Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kogeldruk trekhaak  (gelezen 1013 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Kogeldruk trekhaak
« Gepost op: 10-05-2021, 14:54 »
member
Was een hele serieuze bedenking. Kogeldruk van een trekhaak is 85kg? Vast niet veel meer. Oprechte bezorgdheid.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2021, 15:17 »
Weet het maar je mag niet discussiëren in te koop en dat is een goede regel.
Hier dan maar lkr verder ouwenelen.
Eerlijk gezegd weet ik het ook niet.
Er rijden veel van deze dingen rond en voor zover ik weet zit er TÜV keuring op.
Hoe heet dat in Ned. ??
CE kema??
Trial weegt 75kg
Dit frame ook zo maar 15 17 kg.
Is kogeldruk niet een advies?
Je kan volgens mij never nooit een bekeuring krijgen als de kogeldruk te hoog is.
Wel als je caravan aanhanger overbeladen is.
Word pas lastig als het hele zwikje eraf kegelt op snelweg.
Deze drager is ook gewoon te koop in Ned in shop.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2021, 15:18 »
Kogeldruk verschilt per auto en haak. Die gegevens staan als het goed vermeld bij de leverancier. De meeste gaan dacht ik zo tot 75/100kg.
Snap je gedachten en kan daar ook niet helemaal bij om er een motor op te zetten. Wat je vaak ziet met mensen die er twee elektrische fietsen op zetten is dat ze de accu's verwijderen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2021, 15:26 »
Was niet handig inderdaad in het andere topic. :-X
Je hebt nu een beste vriend bij de politie dus wellicht kan je die eens vragen. Google levert niet-positieve resultaten. Bij een Coronatest is dat goed, hier niet.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2021, 17:14 »
Je hebt ook fietsendragers voor 4 fietsen.
Weet niet waar de grens ligt.
Niet te benauwd denk ik maar.
En een bekeuring krijg je toch wel.
Reed dit weekend een caravan uit Zeeland voor m.n ouders.
Had Caravanspiegels mee gekregen,vond ze niet echt nodig.
Dus niet gebruikt hoorde ik van m.n pa dat je ze verplicht bent te voeren als je met caravan rijd de gekkigheid.
Heb geen wout gezien onderweg scheelt me weer €180 of €280 of €365.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2021, 17:35 »
hai Propje : begin een politieke partij ( en behaal meer dan 75 zetels ) dan kan je al de regels die je niet aanstaan afschaffen en de verkeerswet/regels zo aanpassen dat je overal mag rijden waar je durft , dus in een rechte lijn van Apeldoorn naar Den Helder.
Groot voordeel is dat je dan meteen een Politie korps hebt die deze nieuwe regels/ wetten handhaven.
Scheelt je hoop ergenis en de politie is weer je beste vriend.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2021, 17:50 »
Nee hoor geen ergenis.
Gewoon een geboren afwijking tegen autoriteiten.
Dat ik m.n dienstplicht nog zo goed ben doorgekomen vraag ik me nu ook af.
Maar je mag mijn beroep ook afzeiken hoor.
Dat deden ze ook vaak in de psyiatrie 8)

Post Merge: 10-05-2021, 17:51
Ik wil ook graag emigreren,maar ik moet alleen.
De andere helft wil niet :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2021, 18:26 »
De andere helft wil niet :-[

En gelijk heeft ze.  Nergens is het beter dan hier.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2021, 19:14 »
Ja als je oud en krakkemikkig bent wel.
Maar tis hier zo druk.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2021, 23:07 »
Caravanspiegels is puur afhankelijk van de breedte van de aanhanger en/of je auto.
De vouwwagen was net zo breed als de auto (iets smaller). Daar had ik ze niet op. De huidige vouwcaravan is 2.12m breed en is breder dan de auto en dus verplicht. Scheelt enorm wat je meer in de buitenste spiegels ziet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2021, 23:31 »
Mijn auto heeft een kogeldruk van 150 kg.

Als je voor een vouwwagen extra spiegels nodig hebt dan is dag een hele kleine auto en/of een hele bizarre vouwwagen (tegenwoordig tenttrailer genaamd ).
BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #11 Gepost op: 11-05-2021, 00:56 »
Kogeldruk.....
Een ongeremde aanhanger mag 750 Kg wegen, krachten bij optrekken en remmen....
Geremd; op-trek-krachten, bij remmen alleen de kracht die nodig is om de oploop-rem te bedienen.


Geen aanhanger; maakt geen reet uit. Die trekhaak, een dikke knuppel ijzer die via koker en strip aan die blikken trommel vast zit.
2-3 honderd kilo moet geen probleem zijn....
e.a. ook afhankelijk hoe vol je je kofferbak vol laad.
En hoe ver zit je trekhaak achter je achter-as
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #12 Gepost op: 11-05-2021, 07:07 »
De maximale kogeldruk zegt niet veel over de sterkte van een trekhaak. (Ik meen dat we het daar niet zo heel lang geleden in een andere thread al over gehad hebben)

Een te hoge kogeldruk maakt de voorkant van de auto lichter waardoor het gevaar op je onderstuur ontstaat. Daar is de regelgeving op gebaseerd.

Maar ik vermoed dat we in Nederland een zeer grote marge in de regelgeving hebben ingebouwd want in andere landen zoals de VS en Australia worden achter op doorsnee auto's ook veel zwaardere motoren vervoerd.

Als het gaat om die trialdrager van propje... Nonstop motoren verkoopt honderden van die dingen aan Duitsers die in het streng geregelde Duitsland wonen. Dat zegt wel wat.

Ik denk dat ik nu al zo'n 60.000 km met mijn motor achterop gereden heb. En daarbij komt dat ik op de verschillende trialclubs waar veel mensen hun motor op de meest uiteenlopende auto's vervoeren met zo' drager nog nooit gehoord heb van een probleem vanwege het overschrijden van de kogeldruk.


Wat is kogeldruk?
Een van de vragen die veel wordt gesteld aan Trekhaakcentrum.nl gaat over kogeldruk. Wij leggen u graag uit wat kogeldruk is en waar u rekening mee moet houden.

Kogeldruk, wat is het?
Kogeldruk is kort gezegd het maximale verticale gewicht dat mag rusten op uw trekhaak uitgedrukt in kilogram. Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.

Maar hoeveel kogeldruk heeft mijn auto dan? Dit kan u makkelijk zelf op zoeken. De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.

Waarom is kogeldruk zo belangrijk?
Als de kogeldruk te hoog is, zorgt dit voor een slechte wegligging. Bij een (te) hoge kogeldruk zakt de achterkant van uw auto te ver in. Daardoor heeft de auto minder grip aan de voorzijde. Daarnaast loopt u het risico om over hobbels en drempels de auto aan de achterzijde te beschadigen. Ook het brandstofverbruik zal door een te hoge kogeldruk toenemen. De slechte wegligging geldt voor zowel de auto als voor de aanhanger of caravan. Overigens is het ook niet goed als de kogeldruk te laag is, ook dan kan de wegligging verslechteren.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #13 Gepost op: 11-05-2021, 09:52 »
Als je voor een vouwwagen extra spiegels nodig hebt dan is dag een hele kleine auto en/of een hele bizarre vouwwagen (tegenwoordig tenttrailer genaamd ).

De eerste was een Alpenkreuzer parade en bleef beneden de 750kg



De huidige is een Pennine Pullman van 900kg met een eigen kenteken. Zoals gezegd 2.12m breed en haast zo hoog als het dak van de auto, scheelt niet veel.



Wij zeggen altijd dat het een combinatie van een caravan en vouwwagen is en vandaar een vouwcaravan.



Met voortent en luifel er aan theoretisch gezien plek voor 8 personen. Dus met drie man lekker de ruimte  8)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Kogeldruk trekhaak
« Reactie #14 Gepost op: 11-05-2021, 10:26 »
Wat een gigant badslipper.
Je kan gewoon je auto binnen parkeren.
Ben ook begonnen met bungalow tent toen caravan en merk dat we steeds kleiner gaan.
Nu met daktent.
Je bent zo lekker mobiel.
Wellicht als ik oud wordt met camper maar dan wel een kleintje 2 persoons.