De maximale kogeldruk zegt niet veel over de sterkte van een trekhaak. (Ik meen dat we het daar niet zo heel lang geleden in een andere thread al over gehad hebben)
Een te hoge kogeldruk maakt de voorkant van de auto lichter waardoor het gevaar op je onderstuur ontstaat. Daar is de regelgeving op gebaseerd.
Maar ik vermoed dat we in Nederland een zeer grote marge in de regelgeving hebben ingebouwd want in andere landen zoals de VS en Australia worden achter op doorsnee auto's ook veel zwaardere motoren vervoerd.
Als het gaat om die trialdrager van propje... Nonstop motoren verkoopt honderden van die dingen aan Duitsers die in het streng geregelde Duitsland wonen. Dat zegt wel wat.
Ik denk dat ik nu al zo'n 60.000 km met mijn motor achterop gereden heb. En daarbij komt dat ik op de verschillende trialclubs waar veel mensen hun motor op de meest uiteenlopende auto's vervoeren met zo' drager nog nooit gehoord heb van een probleem vanwege het overschrijden van de kogeldruk.
Wat is kogeldruk?
Een van de vragen die veel wordt gesteld aan Trekhaakcentrum.nl gaat over kogeldruk. Wij leggen u graag uit wat kogeldruk is en waar u rekening mee moet houden.
Kogeldruk, wat is het?
Kogeldruk is kort gezegd het maximale verticale gewicht dat mag rusten op uw trekhaak uitgedrukt in kilogram. Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
Maar hoeveel kogeldruk heeft mijn auto dan? Dit kan u makkelijk zelf op zoeken. De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.
Waarom is kogeldruk zo belangrijk?
Als de kogeldruk te hoog is, zorgt dit voor een slechte wegligging. Bij een (te) hoge kogeldruk zakt de achterkant van uw auto te ver in. Daardoor heeft de auto minder grip aan de voorzijde. Daarnaast loopt u het risico om over hobbels en drempels de auto aan de achterzijde te beschadigen. Ook het brandstofverbruik zal door een te hoge kogeldruk toenemen. De slechte wegligging geldt voor zowel de auto als voor de aanhanger of caravan. Overigens is het ook niet goed als de kogeldruk te laag is, ook dan kan de wegligging verslechteren.