Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Heavy weight allroad dilemma  (gelezen 2965 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Heavy weight allroad dilemma
« Gepost op: 06-06-2020, 20:57 »
Na heel wat leesuren en kijkuren, wil ik binnenkort de knoop doorhakken en een allroad aanschaffen.
Na de verbouwing van 2j ging ik mezelf een cadeautje doen, wel het is zover. Heel die tijd was ik overtuigd een 1190R aan te schaffen.

Ik rij reeds 15j en momenteel staat er een WR450 in de garage waar ik nog regelmatig enduro mij rijdt (het pittigere werk, niet de veldwegeltjes) en een fireblade voor op de baan. Deze laatste moet baan ruimen, de zotte haren zijn wat grijs, en de roadtrips met een groepje baan-motovrienden niet comfortabel. Ook het meisje zit er niet lekker op als we een weekendje ardennen boeken.


De 1190R leek me de perfecte vervanger voor de blade, evenveel PK maar mét ABS, competitief met de baanvrienden én comfortabel met de vriendin, en ik kan er lekker offroad mee rijden, waar toch meer en meer mijn motorhart richting uit gaat.


Nu 2 vrienden plots hun motorhobby heractiveren met een T700, verschoot ik toch van de specs voor die prijs. Ik heb echter wat schrik dat de veerweg/vering en vermogen me wat gaan tegenvallen (testrit volgende week) en dat het met de vriendin ook echt niet dat gaat zijn. Anderzijds heb je een nieuwe motor, evengoed met ABS en meer dan genoeg vermogen voor offroad, en elk neemt wat spareparts mee en 1 toolkit.
De optie om een oudere baanmotor er bij te nemen als compensatie is al bij me opgekomen, indien hij zou tegenvallen op dit gedeelte...

Zover de intro, om wat te schetsen waar ik vandaan kom en heen wil. Het zal altijd een compromis blijven, tenzij je je garage vol zet en je bankrekening leeg.


Wie iets zinnigs kan toevoegen, alternatieven kan verkopen, of zaken markeren die ik in overweging moet nemen bij de belissing, please shoot!


Thanks!







Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2020, 22:10 »
Wat is t probleem? Bang dat je je maten op hun T700 niet kan bijhouden op je 1190?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2020, 02:13 »
Lekker even testritten maken en van daaruit een besluit maken.
Ik heb me eerste allroad motor (1190R) nu een week of 4 en kan niks anders dan vol lof zijn over de machine, nog niet hele tours en off-road geweest maar tot dusver is alles boven verwachting.
Never ride faster than your guardian angel can fly..

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2020, 13:25 »
Wat is t probleem? Bang dat je je maten op hun T700 niet kan bijhouden op je 1190?


Ik heb de bruine strepen liefst in de aarde, dan in m'n broek, en tot nu toe is dat geen issue  ;D


Heb niet zoveel kennis van de 1190 mbt betrouwbaarheid (hoop elektronica), lees hier en daar zwakker subframe (maar dan bij oudere modellen), en vraag me of je buiten Europa gemakkelijk aan stukken kan geraken als je eens brute pech hebt. Ook nog eens 30kg extra gewicht tov T7, hoe reageert zoiets nog in het losse zand van bvb Marokko?


De T7 daarentegen, blokje dat niet op z'n tippen loopt, lijkt me zijn betrouwbaarheid al bewezen te hebben in de MT07. Vering wat aan de basic kant, eigenlijk volledige moto aan de basic kant, maar prijs/kwaliteit doen weinig merken beter.

Post Merge: 07-06-2020, 13:28

Lekker even testritten maken en van daaruit een besluit maken.
Ik heb me eerste allroad motor (1190R) nu een week of 4 en kan niks anders dan vol lof zijn over de machine, nog niet hele tours en off-road geweest maar tot dusver is alles boven verwachting.


Heb wel al wat motoren gehad, maar een allroad is voor mij evengoed ongekend terrein. En het is wel wat geld dat je op tafel legt...
Ga volgende week bij Yamaha test-rijden met de T700, backorderlijst lopen aardig aan, komt bijna geen sleuten aan wist hij nog te vertellen, zelf een enduro rijder. Weekend erop ga ik eens kijken naar 1090R, 1190R en 1290R '18 van particulieren, eens zien wat dat (en de eigenaar) zegt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2020, 14:46 »

Als je naar de T7 kijkt, dat moet je toch ook eens naar de 790 gluren,
dat zou ik logischer vinden dan T7  / 1090 etc..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2020, 15:08 »
T7 kun je standaard echt heel goed offroad mee rijden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2020, 16:05 »
Ik lees t al. Je bent al om; je noemt eigenschappen van beide fietsen waarbij je de sterke punten van de T700 noemt en de zwakke punten van de 1090.


Of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet zo veel meer toe.


Veel plezier met de Tenere. Heb destijds heel veel lol gehad met de oude XT660 Tenere. De T700 is meer van datzelfde, dus dat komt zeker goed.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2020, 07:11 »
Geef toe dat de T7 uitsluitend positieve reviews krijgt en dat ik mijn mening toch moeten bijstellen heb. Denk echter dat een 1090/1190 meer aanleunt bij wat ik ermee wil doen en verwacht, buiten onderstaande:
1. Elke motor heeft problemen, en als ik juist ben, lees ik dat de kinderziekten elektronica en subframe (beladen + offroad) al eens voorkwamen. Deze problemen zouden bij de 2015/2016 minder voorkomen. Klopt dit? Of koop ik met een gerust hart de 2014 evengoed? Vergeet ik nog wat zwakke punten?
 2. Verre van een Chris Burtch, maar toch geen prutser op enduro vlak, kan je met de 1190R wat uit de voeten offroad? Plannen om binnen enkele jaren stukken in Marokko te rijden opbergen of andere motor nemen, want 235kg is toch al wat, en dan hangt er nog geen tasje op? Mensen met ervaring?
 3. Hoe onderhoudsvriendelijk zijn deze eigenlijk? Mag ik deze betrouwen om verre reizen mee te doen of blijf ik best in de buurt van KTM verdelers hangen? Hoe gemakkelijk vind je een koppelingspomp in Marokko bvb....?
 4. Zaken waar ik op moet letten of achter moet vragen bij het bekijken/berijden van een occasie? Ben vrij (motor)technisch, dus mag gedetailleerd
 5. Is de upgrade naar de 1290R de moeite (voor de 10pk moet je het al niet doen), gzien de 1190R niet meer gemaakt wordt? Je telt gemakkelijk een kwart bij de prijs voor toch niet zoveel verschil denk ik dan...
Kan iemand me hier wat duidelijkheid over scheppen? Op lc8.nl weinig wijzer geworden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2020, 09:46 »
Wat wil je off road met 120pk of wat zit erin een 1190.
En nee koppelingspomp vind je daar niet snel.
Met veel mzl in Zagora anders wordt het al snel casablanca.
Maar ja daar heb je niks te zoeken je wil off road.
Heb pas weer 1 mnd in marokko gereisd met een 690 met bepakking niet gewogen maar ik schat 170.
Ding weer vaak neergelegd ben immers geen graham jarvis.


Ik hou van m.n 690 maar zit nu al half jr te twijfelen om hem in te ruilen voor een 500 450 of 350 exc.
Want ik wil nog meer genieten off road.
Omdat het onvergetelijke ervaringen zijn.
Niet het stuk asfalt wat je met 180 hebt afgeblazen.
Wel duinen rijden.
Niet met 4 man graven en het zwart voor je ogen zien om je 1290 uit het
 Losse zand te trekken.


Denk je joh ik ga helemaal niet off road koop lkr een zware ktm dan geniet je veel meer.
Maar dat kan dan ook met de auto als je maar op de harde paden blijft maar dat is dan weer geen off road.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2020, 17:12 »
 :stupid:


btw. hoe gingen de proefritten?


Niet gedaan? Dan niet langer leuteren maar eerst rijden, voelen en ervaren. Kan je daarna kiezen... met je verstand of met je gevoel.


Laat ons weten wat t geworden is. Succes! :D
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2020, 17:27 »
Morgen om 14u weet ik waar de T7 klepel hangt  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2020, 18:22 »
waarom zou je een koppelingspomp nodig hebben. zelfs bij flink schade rijd je nog 15.000km door met iets dikkere olie en een enkele keer vullen. Die schade is overigens 90% toe te kennen aan slecht onderhoud.


Kleed de T7 aan tot nivo 790 (het echte vergelijk) of 1090 en hij kost minstens hetzelfde. maar doet nog steeds ---30pk. En gewicht? volgens mij aardig gelijk. Betrouwbaar? de 1190 doet snel richting 200.000km zonder issues. de t7 misschien wel 300.000. alles om het blok heen slijt toch wel gelijk aan elkaar. Bij stevig offroad misschien zelfs in het voordeel van de KTM, grotere asses en lager, gebouwd voor stevig werk.
Ik persoonlijk vind een blok revisie iedere 150.000 helemaal niet erg.


Maar ik heb een oranje bril (tenzij ik om mijn echte tenere, 1VJ 1987, rijd).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #12 Gepost op: 12-06-2020, 22:03 »
Geef toe dat de T7 uitsluitend positieve reviews krijgt en dat ik mijn mening toch moeten bijstellen heb. Denk echter dat een 1090/1190 meer a Hoe gemakkelijk vind je een koppelingspomp in Marokko bvb....?
Tja, als dat de insteek is kan je beter thuisblijven .. :-) Alles kan kapot, alles wat je niet bij je hebt gaat ook daadwerkelijk kapot .. en dan begint reizen pas avontuurlijk te worden, mag je improviseren. Hangt echt niet van het motormerk af hoor

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #13 Gepost op: 12-06-2020, 22:30 »
Das naturlijk niet de insteek om op vakantie gaan.
Baal toch serieus als er weer eens iets afbrokkelt van jezelf of je motor.
Een ieder heeft daar natuurlijk wel eigen idee over.
Mijn idee is om thuis goed je spullen te regelen zodat je op vakantie zo lang als mogelijk kan genieten.
Sleutelen doe ik toch echt 1000x liever thuis in de garage als boven in de bergen in de stromende regen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Heavy weight allroad dilemma
« Reactie #14 Gepost op: 13-06-2020, 11:45 »
 :stupid: Again


Betrouwbaarheid is (voor mij) belangrijk. Wat dat betreft heb ik Yamaha hoger zitten dan KTM (ready to break). Maar als je je motor goed kent, dan weet je wel waar je op moet letten en wat je kunt doen om grote ellende te voorkomen en kleine ellende te herstellen. Dan maakt het ook niet zoveel meer uit met welke motor je rijdt.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!