Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verhogen stuur of verlagen voetsteun  (gelezen 6482 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Gepost op: 07-07-2006, 00:20 »
Staan op m'n Pegaso lukt me alleen met een kromme rug en gebogen knietjes :( . Vast ontworpen voor kleine Italiaantjes ;)
Ik zie 2 mogelijkheden: Verlagen voetsteunen en/of verhogen stuur.
De voetsteunen staan onder een hoek en nu dacht is om L & R te wisselen. dat moet een paar cm opleveren. Is een goedkope oplossing maar ik vermoed dat het te weinig is.
In dit draadje zag ik al leuke raisers. Nu vraag ik me af of er speciale bouten wordn gebruikt voor de stuurbevestiging. Eem blokje maken & nieuwe bouten is niet zo moeilijk maar als er bv hoge sterkte bouten nodig zijn dan is het wat anders.

Casper

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #1 Gepost op: 07-07-2006, 06:54 »
Ik schat de kans erg groot dat de risers voor bijvoorbeeld een AT of een BMW GS (allebei 22 mm stuur) gewoon op jouw motor passen. En dat kan al een hoop uitmaken.

Verlagen van de voetsteunen kan natuurlijk ook, maar kijk dan wel goed of de positie van de voetsteun tov het schakel- en rempookje blijft kloppen. Dat het dus niet meteen te ver naar achteren of naar voor verplaatst.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #2 Gepost op: 07-07-2006, 08:36 »
Verlagen van voetsteunen doen mensen meestal om dat knie-hoek (dus de zitpositie) te verbeteren. Als je erg lange benen hebt kan een te kleine kniehoek vervelend worden als je lang moet zitten. Als je't doet voor het staan, zou ik voor verhogen van het stuur gaan...(llijkt mij ook makkelijker...)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2006, 23:51 »
Nou was ik niet van plan om met m'n Pegaso door dat soort blubber te baggeren, issie niet echt geschikt voor. Wel geprobeerd maar zat toen goed vast ::). Ik hou het op zandpaadjes ed.

Het ging me meer om de bouten. Ik denk bouten van de bouwmarkt voldoende zijn maar ik zit niet te wachten op het moment dat  ik het stuur los in m'n klauwen heb als ik ga staan. Enigen ervaringen hiermee?

Casper

PS, dat zadel verhogen snap ik niet. Als je gaat staan maakt dat toch niet uit?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #4 Gepost op: 10-07-2006, 00:05 »
Bij vrijwel elke set stuurverhogers worden langere bouten bijgeleverd. Daarvoor hoef je niet langs de bouwmarkt ijzerwinkel.

Het verhogen van het zadel doe je om de hoek die je knieën maken als je zit kleiner te maken. Dat maakt de overgang van zitten naar staan en omgekeerd een stuk prettiger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #5 Gepost op: 10-07-2006, 09:34 »
Toen ik mijn brommer kocht zaten er voetsteunverlagers op, toevallig dat met mijn lengte dit ideaal is voor het staan(1,74). Nadeel is zegt men dat je eerder de grond aanraakt met asfalt bochten werk, daar heb ik zelf weinig  zeg maar geen last van, ik meende dat afgelopen dinsdag op Zandvoort wel dat mijn voeten de grond schraapte terwijl ik naar mijn idee nog wel wat harder door de bocht kon, maar ik vondt het wel een veilige marge. Ook wordt er wel een gezegt dat bij diepe kuilen je steps de grond kunnen raken en afbreken?

Stuurverhogers vindt ik voor zit positie niet lekker heb dan het idee dat mijn handen armen te hoog zitten en minder kontrolle heb over het stuur(zadel hoger zetten is hiervoor wel weer lekkerder voor mij)

Ik heb het zadel in de laagste stand op mijn motor, komt ie op de hoogste stand dan is het met manoevreren  moeilijker om voldoende kracht op de grond te krijgen met de voeten om de brommer achteruit te duwen en ik had het idee dat bij het opvangen van klappen(pjes) mijn kont op het zadel klapte, het zadel in de laagste stand is dat mijn inziens minder. Om vanuit zit naar stand te gaan heb ik nog nooit als vervelend ervaren(op mijn niveau)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #6 Gepost op: 10-07-2006, 23:55 »
...
Het verhogen van het zadel doe je om de hoek die je knieën maken als je zit kleiner te maken. Dat maakt de overgang van zitten naar staan en omgekeerd een stuk prettiger.
Met staan heb ik geen probleem. Afgelopen weekend veel drempels gezien en dan is even staan ook prettig, vooral om een race monster voorbij te gaan :D. Het gaat me ook niet om de zitpositie maar om het staan.

Weer even zereneus: Mijn plan was om 2 busjes te maken en die onder de stuurbevestiging te zetten. Dan heb ik alleen de busjes & bouten nodig. De busjes geloof ik wel (drukkracht) maar de bouten niet helemaal. Aan de andere kant, je moet wel heel raar doen om een M6 stuk te trekken, het is maar een stuurtje.

Casper

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #7 Gepost op: 11-07-2006, 07:38 »
Met staan heb ik geen probleem. Afgelopen weekend veel drempels gezien en dan is even staan ook prettig, vooral om een race monster voorbij te gaan :D. Het gaat me ook niet om de zitpositie maar om het staan.

Weer even zereneus: Mijn plan was om 2 busjes te maken en die onder de stuurbevestiging te zetten. Dan heb ik alleen de busjes & bouten nodig. De busjes geloof ik wel (drukkracht) maar de bouten niet helemaal. Aan de andere kant, je moet wel heel raar doen om een M6 stuk te trekken, het is maar een stuurtje.

Casper
Ik heb er geen verstand van maar ik meen me te herinneren dat ik voor die bout wel eens een 8.8 exemplaar heb gezien als originele bevestiging.
Op de Huskie is 't zo uit m'n hoofd ook zeker M8, geen M6.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #8 Gepost op: 11-07-2006, 08:09 »
Zorg ervoor dat die busjes een beetje een redelijke diameter hebben (min 25mm ofzo, liefst nog iets meer), dan is het draagvlak tenminste redelijk groot.

Als de diameter te klein is loop je de kans dat wanneer je een keer goed aan je stuur hangt de bouten krom trekt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #9 Gepost op: 11-07-2006, 17:29 »
Busjes kan ik, mits je alles netjes opmeet, eventueel voor je draaien. Als je geen haast heb, moet je maar even mailen (weinig tijd, vandaar)
Heb zelf ooit ook zo mijn stuur verhoogd, maar later weer anders gedaan.

Gisteren overigens mijn voetsteunen verlaagd, omdat mijn motor toch al een paar cm hoger op de poten is komen te staan. Gelijk een paar cm naar achter gezet voor een beytere positie en wat betere gewichtsverdelling. Lijkt goed te bevallen alleen kostte wel weer wat werk om schakelpedaal en rem aan te passen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #10 Gepost op: 11-07-2006, 17:38 »

Gisteren overigens mijn voetsteunen verlaagd, omdat mijn motor toch al een paar cm hoger op de poten is komen te staan. Gelijk een paar cm naar achter gezet voor een beytere positie en wat betere gewichtsverdelling. Lijkt goed te bevallen alleen kostte wel weer wat werk om schakelpedaal en rem aan te passen.

He Klei, da's interessant, die stepjes verlagen! Zoals je weet zit ik daar ook over te denken.

Hoe heb je dat gedaan? FOTO's :D
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #11 Gepost op: 11-07-2006, 22:00 »
Geen last met de kickstarter?

Ik heb bij de XR wel eens gekeken, en ik geloof niet dat die steppies naar achteren zouden kunnen. (Ik geloof ook niet dat de montage zich daar erg voor leent, maar ja...dat zegt niks. beetje flexen beetje lassen. Ik ken je inmiddels al een beetje :) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #12 Gepost op: 11-07-2006, 22:57 »
Voorlopig heb ik het even op zijn JBF's gedaan (Jan-Boere-Fluitjes, maar denk nu ineens,  doe ik het ooit anders  ::)) omdat ik de oude setup niet helemaal wil verabbezakken. Heb de stepjes losgeslepen van de originele steun (las doorgeslepen) en er een strip tussen gezet, die schuin naar achteren staat. Daar aan vast de step weer gelast, zodat ie wat naar onder en  achteren zit. Ziet er niet echt fraai uit, maar de kickstarter past en ik was (heb tijdgebrek) in een dik halfuur klaar (de aanpassing aan de rem en versnellingshendel was meer werk). Ook weer makkelijk terug te maken naar het origineel, mocht het niet zijn wat het zou moeten zijn.

Foto zal ik proberen morgen even te maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #13 Gepost op: 11-07-2006, 23:14 »
Nu vraag ik me af of er speciale bouten wordn gebruikt voor de stuurbevestiging. Eem blokje maken & nieuwe bouten is niet zo moeilijk maar als er bv hoge sterkte bouten nodig zijn dan is het wat anders.

Casper

Op de kop van bouten staat een nummer/code, ik zou 8.8 bouten gebruik wordt voor constructie werk ook gebruikt. De bouten die je bij de bouwmarkt koopt zij vaak van pisbakken staal dus breken snel. :-X
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Verhogen stuur of verlagen voetsteun
« Reactie #14 Gepost op: 12-07-2006, 18:03 »
In deze trand dus: