Afgelopen weekend tijdens het omleggen van een nieuwe achterband op mijn DRZ heb ik ontdekt dat er een hoogteslag van 2-3 mm in mijn achterwiel zit
Dit kwam aan het licht omdat er 120 gram lood nodig was voor het balanceren. Dat is erg veel. Na wat draaien met de buitenband (binnenband lag er goed in!) kwamen we op maximaal 150!!! en minimaal 100 gram (omgerekend zou de buitenband dan 25 gram lood nodig hebben; het wiel en binnenband 125). Toen goed naar het wiel gekeken en we vonden een (duidelijk zichtbare) hoogteslag. Met een micrometer kwamen we uit op 2-3 milimeter. Op de (verticale) balanceermachine draaide het wiel uit zich zelf naar een bepaalde stand, duidelijk dat het op een punt veel zwaarder was
Heb vanochtend de dealer gebeld waar ik hem een paar weken geleden heb gekocht (tweedehands uit 2004). Gaven eerst de band de schuld, verhaal hierboven uitgelegd maar zagen wel in de een wiel gewoon geen hoogteslag hoort te hebben. Zij weten alleen niet wat acceptabel is maar gaan dat navragen. Bij Suzuki? Tja, ik zit nog in de fabrieksgarantie. Ik vind die slag niet acceptabel
. Een spaakwiel hoort gewoon mooi rond te zijn maar je ziet deze velg gewoon wobbelen op de balanceermachine. Ik heb het idee dat dit af fabriek al zo was. Alle spaken hebben min of meer de zelfde spanning, dus hij is gewoon niet mooi rond op spanning gebracht.
Enig idee wat de norm voor de maximale hoogte-afwijking in een spaakwiel is? Ik heb 0,2 millimeter gehoord maar dat lijkt me wel erg nauwkeurig.
Graag jullie suggesties
Bedankt,
Maarten