Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoeveel weegt je motor?  (gelezen 35933 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #60 Gepost op: 12-11-2019, 22:49 »
Wat is de ideale gewichtsverdeling tussen voor-, en achterwiel?
Eventueel met volle tank of lege tank. Zijn hier richtlijnen voor?


Want ik wil mijn 990 adventure lichter maken aan de voorkant, maar wat is licht en wat is zwaar?


Bij een 990 Adventure is er weinig te strippen aan de voorkant.
Standaard setup zijn ze voor en achter op de kg precies (heb ik gewogen) even zwaar.


Aan de achterkant is een boel te winnen. Enkele demper, zware originele kofferrek naar Givi setje enz enz.
ABS kan er af (staat bij mij op de planning).


Voorkant zou je om kunnen bouwen naar een 1 zijdige remklauw, maar niet erg veel te winnen.
Ook kun je de accu vervangen voor een Lithium ion model, zit voor onder het motorblok en win je ca 3 kg, staat ook bij mij op de planning.


Voordat ik op vakantie ging heb ik hem gewogen en kwam ik met een volle tank, 5L jerrycan achterop en 2 koffers vol (kampeer)bagage op 255 kg.
Het overgrote deel van de reis was de jerrycan leeg dus die 5 kg mag er af. De koffers zaten tesamen (uit m'n hoofd) op ca 25 kg Dus mijn afgetankte 990 zat op ca 225 kg, daar zijn nu ca 5 kg's van af na het verwijderen van de waardeloze touratech valbeugels (richten alleen maar schade aan) en de jerrycan + bevestiging.


Ik zal m binnenkort eens wegen en toch eens achter een Lithium ion accu en een setje 950 remleidingen aan, dan moet het toch wel naar de 215kg afgetankt gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #61 Gepost op: 13-11-2019, 07:28 »
De binnenbekleding van de voorkuip is er af te halen (iig bij de 950) en een enkele schijf scheelt heel veel want dat is onafgeveerd gewicht. En anders maakt je er een superenduro van  ;)


https://advrider.com/f/threads/990-adventure-weight-loss.824372/
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #62 Gepost op: 13-11-2019, 07:58 »
Binnenbekleding tank.
Is zeker om kokende benzine te voorkomen?
Wie had daar ook weer last van?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #63 Gepost op: 13-11-2019, 08:55 »
Wel goed lezen hoor  :) : binnenbekleding kuip niet van de tank. Ik heb geen kuip.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #64 Gepost op: 13-11-2019, 09:26 »
Single disk heb ik al. Accu verplaatst naar onder de buddyseat. Nog wel een standaard accu (4kg), een lithium van 1kg scheelt natuurlijk en komt binnenkort wel eens.

Maarrrr. Het gaat mij meer om het verschil tussen voor en achter.
Wat is de ultieme verhouding?
Hoeveel % gewicht voor en achter?
Wat hebben de Dakar motoren bijvoorbeeld?

Gezwindespoed, wat is jou motor als hij leeg is en vol met brandstof?
Want daar ben ik stiekem wel heel erg nieuwsgierig na.

Gisteravond heb ik een nieuwe weegschaal besteld. In het weekend zal ik een lijstje maken. Anders open ik wel even een nieuw topic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #65 Gepost op: 13-11-2019, 12:29 »
Vorig jaar mijn superenduro ook op de weegschaal gehad (bib mousse achter, dikke biba voor, roadbook+tripmeter, gereedschap,lichte koplamp en bijna lege tank): 92kg voor, 102kg achter = 197kg
Stond 1 pagina terug  ;) . Als ik em klaar heb zal ik em weer eens wegen want nu andere luchtfilter, achtertank en ori voortank. Benzine weegt 0.7kg/L, toen 30L voor en nu 15L voor en 5L achter.


De ideale gewichtsverdeling van een enduro kan wel eens heel anders zijn zo'n dikke jongen. Ik denk hoe meer gewicht je achter krijgt hoe beter (binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Tijdens stevig off road is het belangrijk dat je voorkant licht kan houden om over obstakels te hoppen, ook in de duinen wil je zo veel mogelijk gewicht achter (daarom heb ik ook een achtertank gekocht ipv een grote voortank).
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #66 Gepost op: 20-11-2019, 11:50 »
Zou daar ook niet een stukje persoonlijke voorkeur in zitten? Op "glad" is een beetje gewicht op de voorkant wel prettig voor de stabiliteit en op snelheid ook voor de rust.


Ook de lengte van je buddy zorgt voor nogal wat verschil in balans. Rij maar eens voorop door een plas en ga dan maar eens achterop zitten...



Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #67 Gepost op: 21-11-2019, 07:23 »
Tuurlijk en of je veel staat of bijna alles zittend doet.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #68 Gepost op: 22-02-2022, 21:02 »

KTM 690 Enduro R met RallyRaid EVO2 kit.

75kilo voor, 87kilo achter = 162kilo (inclusief ~4 kilo benzine)


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #69 Gepost op: 23-02-2022, 09:19 »
Vindt je het mee of tegenvallen?Ikzelf vindt het wel netjes met kuip.


Post Merge: 23-02-2022, 09:23
Heb zelf een digitale unster van Ali.Valt nog niet mee om je motor daarmee te wegen.Zo lang de motor beweegt geeft hij geen waarde aan en de tijd is te kort Dus je krijgt geen zuivere meting.Wel jammer had hem speciaal gekocht om motor te wegen en dan ook de bagage.Kijken wat je er allemaal aan kilootjes bij opknutselt.Rekje 3.5 kg tassen 3.5 kg.Bagage en gereedschap en biba 23 kg(als ik het red)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #70 Gepost op: 23-02-2022, 09:54 »
Is netjes. Volgens fabrieksopgave is het gewicht standaard 150kilo.



De extra 12 kilos komen dus van:
  • de tanks
  • de kuip
  • de toren
  • elektrisch roadbook
  • ICO rally computer
  • ZUMO550+houder
  • beetje benzine
  • boordgereedschap
  • bagagerekje
  • akra-demper
  • aluminium carterbescherming
  • radiator beschermer
  • kahedo comfort zadel
  • hielbeschermers
  • korte kentekenplaathouder
  • led-knipperlichten
  • twinair luchtfilter + half luchtfilterhuis (als opbergvak)
  • bar-end spiegeltjes
  • pivot-pegs voetsteunen
  • ...en nog wat klein montagespul
  • ...
minus
  • standaard demper
  • standaard koplamp
  • standaard zadel
  • standaard luchtfilterhuis&luchtfilter
  • kuipdelen links en rechts
  • standaard kunststof carterbescherming
  • SAS leidingwerk
  • duo-voetsteunen
  • standaard (lange) kentekenplaathouder
  • standaard knipperlichten
  • standaard spiegels
  • standaard voetsteunen
  • ... en nog wat klein montage spul
  • ...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #71 Gepost op: 23-02-2022, 12:44 »
Mijn dochter vroeg "hoe heeft hij dat gewogen.... zoals jij..."
tja laatste keer dat ik dat gedaan heb mocht ik een nieuwe personenweegschaal gaan kopen 8)
maar wist wel het gewicht :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #72 Gepost op: 23-02-2022, 17:31 »
Slopert.Was het zo.n glazen ding
Daar durf ik m.n motor ook niet op te zetten.Maar ik heb geluk gehad.Toch proberen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #73 Gepost op: 23-02-2022, 20:36 »
Gewoon een DUITS degelijke personenweegschaal: voor en achterwiel er om de beurt op laten zakken mbv liftbokje.


Wel een DUITS fabrikaat weegschaal gebruiken. Ergens in de TüV goedkeuringseisen zitten nog wat dingetjes uit de jaren 30-40 uit de vorige eeuw: alles moest toen bombestendig zijn … en/of geschikt voor gebruik in de frontlinie… Daar plukken we nu nog de vruchten van.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Re: Hoeveel weegt je motor?
« Reactie #74 Gepost op: 23-02-2022, 21:05 »
Mijn unster doet het prima:



701 vers uit de winkel en zonder brandstof = 148,5 kg

Mijn 701 na alle modificaties en reisklaar = 147.7 kg



Gewicht is later nog iets gewicht veranderd ivm lichtere carterplaat en cockpit en montage valbeugeltjes/radiatorbescherming.

BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R