Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Body armour en hitte...  (gelezen 1526 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #15 Gepost op: 20-06-2021, 18:22 »
Ik heb de poeders eens gekocht vond het maar ranzig spul.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #16 Gepost op: 20-06-2021, 18:44 »

Er is veel misverstand en er zijn veel mythes over water drinken. Als je zweet verlies je inderdaad zout maar in verhouding veel minder dan je water verliest.

Gevolg, is dat in tegenstelling tot wat de meeste denken, het zoutgehalte in je bloed juist toe- en niet afneemt. Teveel zout is gevaarlijk maar toch denken velen dat je dat met allerlei sportdrankjes moet aanvullen.

Die mythe hebben we te danken aan sportdrank fabrikant Gator Aid die als eerste allerlei gesponsord 'wetenschappelijk' onderzoek financierde. De resultaten 'bevestigde' dat je een tekort aan mineralen zou hebben en dat natuurlijk met Gator Aid moest aanvullen. Onzin, een paar boterhammen hebben al meer dan genoeg zout.

En nee, ik ben geen complotdenker maar een journalist in zijn vrije tijd voor de lol diep gaat graven en dit soort dingen onderzoekt :-)

De andere mythe is dat je veel en veel water moet drinken. Je wordt er mee dood gegooid maar het is onzin. Veel water drinken zorgt er weer voor dat het zoutgehalte in bloed daalt en dat is net zo gevaarlijk als teveel zout of uitdroging.

Dat heet Hyponatriëmie. Teveel water drinken is een belangrijke doodsoorzaak bij marathons. Niet uitdroging als gevolg van te weinig water zoals vaak gedacht wordt.

Harvard wetenschappers hebben in het verleden de resultaten van een onderzoek in de New England Journal of Medicine gepubliceerd waarin dat aan het licht kwam. Ze hadden bloedmonsters van bijna 800 Boston marathon renners enkele dagen voor maar ook na de marathon genomen. 13 procent van de renners hadden Hyponatriëmie als gevolg van teveel drinken.

Er zijn nog veel meer onderzoeken gedaan en de conclusie is meestal: je (gezonde) lichaam weet het het best. Gewoon op je dorst gevoel afgaan. Sportdrankjes en extra middeltjes zijn gewoon marketing en je moet ook niet meer drinken dan je dorstgevoel je vertelt. (ja bij oudere mensen wil het dorstgevoel wel eens niet optimaal werken maar ik heb het over gezonde mensen)

Neemt niet weg dat ORS in ontwikkelingslanden zwaar ondervoede kinderen met diarree het leven redt maar dat is een heel ander verhaal
Kort samengevat ik persoonlijk merk ook geen verbetering met Ors en Dergelijke.

Drink gewoon uit camelback water en wat koude fris/ of alcohol vrij bier deze editie.

Goed eten en verder niet te veel bijzonders. Dit jaar ook prima gelopen.



Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #17 Gepost op: 20-06-2021, 18:58 »
Ik heb afgelopen dagen rondgereden met mijn Klim Traverse jas (met protectie erin) Onder die jas een een H&M sportshirtje (geen katoen). Alle ritsen open en het was alleen te warm alleen bij stilstand, tijdens het rijden was het prima te doen.  Ik heb niet zo’n last van de warmte en drink op een dag als donderdag 2 liter water weg.
Ik moet wel zeggen dat de Atacama jas van David wel goed aanvoelde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #18 Gepost op: 20-06-2021, 21:24 »
Met 40+ graden in Marokko voelde een losse goretex jas (Klim Kodiak) met open ritsen minder warm dan de body armor afgelopen week met 30+.

Kan alles te maken hebben met luchtvochtigheid natuurlijk, maar het verbaasde mij dat ik voor het eerst in jaren echt moeite had met de hitte.

Wax jas tijdens hittegolf in Griekenland waar we 47 graden hebben gezien, 43 graden woestijn met goretex jas, allemaal geen echt probleem. Gewoon veel drinken en comfortabel zijn met het zweten.

De ventilatie van body armor was ruk. Ga eens kijken waar ik wat gaten kan boren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #19 Gepost op: 20-06-2021, 22:20 »
Strak technisch shirt aan en een oud protectie vest met harde beschermstukken in t wit, zonder shirt er over als t echt warm is, stopen waar schaduw is, zoveel drinken dat je nog regelmatig moet plassen en ook steeds wat proberen te eten.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #20 Gepost op: 20-06-2021, 22:21 »

Zelf heb ik een IXS Trigger vest.
Die gebruik ik eigenlijk voor alles op wielen. (Trial, bergaf fietsen,  soms op de motor. )
Nu met cross nog een crossvest,  mogelijk dat ik later dat vest met een losse niergordel gebruik.
Die heeft ook een rits aan de voorkant.
Met een dag op de fiets is ie warm, maar te doen.

Ik twijfel zeer sterk aan jouw stuk Didado.
Ben benieuwd naar die onderzoeken.
Teveel drinken tijdens marathons of iets dergelijks is zowat onmogelijk.
Ik ben het er wel mee eens dat er enige commercie in de sportvoeding zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #21 Gepost op: 21-06-2021, 07:50 »

Ik twijfel zeer sterk aan jouw stuk Didado.
Ben benieuwd naar die onderzoeken.



Twijfel is goed. Daarom onderzoek ik dit soort dingen ook. Begin maar eens met dit niet-wetenschappelijke artikel zodat je thuis raakt in de terminologie zodat je nog wat dieper kan graven via google
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #22 Gepost op: 26-06-2021, 08:36 »
Ik heb gisteren een doorwaai jas van Rev’it gekregen, omdat ik jarig was, mijn vrouw mijn Trverse onderhand maar een vies ding vind en die AdventureSpec Atacama jas van didado me bezig bleef houden. Ik vond m wel prijzig, maar het laagjes idee is  wel top.
Zal je zien dat t tot oktober blijft regenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #23 Gepost op: 26-06-2021, 12:23 »
Zal je zien dat t tot oktober blijft regenen.




das alleen in NL....


maar ben wel benieuwd naar jouw bevindingen..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #24 Gepost op: 27-06-2021, 09:19 »
Daar ga je plezier van beleven. Is toch echt een stuk koeler zo'n doorwaai. Ik heb ook zo'n Klim Mojave broek waarvan de bovenkant doorwaai is. Scheelt aanzienlijk. Jammer dat alle meuk zoals bescherming er onder zo warm is :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #25 Gepost op: 27-06-2021, 11:46 »
De andere mythe is dat je veel en veel water moet drinken. Je wordt er mee dood gegooid maar het is onzin. Veel water drinken zorgt er weer voor dat het zoutgehalte in bloed daalt en dat is net zo gevaarlijk als teveel zout of uitdroging.

Dat heet Hyponatriëmie. Teveel water drinken is een belangrijke doodsoorzaak bij marathons. Niet uitdroging als gevolg van te weinig water zoals vaak gedacht wordt.
En ter aanvulling. Dit wordt dan veelal veroorzaakt doordat je het verliest door te plassen en niet door het uit te zweten. Je nieren krijgen een probleem met klaren en je verliest elektrolyten. Dus het is feitelijk ook niet teveel water maar te weinig elektrolyten.
Dit probleem zouden de marathon lopers bijvoorbeeld ook niet hebben als ze cola dronken ipv water (maar dat zou ik dan ook niet weg krijgen).


Er zijn nog veel meer onderzoeken gedaan en de conclusie is meestal: je (gezonde) lichaam weet het het best. Gewoon op je dorst gevoel afgaan.
En dit klopt... voor zover je dit doet in een gematigd zeeklimaat als dat van Nederland. Als je in de woestijn gaat rijden ben je te laat als je pas gaat drinken als je dorst hebt. Dit leren ze je heel goed aan bij iedere defensie uitzending naar warme gebieden.

Neemt niet weg dat ORS in ontwikkelingslanden zwaar ondervoede kinderen met diarree het leven redt maar dat is een heel ander verhaal
Diarree zorgt dat je veel vocht verliest. ORS bevat elektrolyten die naast het vocht de zaken op peil houden. Ook daar zou enkel water niet genoeg zijn.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #26 Gepost op: 27-06-2021, 16:31 »
Heb al een paar woestijn rally's gereden en eigenlijk nog problemen gehad. S ochtends helemaal volproppen en drinken dan kan je dag prima overleven op muesli repen en water. Na zo'n dag halfvolle chocomelk en een 1.5l fles waarin je een flesje sportdrank met water aanvult totdat je plas weer kleurloos is. Maar dit is mijn manier er zijn er genoeg die kapitalen aan eten en drinken besteden.
Ik rij met een sport T-shirt, daar overheen een body protector en een dunne jas met voldoende ventilatie. Aan m'n benen lange kousen, knie braces en een crossbroek in laarzen.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #27 Gepost op: 27-06-2021, 19:29 »
Ik heb gisteren een doorwaai jas van Rev’it gekregen, omdat ik jarig was, mijn vrouw mijn Trverse onderhand maar een vies ding vind en die AdventureSpec Atacama jas van didado me bezig bleef houden. Ik vond m wel prijzig, maar het laagjes idee is  wel top.
Zal je zien dat t tot oktober blijft regenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vandaag een stukje wezen rijden naar een maatje in Zandvoort, met zo’n 26 graden en  het is inderdaad een verademing. Alsof je in een t-shirtje rijdt. Eerst testje is geslaagd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #28 Gepost op: 27-06-2021, 19:33 »
Lekker man!
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Body armour en hitte...
« Reactie #29 Gepost op: 28-06-2021, 20:15 »
Ors vervanger die wel smaakt: salmiak snoepjes en druivensuiker tablet. Heb standaard een rolletje bij me op rally's.

Met 55 graden in de zomer heb ik ook vooral geleerd niet teveel door te waaien, dan ben je zo een paar liter kwijt en kan je eigenlijk alleen nog maar stil gaan zitten en de volgende dag opnieuw proberen. Alle ritsen dicht, microklimaat creëren.