Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk  (gelezen 4427 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #15 Gepost op: 09-11-2019, 10:49 »
Gebruik je bij de koude start ook de choke?Die doet bij mijn 2017 wonderen bij een koude start.
Ja het klinkt raar een choke op een injectie machine maar hij zit er echt op!
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #16 Gepost op: 09-11-2019, 13:12 »



Hoi Celsa, welke moet ik zeker bekijken? Er worden 3 dingen door mmrizio genoemd: brandstoffilter in de tank, klepspeling en andere accu. Welke van de drie had jij onlangs meegemaakt als oorzaak?

Alvast bedankt :-)



Brandstof filter IN de tank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #17 Gepost op: 09-11-2019, 19:26 »
Geen ervaring mee, maar het eerste wat me te binnen schiet is het brandstoffilter in de tank. Al weet ik niet of die eerder voor problemen zorgt bij vollast of bij starten....



Brandstof filter IN de tank


Hierbij slik ik mijn eigenwijsheid in en moet erkennen dat mmrizio en celsa de wijsheid in pacht hadden :-)

Vandaag was er een Arjen Brouwer ritje maar onderweg naar Putten had ik geen vermogen meer en hield hij enorm in.

Bij Brouwer was de reactie dat de injector verstopt zou zitten. Vijf minuten voor sluitingstijd Bij Andre Motors een injector gekocht en besloot toch ook maar een brandstoffilter voor in de tank erbij te nemen.

Om een lang verhaal kort te maken. De injector was het niet hoewel die ook niet mooi verstuifde. Hij liep met de nieuwe geen spat beter.

Ik heb daar uiteindelijk in de werkplaats het benzinefilter in de tank vervangen en nu loopt hij weer als een tierelier :-) Het filter was zwart en er kwam nare zwarte troep uit.

Het hele proces van aftakeling door het vervuilde filter was heel geleidelijk. Het begon met niet zo geweldig starten twee maanden geleden tot uiteindelijk aanzienlijk minder vermogen en inhouden. Ik ben weer wat wijzer :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 137
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #18 Gepost op: 09-11-2019, 19:44 »
Prima feedback oftewel 'wat was nou de oorzaak'.
Bij mij rest de vraag hoe een filter van 1 jaar oud zo snel vervuild kan raken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #19 Gepost op: 09-11-2019, 21:44 »
Goeie vraag. Het is natuurlijk niet 1 jaar wat van belang is maar de hoeveelheid kilometers oftewel vertaalt hoeveel liter is er getankt is ? Op mijn 701 met veel meer km's ben ik dit probleem nog helemaal niet tegen gekomen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #20 Gepost op: 09-11-2019, 22:22 »
Komt veel voor bij ktm
Is de tank zwart?
Er schijnt meuk van de tank mee te komen het filter in.
Geen punt natuurlijk want daar heb je een filter voor.
Om meuk tegen te houden.
Alleen af en toe vervangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #21 Gepost op: 09-11-2019, 22:36 »
Nu een artikel in de Moto73 over benzine. De nieuwe euro blijkt maar plm 6 tot 8 weken goed te blijven. Conclusie is tanken en rijden is niet slecht voor je motor maar stilstand met de zooi wel.
Speelt misschien hier een rol. Advies: additief gebruiken bij lang stilstaan of speciale benzine.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #22 Gepost op: 09-11-2019, 22:50 »
Das ff lkr m.n auto rijd op gas.
Dan maar starten voortaan op aspen blauw.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #23 Gepost op: 10-11-2019, 08:02 »
Komt veel voor bij ktm
Is de tank zwart?
Er schijnt meuk van de tank mee te komen het filter in.
Geen punt natuurlijk want daar heb je een filter voor.
Om meuk tegen te houden.
Alleen af en toe vervangen.

De oorspronkelijke tank was niet zwart. Ik heb er zelf een grotere nieuwe IMS tank opgezet.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #24 Gepost op: 11-11-2019, 10:18 »
Blij dat het opgelost is. En goed te weten dat de symptomen beginnen met startproblemen, en daarna vermogensverlies.


Ik heb afgelopen zomer een filter-setje gekocht voor m'n EXC, omdat ik de pomp luidruchtig vond. Ik heb 'm nog niet gemonteerd.
Bij Hannamax vertelden ze me dat ze standaard bij 60 uur vervangen werden, maar dat zal de manual misschien ook wel vertellen.
Overigens tank ik meestal BP Ultimate 98. Daar zit(/zat?) geen ethanol in. Af en toe ook wel Euro 95, maar nooit als ik verwacht dat de motor langere tijd stilstaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #25 Gepost op: 11-11-2019, 15:27 »
Nu een artikel in de Moto73 over benzine. De nieuwe euro blijkt maar plm 6 tot 8 weken goed te blijven. Conclusie is tanken en rijden is niet slecht voor je motor maar stilstand met de zooi wel.
Speelt misschien hier een rol. Advies: additief gebruiken bij lang stilstaan of speciale benzine.
Ik geloof er helemaal niks van. Dit zou nl betekenen dat er komend voorjaar duizenden motoren niet willen starten, stilstaan langs de weg.
Met als gevolg gigantische claims bij de overheden, die ethanol verplichtten.
Brood aap, we gaan het meemaken.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 106
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #26 Gepost op: 11-11-2019, 16:20 »
nou Marten,


volgens mij zijn we het al aan het meemaken, als ik kijk naar het aantal 2de handjes die aangeboden zijn waarbij de carburateur ultrasoon gereinigd is, of "rijdend weggezet, maar wil niet starten". Hoewel het nog maar een paar maanden geleden op de pompen is komen te staan, zit er al een paar jaar 5% ethanol in onze "benzines". Ik heb een jerrycan staan, specifiek bedoeld voor benzine, die compleet aan het oplossen is door de ethanoldrab die erin zit........


gr. Roel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #27 Gepost op: 11-11-2019, 18:41 »
Bij mijn 690 was de filter ook zwart na een jaar (moeilijk starten en slecht stationair). Dit was in 2016 dus nog geen 10% ethanol in de benzine. Daarna om het jaar de filter vervangen en die in de snelkoppeling wanneer ik het nodig vond.

Verstuurd vanaf mijn M1 met Tapatalk
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #28 Gepost op: 11-11-2019, 18:52 »
Ik geloof er helemaal niks van. Dit zou nl betekenen dat er komend voorjaar duizenden motoren niet willen starten, stilstaan langs de weg.
Met als gevolg gigantische claims bij de overheden, die ethanol verplichtten.
Brood aap, we gaan het meemaken.

Je zou weleens gelijk kunnen hebben: Hier een stukje uit een Volkskrant artikel waar de E10 benzinemaker reageert:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/e10-benzine-is-groen-maar-wel-korter-houdbaar~ba49595e/

Inmiddels heeft Alco gereageerd. Het bedrijf heeft geen onderzoek gedaan naar de houdbaarheid van E10, maar zegt niet op de hoogte te zijn van mogelijke problemen. Als drabvorming in E10 zich vaak voordoet, zou men ervan op de hoogte zijn, stelt een woordvoerder. Deze brandstof wordt in landen als Frankrijk en Duitsland al veel langer verkocht en daar zijn geen issues bekend. Wel kan alcohol meer water aantrekken, waardoor bij langdurige opslag een laagje water kan ontstaan, waarin bacteriegroei mogelijk is.

‘Als brandstof, met of zonder alcohol, lang - en de termijn is onduidelijk - in een tank blijft zitten, kan dit problemen opleveren’, mailt Rob Vierhout van Alco. Maar er bestaat volgens hem geen causaal verband tussen drabvorming en de toevoeging van ethanol. Dan zou het probleem zich volgens Vierhout ook hebben aangediend bij voorganger E5, waar de helft alcohol in zit. Alco adviseert de tank van apparaten die langer worden weggezet ofwel volledig leeg te maken, of juist tot de nok te vullen, zodat er geen condensvorming kan optreden.


Post Merge: 11-11-2019, 18:53
Bij mijn 690 was de filter ook zwart na een jaar (moeilijk starten en slecht stationair). Dit was in 2016 dus nog geen 10% ethanol in de benzine. Daarna om het jaar de filter vervangen en die in de snelkoppeling wanneer ik het nodig vond.

Verstuurd vanaf mijn M1 met Tapatalk

Dat ga ik op mijn 701 ook doen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: 2018 KTM EXC-f 450 start heel moeilijk
« Reactie #29 Gepost op: 11-11-2019, 19:56 »
Normaal ben ik ook niet zo van 't soort complotdenken, maar m'n auto heeft een verstopte injector (wellicht toevallig). Verbruik is zeker wel hoger. Hij loopt net 1op8 en dan merk je dat meer dan met een auto die 1op16 doet.
En als een expert zegt dat hem geen berichten hebben bereikt dan zou je ook achterdochtig moeten zijn. Anders zou hij zeggen : onzin.
We gaan het zien, volgend jaar weten we meer.
Marcel