Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke koelvloeistof?  (gelezen 6498 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Welke koelvloeistof?
« Gepost op: 18-09-2011, 13:23 »
In het handboek staat: 50/50  koelvloeistof met gedistileerd water geschikt voor aluminium radiatoren. Verder geen specificaties.

Op de koelvloeistof voor mijn auto staat: 'niet mengen met water' en 'niet mengen met organische stoffen: type D'.

Welke moet ik nou hebben?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #1 Gepost op: 18-09-2011, 15:45 »
Volgens mij heb je antivries waar je wel water bij moet doen. Dat is dan gedestilleerd anders gaat de kalk je alu aantasten.

Of koelvloeistof, dat is meteen goed en moet je niet mengen met water (en ook niet met antivries  ;))
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #2 Gepost op: 18-09-2011, 15:56 »
vroeger werd er veel gewerkt met antivries + water. tegenwoordig zie je dat bijna niet meer.

Koelvloeistof is een andere stof: Als je daar een beetje water bij gooit gaat de anti-vries eigenschap heeel hard achteruit (maw: 10% water er bij en het is net zo goed/slecht als water). Voor de koeling maakt het weinig uit (dus als noodoplossing onderweg kan het geen kwaad), maar in de winter moet het er natuurlijk wel uit.

Koop dus gewoon voldoende Koelvloeistof (alle merken net zo goed volgens mij): 10 a 15 euro per 5 liter, bij willekeurige autozaak, bouwzaak of bij de hema! Werkt goed, is voor alle moderne auto's en motoren (das allemaal alu-radiator).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #3 Gepost op: 18-09-2011, 16:23 »
Voor een motor mét of zónder ventilator?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #4 Gepost op: 18-09-2011, 17:30 »
Voor een motor mét of zónder ventilator?

zonder. Maakt dat wat uit?

Post Merge: 18-09-2011, 17:30

Of koelvloeistof, dat is meteen goed en moet je niet mengen met water (en ook niet met antivries  ;))

Ok, dan hoef ik dus niet ingewikkeld te doen: gewoon koelvloeistof dus!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #5 Gepost op: 18-09-2011, 17:33 »
Zonder, dan zijn er diverse vloeistoffen waarvan men beweert dat ze minstens zo goed zijn als water of zelfs beter. Koelvloeistof zelf schijnt minder goed te koelen dan puur water?

Ik gebruik zonder ventilator het spul van Putoline, wat onvermengd gebruikt wordt en beter zou moeten koelen.

Of het waar is weet ik niet, maar mijn motor kookt iig niet over, ook niet bij heel langzaam kruip/sluip bij plus dertig.

Ik gebruik een vervangbare temperatuursticker op mijn radiator en hij komt zelden in de buurt van de 90C. Bedrijfstemperatuur is iets over de 70. Deze sticker is gewoon te koop bij de betere crosszaak.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #6 Gepost op: 18-09-2011, 18:23 »
een ktm ventilatortje op de 690 slaat pas aan bij 105.. dat zou wel erg 'koud' zijn voor jouw motor hoor!
 
Een koelsysteem mag met goede koelvloeistof best wel tot 120 graden warm worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #7 Gepost op: 18-09-2011, 18:57 »
Ik heb er voor de Breslau rally "ENGINE ICE Hi-Performance Coolant" in gedaan. Geen idee of het beter werkt.....
 

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #8 Gepost op: 18-09-2011, 21:59 »
 :P  Stickers op een radiator geven de temperatuur aan van de buitenkant van de radiator. Dus niet van de vloeistof die er in zit...
 
Idd gewoon grote kan kant en klaar spul d'r in kieperen  ;)
 
Koelvloeistof (puur) mengen met water is niet meer geheel van deze tijd (als het zelfs nog verkrijgbaar is?)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #9 Gepost op: 18-09-2011, 22:06 »
:P  Stickers op een radiator geven de temperatuur aan van de buitenkant van de radiator. Dus niet van de vloeistof die er in zit...
 

Ik snap dat daar temperatuurverschil in zit, maar kan me niet voorstellen dat dat zo enorm zou zijn...

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #10 Gepost op: 18-09-2011, 22:07 »
mengen met water doe je dus met antivries, om te voorkomen dat het bevriest :)

Anders hoef je het niet te mengen. Koelvloeistof kan er dus zo in.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #11 Gepost op: 18-09-2011, 22:20 »
Ik snap dat daar temperatuurverschil in zit, maar kan me niet voorstellen dat dat zo enorm zou zijn...

het wetenschappelijk antwoord is:

Bij een geldeier (zoals een alu radiator) zit de warmteoverdracht vooral in de oppervlakten overgangen. Dus, zou je een alu plaat nemen, met aan zijde A 100 graden lucht en zijde B 0 graden lucht, dan wordt de plaat in zijn geheel ongeveer 50 graden.

De vraag is nu: Wat is de verhouding tussen overdracht koelvloeistof-alu en alu-buitenlicht (via isolerende sticker  ;D)

Nou... vloeistof -alu is waarschijnlijk wel iets beter, maar zeker niet heel goed.. dus

JA er zal een substantieel verschil zijn tussen de temperatuur van het Alu van de radiator en de vloeistof er in. 
Hoeveel.. Tja.. geen idee: 20 graden, 30 graden 10 graden, ... meten is weten.

Anyway: al die speciale koelvloeistof is 99% kolder: Zorg maar gewoon dat er genoeg is zit, dat je geen corrosie krijgt (veel belangrijker) en dat ie druk houdt (dan kan je de temperatuur hoger op laten lopen! en heb je veel meer koeling capaciteit)

hema.. dat zeg  ik  ;)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #12 Gepost op: 21-09-2011, 18:36 »
corrosie tegengaan is ook één van de belangrijkste zaken van koelvloeistof en daar zit volgens mij het verschil in  de soorten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #13 Gepost op: 21-09-2011, 20:40 »
mmmmm

en de testen laten duidelijke verschillen zien?
en euhm, de laatste 20 jaar hebben we ook allerlei mensen met van binnenuit doorgerotte radiatoren en cilinder gezien?

ik niet...

maar er zal vast verschil in zitten, en engine Ice is zeker het beste want dat verkopen ze bij de motorzaak (aan die moet behouden blijven want daar haal ik ook mijn onderdelen!)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Welke koelvloeistof?
« Reactie #14 Gepost op: 23-09-2011, 22:31 »
Mijn ervaring met engine ice is heel goed.
Voordat ik in 2008 naar Libië ging heb ik engine ice in mijn LC4 geschud.
Mooi blauw van kleur en als je er naar kijkt krijg je het al koud ;-).
Ik heb er zo'n 12000 km puur offroad mee gereden.
Enkele weken geleden heb ik het blok gereviseerd en natuurlijk eerst engine ice afgetapt.
De kleur was nog net zo mooi en helder als in 2008 en dus heb ik het maar weer terug geschud in de container waar de rest ook nog in zat.
Inmiddels zit het blokje weer netjes in elkaar en heb ik de engine ice weer gewoon hergebruikt.

In het verleden heb ik bij andere motoren vele soorten koelvloeistof gebruikt, maar nog nooit zag het er na een flinke tijd zo schoon uit.
Ga binnenkort eens kijken hoe de koelvloeistof van de EXC er uit ziet.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt