Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 'offroad' voorpoten en 'weg'-kroonplaten: gaat dat?  (gelezen 2220 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
'offroad' voorpoten en 'weg'-kroonplaten: gaat dat?
« Gepost op: 07-06-2011, 17:50 »
Inmiddels heb ik een paarduizend kilometer meer op de teller staan van mijn SV-ombouw (en 't is een gruwelijk leuk brommertje!). Twee van de zaken die toch ooit anders moeten is de werking van de voorvork en de stuuruitslag.

De stuuruitslag is een krappe 20 graden elke kant op, waar je met het rijden geen enkele last van hebt, maar met manouvreren op lage snelheid wel. Een keertje vergeten ook met 2km/u diep in te kantelen en het is *kloenk*, uh-oh...

De DRBig voorvork krijg ik ook niet helemaal zoals ik 'm hebben wil. Hij is al beter dan standaard dankzij de cartridge-emulatoren, maar ik denk dat ik gewoon verwend ben door die KTM-voorpoten die ooit door Jan Droog onderhanden genomen zijn. Het probleem is de koppeling tussen de uitgaande demping en snelle compressiedemping. Voldoende uitgaande demping en lekker stabiel in bochten liggen levert ondanks cartridge-emulatoren toch oncomfortabel gedrag op bij kuilen in de weg, paden vol met stenen, etc. Nouja, enkel oncomfortabel? Na een dagje raggen over Wallonische 1-auto-brede weggetjes was de kentekenplaathouder afgescheurd en kon ik een accupool weer vastzetten.... Aan dat gedrag doe ik niet makkelijk iets vanwege de uiterst simpele constructie van die voorpoten.

Stiekum zit ik er eens aan te denken om zoetjesaan wat ander fatsoenlijk voorpootspul bij elkaar te sprokkelen dat in ieder geval naar wens afgesteld kan worden door een veringsboer. 'k heb er geen haast mee; spullen kopen als er wat leuks langskomt.

Dan zou ik ook een paar graden meer stuuruitslag voor elkaar willen krijgen. En eigenlijk de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is voornamelijk rommelen met de offset van de kroonplaat en in mindere mate de hart-hart afstand van de poten.
De makkelijkste manier om die offset te vergroten is kroonplaten van een wegmotor gebruiken. Kan ik daarbij een setje aan te passen 'weg-voorpoten' vinden met wielas in het hart van de poten, dan is dat geen probleem.

Maar ga je 'offroad-voorpoten' met de wielas voor de poten in die 'weg'-kroonplaten zetten, dan verkort je je naloop. Iets wat toch ooit een gevaarlijke situatie op kan leveren.

Vragen:
- Veel off/allroad voorkanten zitten zo rond de 20mm offset in de kroonplaat. Veel weg-voorkanten zitten zo rond de 30mm. De naloop word daar dus ook maar, zeg, 10-15mm korter van. Die naloop blijft dus aardig in de buurt zitten van 'allroad', en komt nog niet in de buurt van 'supersport'. 't is zelfs onderhand nog minder dan wanneer je de balhoofdhoek verandert door de veervoorspanning achter op te schroeven bijvoorbeeld. Lijkt me dus niet zo'n probleem.

Klopt dat, of mis ik iets?

- Mocht 't nou eventueel wel een probleem zijn, is die kortere naloop dan te compenseren door de balhoofdhoek iets te wijzigen of eventueel zelfs een stuurdempertje te monteren? Hoe uitwisselbaar zijn die balhoofdhoek/naloop/etc. waarden eigenlijk? Kun je de ene compenseren met de ander?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: 'offroad' voorpoten en 'weg'-kroonplaten: gaat dat?
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2011, 01:41 »
Ik weet het niet (ja, daar heb je veel aan!). Maar ik wil wel meedenken.

Volgens mij moet je een balans in zowel balhoofdhoek als naloop hebben. Balhoofdhoek bepaalt hoe snel de motor reageert op stuurinput. Naloop is wat moeilijker te bevatten....maar zoals ik het zie is naloop verantwoordelijk voor het "zelfcorrigerende effect" van het wiel; dat ie uit zichzelf rechtuit wil. Met een kleine naloop stuurt de motor weliswaar makkelijk in, maar de wegligging wordt een stuk minder voorspelbaar.
Als je het een verandert, gaat het andere ook mee...dat maakt de zaken niet makkelijker. Een machine met een steile balhoofdhoek en weinig naloop is volgens mij bedriegelijk makkelijk te besturen op lage snelheid, maar zal bij bochten op hoge snelheid zonder al teveel waarschuwing de grip op de voorkant verliezen. (hm, opeens snap ik hoe ik m'n totaal gepimpte GPZ500s onderuit stuurde in een chicane op Zolder....)

Ok, maar wat is genoeg naloop? Ik denk dat je moet kijken naar de geometrie van productiefietsen... Volgens mij zitten allroads altijd wel boven de 100mm, en de offroadwaardige fietsen rond de 120-125? Is het niet zo dat je met je SV-frame en de lange (935mm) DR-vorken en het 21" wiel eigenlijk al een flinke naloop hebt (en dat er dus wel wat af mag)?

Ik weet dat ze bij supermoto-ombouw kroonplaten met minder offset monteren, om bij een veranderde balhoofdshoek (kleinere wielen) toch de juiste naloop (en dus stabiliteit) te krijgen...dus jij zou dan eigenlijk het omgekeerde doen.

Goed, ik heb tot nog toe waarschijnlijk niks gezegd dat je nog niet wist, maar ik denk dat je denkwijze wel klopt.

Wat betreft vorken: de Honda XR650R heeft een conventionele 43mm cartridge-vork. Lengte weet ik niet.
Hoeveel negatieve veerweg heb je trouwens op de DR-vork met de huidige afstelling?

Andere benadering: als je nou een kortere voorvork monteert (of deze anders afstelt), wordt de balhoofdhoek steiler en neemt de wielbasis af, waardoor de draaicirkel ook kleiner zou moeten worden...toch?

Ik hoop dat je er iets aan hebt....ik heb er in ieder geval weer van geleerd voor m'n eigen vorktransplantatie. Weinig echt goeie info over te vinden. Dit is de beste uitleg van naloop die ik kon vinden: http://www.tonyfoale.com/Articles/Balance/BALANCE.htm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: 'offroad' voorpoten en 'weg'-kroonplaten: gaat dat?
« Reactie #2 Gepost op: 14-06-2011, 09:32 »
Heeft een XR650R niet een 46mm voorvork?


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 'offroad' voorpoten en 'weg'-kroonplaten: gaat dat?
« Reactie #3 Gepost op: 14-06-2011, 21:43 »
Ik weet het niet (ja, daar heb je veel aan!). Maar ik wil wel meedenken.

Da's ook al wat waard!

Citaat
Met een kleine naloop stuurt de motor weliswaar makkelijk in, maar de wegligging wordt een stuk minder voorspelbaar.

Da's inderdaad de gangbare wijsheid. Meneer Tony Foale vond dat niet in z'n experimenten, en ook deze meneer deelt die mening niet helemaal. Tsja...

Citaat
Is het niet zo dat je met je SV-frame en de lange (935mm) DR-vorken en het 21" wiel eigenlijk al een flinke naloop hebt (en dat er dus wel wat af mag)?

Nee, want ik ik heb ook de kroonplaten en circa de balhoofdhoek van de DR-Big. Naloop is dan dus ook vrijwel hetzelfde als bij die brommer.

Citaat
Hoeveel negatieve veerweg heb je trouwens op de DR-vork met de huidige afstelling?

Redelijk wat. Ik had minder veerweg nodig en iets kortere vorken, dus het was het makkelijkste om de voorspanbussen wat korter te nemen.
 
De exacte waarde zou ik even weer moeten nameten want ik heb wat gespeeld in de tussentijd, maar het zal ergens in de buurt van de 65mm zijn (van de 220mm totaal)

Citaat
Andere benadering: als je nou een kortere voorvork monteert (of deze anders afstelt), wordt de balhoofdhoek steiler en neemt de wielbasis af, waardoor de draaicirkel ook kleiner zou moeten worden...toch?

Ik heb over de draaicircel als ik rij niks te klagen. Duwtje tegen dat brede stuk Renthal ijzer en hij wil wel.
Het is stilstaand of vrijwel stilstaand manouvreren wat lastiger is met die beperkte stuuruitslag. Rondom een boompje en dan een krap fietsenhok in bijvoorbeeld. D'r is prima mee te leven, maar een graad of 5 extra zou wel prettig zijn.