Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig  (gelezen 4996 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #15 Gepost op: 10-05-2020, 17:38 »
Wij hebben een 2005 400exc, en na het blok te hebben nagezien doet ie jaren probleemloos dienst.


In mijn ogen zitten deze blokken gewoon goed in elkaar en hangt onderhoud meer van het gebruik af.


Een Honda XL is best een goed ding wat weinig onderhoud nodig heeft.
Alleen als je die gaat gebruiken zoals de meeste exc's gebruikt worden zal het snel gebeurd zijn.


Zou met een exc rustig TET routes rijden, hoef je die echt niet elke 5 uur te verversen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #16 Gepost op: 10-05-2020, 17:56 »
ik heb naast mijn 701 een 2018 450 KTM exc gekocht juist om mee te reizen en om wat makkelijker met situaties om te gaan zoals Black SP hierboven beschreef. Ik word 'oud' en heb geen zin meer in uitdagingen die de grens continu verkennen van wat ik fysiek kan. Ik wil gewoon offroad rijden om op plekken te komen waar ik anders niet kan komen. Kortom de 450 is mijn persoonlijke rollator :-)

Iedereen heeft zo zijn eigen idee wanneer welke motor de juiste is. De mijne is simpel. Moet ik twee dagen afzien op het asfalt om dan vervolgens met veel meer plezier dankzij de veel lichtere motor tien dagen offroad te rijden dan kies ik voor twee dagen 'niet leuk' op asfalt. Ik vind de 701 trouwens ook niet leuk op asfalt. Op beide motoren heb ik na 1,5 uur pijn aan mijn kont ondanks de dure zadels die ik voor beiden heb.

Aaron S deed oliewissels op zijn exc 500 om de 2500/3000 km en hij heeft iets van 130.000 km over de wereld gereden. Hij deed op de BAM road dagen van 900 km. Dat is mijn inspiratie maar ik geef helemaal toe dat ik gezien de huidige situatie het nog niet zelf heb kunnen proberen.

We gaan het zien. Ik vind het een leuk experiment :-)

Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #17 Gepost op: 10-05-2020, 18:51 »
3000k oliewissel is prima voor vakantie. Dan ben je in de meeste gevallen zeker langs garage gekomen of in staat beetje netjes een wissel te doen.

Gezien de golden oldies met veel meer reiservaring dan ik ben ik inmiddels bang dat ik de komende jaren nog een 1150 gs moet gaan optillen tijdens het reizen en nog niet genoeg reden heb voor een 500exc...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #19 Gepost op: 10-05-2020, 22:32 »
Als je iets in deze klasse zoekt zou ik husaberg 70grade modellen ook zeker niet uitsluiten, blok gebruikt de zelfde onderdelen als exc alleen carter heeft ander design en zijn er meerdere die al over de 600u zonder revisie zitten. Ik heb zelf een fe570 die ik op aan het opbouwen ben voor reis van Nederland naar Mongoliƫ. En rijdt op dit moment fe450 voor de lokale ritten.
Ik was in eerste instantie ook opzoek naar een 500exc maar vond ze ook redelijk duur in verhouding tot een 450.
Heb hier voor een drz400 gehad, wel langere onderhouds intervallen maar miste op de verbindings stukken soms de 6de versnelling 100+km/h hoog in toeren geeft je geen prettig gevoel. En was wat zwaarder en miste soms wat power als je hem te ver terug liet zakken in klapzand, dus was daardoor soms vermoeiender om mee te rijden.
De 570 is nog wat luier te rijden dan de 450 dus zou ik voor het reizen aanraden maar 450 is zeker geen straf om lange dag op door te brengen.
En als je wat nieuwers wilt zou ik ook zeker Husqvarna 501 en beta 490 niet uitsluiten als opties naast ktm.

Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #20 Gepost op: 11-05-2020, 07:29 »
Thanks!

Ik sluit liever geen motoren uit, maar voorkeur gaat wel uit naar KTM/Husq vanwege de onderdelen beschikbaarheid, de online info en het after market speelgoed. En ik heb nog nooit een KTM gehad, dus er is ook een gretigheid en interesse om dat eens te ervaren.

Als de grenzen weer opengaan gaan is een motor halen in Duitsland ook weer optie en dan is het aanbod alweer stuk groter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #21 Gepost op: 11-05-2020, 10:27 »
3000k oliewissel is prima voor vakantie. Dan ben je in de meeste gevallen zeker langs garage gekomen of in staat beetje netjes een wissel te doen.

Gezien de golden oldies met veel meer reiservaring dan ik ben ik inmiddels bang dat ik de komende jaren nog een 1150 gs moet gaan optillen tijdens het reizen en nog niet genoeg reden heb voor een 500exc...
Dit topic is al een heel veel vormen langs gekomen. Mijn stelling is altijd dat je niet moet beredeneren welke motor je kopen moet (als je echt verstandig bent koop je namelijk helemaal geen motor ..); een motor kiezen doe je op gevoel :-)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #22 Gepost op: 11-05-2020, 10:31 »
Als je iets in deze klasse zoekt zou ik husaberg 70grade modellen ook zeker niet uitsluiten, blok gebruikt de zelfde onderdelen als exc alleen carter heeft ander design en zijn er meerdere die al over de 600u zonder revisie zitten. Ik heb zelf een fe570 die ik op aan het opbouwen ben voor reis van Nederland naar Mongoliƫ. En rijdt op dit moment fe450 voor de lokale ritten.
Ze hebben een goede reputatie, maar als de eerste 300 uur door iemand erop gezet zijn, vind ik het toch wat spannend worden. Maar dat geldt voor elke enduro.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #23 Gepost op: 11-05-2020, 12:14 »
Dit topic is al een heel veel vormen langs gekomen. Mijn stelling is altijd dat je niet moet beredeneren welke motor je kopen moet (als je echt verstandig bent koop je namelijk helemaal geen motor ..); een motor kiezen doe je op gevoel :-)


I know en mee eens. Mijn vraag was ook niet welke motoren allemaal in aanmerking komen. Ik weet namelijk dat ik KTM of Husq wil, dat zegt mijn gevoel. Ik wil 'ready to race', maar dan traag en overbeladen  ;D


Mijn vraag was voornamelijk; als ik een 500exc op het oog heb, moet ik dan ook kijken naar de 520 en 525? Die is inmiddels prima beantwoord ik ga voor 500. Ga stiekem ook rijden op de 701 en 690, om zeker van mijn gevoel te zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #24 Gepost op: 11-05-2020, 14:46 »
Mijn 690 is over te nemen.
Wel ready to travel.
Hoef je niks meer an te doen.
Of  het oranje overspuiten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #25 Gepost op: 11-05-2020, 20:20 »
Een Beta 500 wordt in de USA gewoon misbruikt als een 'dualsport'. Hij is goedgekeurd voor twee personen met een degelijk subframe. Dus je kunt 80 kg bagage achterop zetten. Bak en blokolie zijn gescheiden en zijn 800cc + 1000cc. Hij komt in als een DRZ qua lineair vermogen en bij gas tegen de stuit heeft hij evenveel als een KTM 525 en toch maar 110 kg. Best wel goede vering, maar er is altijd nog wat aan te verbeteren.

(Beta vs Husky 350)

De bakken van een Beta mogen op straat gewoon mishandeld worden; nog nooit gehoord van versnellingsbakproblemen bij straat of supermoto gebruik en geloof me, ik heb al heel wat fora afgestruind.

De dealers zitten door alle landen en via DHL overnight heb je overal binnen 24u onderdelen op de mat en hulp.

Met een beetje fantasie lijken bij de slechte foto's van KTM USA de stickers wel oranje. Hij is niet 'Ready to race' maar wel 'Ready to play' oftewel 'The play bike'. Ze hebben lang genoeg bij KTM in de keuken kunnen kijken om alle goed zaken er uit te pikken! ;D


I know en mee eens. Mijn vraag was ook niet welke motoren allemaal in aanmerking komen. Ik weet namelijk dat ik KTM of Husq wil, dat zegt mijn gevoel. Ik wil 'ready to race', maar dan traag en overbeladen  ;D


Mijn vraag was voornamelijk; als ik een 500exc op het oog heb, moet ik dan ook kijken naar de 520 en 525? Die is inmiddels prima beantwoord ik ga voor 500. Ga stiekem ook rijden op de 701 en 690, om zeker van mijn gevoel te zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #26 Gepost op: 12-05-2020, 21:32 »
op ARM facebook pagina wordt er een aangeboden. Een met Belgisch kenteken als ik het goed zie.


https://www.facebook.com/groups/223107321107979/permalink/2943188079099876/?sale_post_id=2943188079099876




Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #27 Gepost op: 12-05-2020, 21:48 »
Thanks voor de tip. Heb berichtje gestuurd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #28 Gepost op: 12-05-2020, 23:27 »
Als je interesse hebt in een FE 570 met Safari tank PM me dan even. Komt voor mij het dichts bij een 650cc eenpitter en weegt nog geen 120kg. Ik wordt er zo langzamerhand wat te oud voor, helaas.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #29 Gepost op: 13-05-2020, 08:33 »
Als je interesse hebt in een FE 570 met Safari tank PM me dan even. Komt voor mij het dichts bij een 650cc eenpitter en weegt nog geen 120kg. Ik wordt er zo langzamerhand wat te oud voor, helaas.
Ik heb je ook een berichtje gestuurd, mocht Janus geen interesse hebben.