Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Trans Altlas Mroc..  (gelezen 3811 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Trans Altlas Mroc..
« Gepost op: 21-11-2009, 21:08 »
Hoi,
 
Wie weet of er in januari/februari routes 'doorgaans' begaanbaar of 'gedaan' zijn door de Hoge Atlas in Marokko? Ik wil van ergens noord, zeg vanaf Midelt, bij Tinerhir uitkomen.
 
Ik begrijp dat het een sneeuwperiode betreft en dat fluctueert per jaar, maar toch!
 
Vast bedankt, Harm
Avonturier!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #1 Gepost op: 21-11-2009, 21:27 »
Via het asfalt kom je er sowieso maar dat bedoel je vast niet.
De route door de bergen (Cirque de Jafar en verder) is erg gaaf maar in jan/feb zit je midden in de regentijd, en in de Atlas is dat dan koude regen tot sneeuw en dikke vorst. (Heb wel 'ns in januari in Midelt overnacht en dan vriest het rustig een graadje of 5 tot 10).

Je zou kunnen zeggen, so what, beetje kou, regen, sneeuw, met een avontuurlijke instelling kom je er wel. Probleem met de onverharde wegen daar is dat ze door de regen kunnen wegslaan of geblokkeerd raken door rotsblokken etc.. Motorrijden in de sneeuw is ook niet voor iedereen weggelegd  :o. Dat soort omstandigheden overwin je niet altijd zo maar. Plus dat de wegwerkzaamheden daar wat minder functioneren dan hier, zeker de wegen waarvan bekend is dat ze in bepaalde periodes onbegaanbaar zijn kunnen rustig wekenlang dicht blijven zitten.
Wat helpt is locals vragen aan het begin van de route of-ie kan of niet (hoewel die altijd zeer optimistisch zijn over wat je met een motor wel niet allemaal kan overwinnen  ;D)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2009, 20:12 »
Ik heb nog door smeltende sneeuw en hagelbuien moeten rijden in mei. Dus nog vroeger mag je je aan het ergste verwachten.
Het dorpje Agoudal, die ligt op de piste als je vertrekt in Middelt en het wondermooie "cirque du jaffar" neemt, die is soms 2 tot 3 maanden onbereikbaar door sneeuw of weggespoelde pistes door de overvloedige regenval die tijd van het jaar. Je komt soms net boven de 3000 m op die piste(s);
Het proberen waard.
grtn

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #3 Gepost op: 22-11-2009, 21:01 »
Ja was ik al beeetje bang voor. Maar, het asfalt, van Beni Mellal of van Rich binnendoor naar Tinerhir?
 
Maja, sneeuw en rotsen blijven ook liggen op asfalt.. :-\
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2009, 10:00 »
Zolang je "laag" blijft , geen probleem. Eens Tinerhir voorbij geen probleem meer, daar beginnen de warme regionen.Daar ook pistes genoeg om je te amuseren.Rij tot Boumaine Dadès, daar vertrekken er enkele pistes naar Tazzarine en dan door naar Zagora. Of naar de andere zijde, in Ait Aissa Oubrahim vertrekt een hele mooie piste naar Alnif, om dan daaruit zuid over pistes naar Zagora.
grtn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #5 Gepost op: 10-12-2009, 11:56 »
Hou er ook rekening mee dat het smeltwater erg hoog kan staan.
Febr - maart 2008, in Agoudal moeten keren wegens te hoog smeltwater.
Optie: Wachten op een camion voor de overzet, ...
 
Ben net terug van Marokko part 3. Verleden jaar lag er in november sneeuw, nu was alles open en niks sneeuw. Hebben dus veel onverhard kunnen doen.
Verslagske staat in de reizen - topic.
 
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2009, 22:04 »
Ik was er februari dit jaar, en voor mijn idee was het veel te koud en lag er extreem veel sneeuw. Dat kan kloppen als jij zegt dat er in november al sneeuw lag..
 
Nog meer mensen met ervaringen?
 
Vast bedankt!
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 99
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2010, 22:28 »
ben in oktober 2009 geweest ,wat een heet takke land.
maar verder prachtig hoor, we hebben een site lees die eens.
www.shortwaydown.nl groet tom

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2010, 00:06 »
in oktober 2008 belachelijk veel regen en problemen met hoog water(ook in het zuiden)in het noorden veel dorpen en wegen weggespoeld

Offline member

  • GravelTravel
  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #9 Gepost op: 01-02-2010, 12:31 »
Hoi,
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd.  ::)   Maar gewoon gaan, en ter plekke beslissen of de omstandigheden gunstig zijn. Het ene jaar gaat 't prima, en het volgende ligt er 2 meter sneeuw. Bij slecht weer, veel regen en bewolking, moet je met name met de motor voorzichtig zijn en misschien helemaal niet over de Atlas gaan. Regen wordt hagel, en veel sporen zijn niet meer te rijden. Er zijn stukken waar je alleen rivierbeddingen kunt rijden omdat de weg allang niet meer bestaat. Dat is met weinig water al een uitdaging, maar bij slecht weer een no-go.
 
Veel plezier!  8)
 
Groet, Eric
 
 
 
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #10 Gepost op: 11-02-2010, 22:04 »
Nou we hebben het geweten hoor!
 
4 dagen sneeuw en hagel met temperaturen rond het vriespunt. Met tunnelvisie en pijnlijke vingers ben ik naar Erfoud gereden, gewoon over het asfalt....
 
Momenteel ligt de sneeuwgens in de Hoge Atlas rond 2500m, maar ja.. dat is dan óók mosterd na de maaltijd!
 
Groeten uit Marrakech (alwaar zonnig, 23gr.).
 
Harm
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Trans Altlas Mroc..
« Reactie #11 Gepost op: 11-02-2010, 22:11 »
Hoi Harm,

Nu een week geleden zijn wij door het Dades dal gereden en via de piste de bergen over gegaan, er lag nauwelijks serieuze sneeuw. Daarna via asfalt (Rich, Midelt en in een min of meer rechte lijn naar Meknes), totaal geen sneeuw op de weg. Maar misschien hebben we gewoon geluk gehad!

Sterk om elkaar tegen te komen in Erg Chebbi, ik ben wel jaloers dat ik nu weer thuis zit en jij nog in Marakkesh bent!

groeten,

Jos