
Ja, en een 21" voorvelg heeft geen hump natuurlijk....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #36 Gepost op: 13-09-2018, 00:53 »
Nee, maar dat heeft de achtervelg ook niet. Toch zit daar een iets krappere tolerantie op band-velgbed, want die klemt 'm veel strakker vast. Kost ook iets meer lucht om die op z'n plek te laten ploppen.


Al met al heeft die voorband gewoon 360 graden rondom klemming van de hiel tegen de velg nodig, of een rand in de velg. Of voldoende bandenspanning; ik ben er vrij zeker van dat het 3-bandenklemmen systeem het op de allroad-wielenset van de 950 uitstekend doet. Achterwiel kan zelfs zonder; die heeft een veiligheidsrand. Als de bandjes op zijn die wielen maar eens sealen; nog goedkoper dan een verse binnenband ook  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #37 Gepost op: 13-09-2018, 06:10 »
Ja, en een 21" voorvelg heeft geen hump natuurlijk....


een XT660R velg heeft normale band maar wel die rillen erin waardoor je de hiel niet weggedrukt krijgt
in elk geval achter
voor weet ik ff niet heb die motor niet meer
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #38 Gepost op: 13-09-2018, 07:56 »
Over Tubliss, ik heb dat op m'n 690 gehad. Fantasties in Nederland, maar de eerste dag in Marokko liep de voorkant al leeg en later stond de achterkant 's ochtends leeg. Dr Bean had hetzelfde probleem. Dus leuk voor een rondje om de kerk (je kan altijd thuiskomen) maar niet voor reizen of rally.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #39 Gepost op: 13-09-2018, 13:25 »
Weet je ook waarom die banden leegliepen? Stenen die de hiel naar binnen duwen, of beschadiging van de band zelf?


Bij mij overigens ongeveer hetzelfde; hier in Nederland geen problemen, in Frankrijk op de keien wel. Gelukkig had ik binnenbanden meegenomen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #40 Gepost op: 13-09-2018, 13:27 »
Over Tubliss, ik heb dat op m'n 690 gehad. Fantasties in Nederland, maar de eerste dag in Marokko liep de voorkant al leeg en later stond de achterkant 's ochtends leeg. Dr Bean had hetzelfde probleem. Dus leuk voor een rondje om de kerk (je kan altijd thuiskomen) maar niet voor reizen of rally.
Samen met een maat rijden we nu 3 jaar met tubliss, wr450 en een ktm 250. Albaniaraid, illyriaraid, Zuid Spanje, Belgiƫ, Frankrijk en Nederland. Geen centje pijn en geen problemen met leeglopen. ja, tijdens meerdaagse ritten wel om de dag even controleren of het fietsbandje nog op druk is. Dit is wel tubliss generatie 2 en ik geloof dat er veel verbeteringen zijn tov generatie 1. En tijdens het omleggen van de buitenband moet er kwistig met zeepsop gesproeid worden, weet niet precies hoe maar het zorgt voor een goede seal. Wil zelfs claimen dat het omleggen van een buitenband makkelijker is tov het worstelen met een dikke biba. En qua kosten is het net zoveel als een mousse maar je doet er veel langer mee.


Verder geen aandelen, alleen enthousiast  :)


groet, Norbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #41 Gepost op: 13-09-2018, 18:24 »
Werkt latex niet?
Wordt toch veel gebruikt om mtb banden tubeless te gebruiken.

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #42 Gepost op: 14-09-2018, 08:14 »
Inderdaad iets van sealant toevoegen had misschien kunnen helpen. Ik verdenk de grote bandenklem die ondanks de rondom dichting de de fietsband er ook nog op zit. Als de band hier vaak flext dan zou dat misschien scheurtjes kunnen geven. Ik had generatie 1 dus dat zou ook het verschil in prestatie kunnen, verder natuurlijk rijsnelheid (touren of race). Mousse is fail safe (of je moet Coma en consorten zijn) tubliss is dat niet en ik betaal graag die paar 100euro voor wat zekerheid voor een rally die het veelvoudige kost.
None of us is as strong as all of us.