Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoogteslag in het achterwiel acceptabel?  (gelezen 4053 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Hoogteslag in het achterwiel acceptabel?
« Gepost op: 22-11-2005, 15:21 »
Afgelopen weekend tijdens het omleggen van een nieuwe achterband op mijn DRZ heb ik ontdekt dat er een hoogteslag van 2-3 mm in mijn achterwiel zit >:(

Dit kwam aan het licht omdat er 120 gram lood nodig was voor het balanceren. Dat is erg veel. Na wat draaien met de buitenband (binnenband lag er goed in!) kwamen we op maximaal 150!!! en minimaal 100 gram (omgerekend zou de buitenband dan 25 gram lood nodig hebben; het wiel en binnenband 125). Toen goed naar het wiel gekeken en we vonden een (duidelijk zichtbare) hoogteslag. Met een micrometer kwamen we uit op 2-3 milimeter. Op de (verticale) balanceermachine draaide het wiel uit zich zelf naar een bepaalde stand, duidelijk dat het op een punt veel zwaarder was ::)

Heb vanochtend de dealer gebeld waar ik hem een paar weken geleden heb gekocht (tweedehands uit 2004). Gaven eerst de band de schuld, verhaal hierboven uitgelegd maar zagen wel in de een wiel gewoon geen hoogteslag hoort te hebben. Zij weten alleen niet wat acceptabel is maar gaan dat navragen. Bij Suzuki? Tja, ik zit nog in de fabrieksgarantie. Ik vind die slag niet acceptabel >:(. Een spaakwiel hoort gewoon mooi rond te zijn maar je ziet deze velg gewoon wobbelen op de balanceermachine. Ik heb het idee dat dit af fabriek al zo was. Alle spaken hebben min of meer de zelfde spanning, dus hij is gewoon niet mooi rond op spanning gebracht.

Enig idee wat de norm voor de maximale hoogte-afwijking in een spaakwiel is? Ik heb 0,2 millimeter gehoord maar dat lijkt me wel erg nauwkeurig.

Graag jullie suggesties :)
Bedankt,
Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hoogteslag in het achterwiel acceptabel?
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2005, 16:00 »
He maarten,

Ik zou het als ik jou was niet accepteren, zeker niet als je nog in de garantieperiode zit, maar da's meer om het principe dan om het 'gevaar' wat je erdoor loopt.

In mijn ervaring maakt het voor een all/offroad motor niet zoveel uit dat er een hoogteslag in zit, als is 3 mm volgens mij redelijk fors. Ik weet dat mijn AT en de XT van marianne ook geen ronde wielen meer hebben door het gereis wat we ermee gedaan hebben. Ik heb de wielen ook nooit uit laten balanceren. Er zijn vast allerlei mooie normen voor, maar mijn norm is vooral 'heb ik er last van' en ik heb er in het terrein geen last van: de eventuele trillingen worden toch door de ondergrond opgevangen. Pas als je met hogere snelheden langere stukken over het asfalt gaat rijden, bestaat in theorie de kans dat het wiel gaat resoneren (als dat je dat iets zegt), waardoor de trilling zichzelf versterkt. Dat zou gevaarlijk kunnen worden. Ietsje harder of zachter rijden lost dat al op, maar 't blijft wel lastig.

Check nog wel ff of de velg zelf geen scheurtjes ofzo heeft...

Succes!
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Hoogteslag in het achterwiel acceptabel?
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2005, 21:41 »
Mijn reactie als ik zoiets lees is..... lekker belangrijk!
Maar OK, je hebt garantie en dan kunnen ze er zeker wel wat aan doen.
Een bromfiets monteur ouder dan 40 jaar draait 'm er zo voor je uit (10 Euro schat ik).
Als de motorzaak moeilijk doet is dat volgens mij een bewijs van onvermogen, wegwezen dus!
En als je er met de dealer echt niet uitkomt en je hebt er met rijden geen last van zou ik 't maar mooi accepteren.
Het vebaasd me dat je op een off-road de banden nog balanceert!

Succes!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt