De kop is er af en dat was even schrikken. Ik trok de nokkenas er uit en de bronzen bus kwam in stukjes mee. Het blok is dus behoorlijk mishandeld. Ooit heeft iemand er wel goed voor gezorgd want volgens mij zijn de bronzen bussen niet origineel.
Het lijkt een olieprobleem geweest te zijn. Hoe verder van de ingang van het oliekanaal van de nokkenas hoe meer slijtage op de as. Het kanaal is wel open.
Het stuk waar de bronzen ring zat is behoorlijk gesmolten en beschadigd en omdat koppen schaars zijn ben ik bang dat er alu opgelast moet worden zodat er weer een nieuwe ring in kan.
De bronzen ring
Er is meer dan een mm van de nokken geschraapt. Ik geloof dat nokkenassen vrij zeldzaam zijn maar het schijnt mogelijk te zijn er weer wat vlees op te lassen en dan weer in de vorm te snijden.
De zuiger loshalen was ook een feest. Hij zat muurvast maar met een hoop kruipolie en verhitten, afkoelen en weer verhitten enz kwam hij zonder geweld (beetje laten schrikken maar meer niet) los. Wat me wel opviel was dat de cilinderwand tijdens het verhitten een beetje los kwam van de rest. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling maar ik kon hem er niet uittrekken.
Volgende stap informeren bij een revisiebedrijf hoe duur dit gaat worden. Weet iemand nog een goedkoop adres in het noorden?
Groeten
Lennert