Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: hoeveel waypoints in apparaat?  (gelezen 8099 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #15 Gepost op: 29-10-2008, 11:13 »




zo iets?

Als je ze wilt gebruiken stuur ik ze je wel per mail.
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #16 Gepost op: 29-10-2008, 11:39 »
ja, zoiets. Of alleen de letters in de kleur groen rood, met zo'n transparant rose achtergrond.
die je dan niet ziet in je gps. of de voorbeelden in vorige pagina met een allroad wiel ipv van schijfje.
heb ze reeds opgeslagen, afbeelding opslaan als in .bmp mooi 22 x22 pixel.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #17 Gepost op: 04-11-2008, 16:45 »




ook even wat geprobeerd

offroad open/ closed waypoint symbool   Grootte 16x16 pixels


maar hoe krijg je zo'n eigengemaakt symbool in mapsource.
ik heb nog geen garmin apperaat, daar word na gevraagd bij upload van je eigen symbool

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #18 Gepost op: 12-11-2008, 00:10 »
Eigen gemaakte waypoints kan wel, maar is een k** klusje. Maar dan zijn die symbolen weer niet in je toeste;l bekend, zeker neit bij de nieuwe zoals colorade, oregon en zumo. Ximage kan daar niets mee.

Met een 60csx kan ximage inderdaad de laatste xx waypoints vervangen. Kijk ook eens in je My Documents\My Garmin\Custom Waypoint folder, als je 1 van die icoontjes vervangt voro een eigen zouden die in mapsource beschikbaar horen te komen.


Betreffende Waypoints per toestel, dat wisseld van 200 tot 1000 Waypoints per apparaat. Route punten daar in tegen als ook trackpunten zijn er vaak velen meer, amar daar heb je qua markering niets aan.

De POI's zijn inderdaad de oplossing, alleen kunnen oudere toestellen geen POI's laden. 2720, 2820, zumo, 60csx etc. wel. De Edge kan geen POI's laden.

Hoeveel POI's, duizenden, tienduizenden... ik heb een zumo met meer dan 125.000 POI's erin.  Leuke van POI's is dat je ook in mapsource de proximity kan invullen, dan krijg je een melding als je het POI binnen zoveel meter benaderd, dus ook waarchuwingen in een route kun je op die manier invoeren. Net zoals flitspalen.

Proximity in Waypoints die in een toestel geladen worden worden niet door alle toestellen zo gebruikt. Een zumo doet er niets mee, maar een 278 bv, kan dat prima, alleen is het aantal in waypoints beperkter dan het normale aantal waypoints.

De plaatsje bij een POI zijn al verteld, maar met toestellen zoals de zumo kun je zelfs een tourguide maken, plaatjes, gesproken tekst of muziek en een lap tekst.  Kijk vooral eens in de Help van Garmin PoiLoader daar staat al heel veel in uitgelegd.

Toestellen die geen POI's kunnen laden, daarbij is het mogelijk om een eigen transparante kaart te maken, net zoals Elsinga's (Birdkillers) transparante flitspalen kaart.  Zo is het zelf mogelijk een speciale offroad tracks kaart te maken die je als laag weer over een topo nederland heen legt (maar kan ook over city navigator of enig andere garmin compatible kaart). Alleen is dit een heidens karwei wat een redelijke inleertijd vergt.  Een flink project dus.

POI ondersteunende GPSsen: 278, 2720, 2820, Zumo's, Nuvi's, 60Csx (denk alle C(s)x modellen), Colorado, Oregon  (Quest2??)

Voor het beheer van POI's kun je Excel en POIEdit gebruiken.  Voor conversie van veel POI's is het .CSV formaat het snelste. Bij complexe wensen, dan word het automatische het .GPX formaat en dat word langzamer verwerkt.  Beide formaten (.csv en .gpx) kunnen als invoer voor POILoader gebruikt worden.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #19 Gepost op: 13-11-2008, 08:05 »
Duidelijk verhaal Marco!! Bedankt  ;)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apparaat?
« Reactie #20 Gepost op: 22-11-2008, 20:04 »
Geweldig. Geeft weer veel stof tot nadenken.
Dat je een waarschuwing aan poi kan hangen is mooi.
voor bij koeienoversteekplaatsen waar draad kan hangen, paden die altijd open zijn
en fietspaden en mountaibike trails ik kruis. En fietsers kijken echt niet naar links en rechts.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: hoeveel waypoints in apparaat?
« Reactie #21 Gepost op: 22-11-2008, 21:22 »
Tijdens het trackzoeken, teken ik aan of het wel of niet met motor berijdbaar is op de kaart.

Nu zit ik toch over een gps na te denken, en zag ook bij Noppy de edge 605.

100 waypints is wel erg weinig

Hoi Dutchy,

Hangt er vanaf of je uitsluitend een positie wilt markeren, of wil je ook tekst invoeren op de gemarkeerde positie?

Ik gebruik zelf voor het markeren van een positie de laptimer. Dit is de knop linksonderin.

Hiermee kan ik maximaal 1.000 lappoints aanmaken tijdens een rit, maar ik kan er van te voren maar 100 waypoints in laden.

Beantwoord dat een beetje je vraag?


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apparaat?
« Reactie #22 Gepost op: 22-11-2008, 22:55 »
Hoi Dutchy,

Hangt er vanaf of je uitsluitend een positie wilt markeren, of wil je ook tekst invoeren op de gemarkeerde positie?

Ik gebruik zelf voor het markeren van een positie de laptimer. Dit is de knop linksonderin.

Hiermee kan ik maximaal 1.000 lappoints aanmaken tijdens een rit, maar ik kan er van te voren maar 100 waypoints in laden.

Beantwoord dat een beetje je vraag?



Ter verduidelijking hoe ik nu werk.
Bij de laptimer kan je niet aangeven, groen rode stip.

Ik heb nu gewoon meedere kopie's van topo NL, scherm op mijn pc, afgedrukt een er een lang rooadbookvel van gemaakt, waarbij de onverpaden als dik groene hoofd offroad snelwegen zijn, zie foto's pagina 1.
Daarnaast heb ik twee dikke stiften rood en groen en kleur bij verkenning wel of niet offroad doorgaand legaal berijdbaar aan.
Zo heb ik een kaart van heel noord nederland in deze roadbook.  Met allemaal groene en rode stippen.
Wanneer ik een gebied verkent heb, vul ik deze als waypoints in mapsource. Ik vind het dus leuk om steeds nieuwe tracks te vinden in Noord nederland. Zo creeer ik dus mijn eigen legale kaart voor noord nederland.
Papier is toch vergankelijk. Daarom opslaan op de pc.

Maar wilde daarnaast toch tot aanschaf van gps apperaat overgaan met topo Nl en al die vele waypoints groen en rood en blauw.
Voor exacte positie. Zit wel eens te zoeken waar ben ik nu. En dan moet je tijdens het rijden eigelijk teveel kijken.
En later gebruiken om eens een tracks te rijden.

Zo hoe ik het nu doe.

Kom er nu achter dat ik mijn waypoints om moet zetten tot poi,

Helaas volgens bovenstaande bijdrage kan men geen Poi laden in een edge605. En te weinig waypoints.
Vond het wel een leuk apperaat met redelijk groot scherm.


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apparaat?
« Reactie #23 Gepost op: 06-12-2008, 11:40 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apparaat?
« Reactie #24 Gepost op: 07-12-2008, 20:15 »
Daar staat toch ook het antwoord :confused:
Marcel