Ik rij zo vaak met een aanhanger met motoren achter de auto dat ik overweeg de auto weg te doen en een bus te kopen waar zowel mijn gezin in past en ook een paar motoren. Tevens moet ie even probleemloos als nu de sleurhut met 100+ een berg op willen sleuren. Ik heb wat rondgekeken en iets als een Mercedes Sprinter 316 met dubbele cabine lijkt me wel wat. Echter, die houderschapsbelasting maakt het er niet leuker op.
Ik heb vervolgens op de site van de RDW en de Belastingdienst ook even zitten neuzen. Als je de bus ombouwt naar camper betaal je nog maar een kwart van het tarief. Kijk, dat wordt al interessanter. Maar ik wil geen echte camper, slapen doe ik wel op een luchtbed, voor het koken etc hoeft het ook niet echt. Ik overweeg nu om zo´n bus uiterst minimaal om te bouwen tot camper, waarbij hij nog net aan de wettelijke eisen voldoet.
De RDW geeft aan
. zitplaatsen en tafel;
. slaapaccommodatie die eventueel met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd;
. kookgelegenheid;
. opbergfaciliteiten.
De Belastingdienst doet daar een schepje bovenop
-minimaal 2 vaste zitplaatsen
-een tafel. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat u de tafel eenvoudig kunt verwijderen.
-slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed.
-vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
-een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer
-Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
-een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Nu zal ik vast niet de enige zijn die de motoren in een bus wil zetten. Ik vroeg me daarom als of er nog andere ARM´ers zijn die hier ook al mee te maken hebben gehad en op welke manier zij dat opgelost hebben. Hoe kan je zo minimaal mogelijk voldoen aan de wettelijke eisen en toch makkelijk 2 of soms meer motoren meenemen?