Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Teek five  (gelezen 26947 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Teek five
« Reactie #30 Gepost op: 22-08-2011, 21:45 »
dat laatste is wel een optie die ik zou willen proberen. :-X
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Teek five
« Reactie #31 Gepost op: 22-08-2011, 22:01 »
gek he, ik zit twee kee per week met korte broeken en tshirts in het bos, raak constant
allerlei takken en struiken aan, ben inmiddels 40 en nog nooit een teek gehad... 

zou mijn bloed naar bier smaken?  of heb ik vies bloed voor teken?  O+ is redelijk standaard dus dat is het niet denk ik
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #32 Gepost op: 23-08-2011, 06:49 »
Oh oh, wat doe je daar dan als naderende vijftiger in het bos, met altijd korte broeken en continue langs de takken turend?

Moet ik mijn kinderen al binnen houden? ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Teek five
« Reactie #33 Gepost op: 23-08-2011, 09:23 »
Moet ik mijn kinderen al binnen houden? ;D

tegen de tijd dat ik 50 ben wellicht, tot die tijd ben ik lekker op de MTB aan het trainen ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #34 Gepost op: 20-12-2011, 18:15 »
Besmetting na tekenbeet kan worden voorkomen
Laatste update:  20 december 2011 13:19 info
BAARN - Zwitserse onderzoekers hebben een nieuwe methode ontdekt om besmetting met de borellia-bacterie na een tekenbeet te voorkomen.

Het gaat om een speciale gel die direct na de beet wordt aangebracht.
"Als deze gel direct na het verwijderen van de teek op de beet wordt aangebracht kan besmetting met de borellia-bacterie worden voorkomen", aldus onderzoeker Jens Knauer van het Fraunhofer Instituut. "Gedurende de eerste dagen na de besmetting blijft de bacterie namelijk rond de plaats van de beet, pas later verspreid hij zich door het lichaam."
Azithormycine
De werkzame stof in de gel is azithormycine. Deze stof vernietigt de bacterie. "In tegenstelling tot andere antibiotica is azithromycine niet resistent tegen de bacterie. Daarnaast heeft de gel minder bijwerkingen dan de huidige behandelmethoden na een tekenbeet", aldus Knauer.
Een nadeel van de gel is dat het, net als de huidige behandelmethoden, alleen werkzaam is als er direct na de tekenbeet gereageerd wordt. Uit onderzoek bij muizen bleek de gel nog actief wanneer deze vijf dagen na de beet werd aangebracht.
De gel zal nu nog getest moeten worden op mensen. Knauer: "Als de gel ook bij mensen effectief blijkt, zal het bijdragen aan het verminderen van besmettingen met de borellia-bacterie. Mensen die veel in een bosrijke omgeving komen zouden de gel altijd bij zich moeten dragen."
Borellia-bacterie
Besmetting met de borellia-bacterie kan leiden tot de ziekte van Lyme. Als je er niet op tijd bij bent en de bacterie via de bloedbaan in de organen is binnengedrongen, kan deze ziekte leiden tot ernstige complicaties zoals hersenvliesontsteking, hartritmestoornissen of huid- en gewrichtsaandoeningen.
Een onbehandelde infectie kan chronisch worden, waarbij de klachten langdurig zijn en wisselend voorkomen. De ene fase verminderen de klachten, de andere fase verergeren ze.

Bron: http://www.nu.nl/gezondheid/2697836/besmetting-tekenbeet-kan-worden-voorkomen.html

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Azithromycine

Post Merge: 21-12-2011, 15:59
Dit spul is tegenwoordig zonder recept verkrijgbaar: http://www.dokteronline.com/zithromax/638/

Je kunt het dus preventief in huis halen of voordat je op vakantie gaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Teek five
« Reactie #36 Gepost op: 26-02-2012, 14:30 »
"In tegenstelling tot andere antibiotica is azithromycine niet resistent tegen de bacterie. "


Maar degene die dit schreef begreep het verhaaltje toch niet zo goed...
de bacterien worden resistent voor de antibiotica antibiotica, niet andersom  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #37 Gepost op: 29-03-2012, 12:11 »
Tekenradar voor Benelux en West-Duitsland:

http://www.tekenradar.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #38 Gepost op: 02-04-2012, 22:55 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Teek five
« Reactie #39 Gepost op: 03-04-2012, 01:33 »
Jij weet het altijd weer gezellig te maken hè Nopz......
 :confused: :confused: :confused:
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #40 Gepost op: 03-04-2012, 06:42 »
Deze is een beetje over the top ;D

Het weerhoud mij er absoluut niet van om naar Spanje te gaan!

Wel 's avonds elkaar even op de intieme plekjes controleren; dat schept een band!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #41 Gepost op: 08-07-2012, 18:39 »
Ik ben gebeten, maar niet op de motor!

Mijn zoontje werd onderweg wat wagenziek in de provincie Drenthe en we stapten even uit en hielpen hem wat er weer bovenop te komen in de berm in het gras.

Een half uur later uitgestapt merkte ik wat kriebelen bij mijn hiel en ik krabte het pukkeltje per ongeluk open; had ik een halve teek onder mijn nagel en een mooi gaatje in mijn hiel, met het kopje er nog in. Kopje er toen ook maar uitgevist.



Even met de lokale artsenpost gebeld via het 0900-nummer en gevraagd om anti-bioticum. Na enig onderhandelen kuurtje Doxycycline Actavis voorgeschreven gekregen. Het stond niet in het protocol om een anti-bioticum voor te schrijven; eerst twee weken wachten om te zien of er een kring rond de beet zou verschijnen. Bla die bla die bla. Moest maandag maar naar eigen huisarts.

Op het eind van het gesprek deelde hij met me dat in Duitsland Lyme-patiënten zelfs gedurende enige dagen in het ziekenhuis intraveneus anti-bioticum toegediend krijgen en dat nooit wetenschappelijk bewezen is dat iemand daar ooit beter van was geworden.

Toen ik hem vertelde dat de bacterie zich kan schuilhouden in bindweefsel tot aggressieve kuurtjes voorbij zijn en dat je er bij moest zijn (mijn theorie) voordat de bacterie zich buiten de bloedbaan zou kunnen nestelen in organen e.d. was hij om.

Mocht je dus gebeten zijn en 20% kans op besmetting te hoog vinden, houd dan vol en ga gewoon tegen het protocol in.

Bijwerkingen van het medicijn zijn uiteraard wel voor eigen risico!

Mogelijke bijwerkingen (o.a.)

Allergische reacties (o.a. huiduitslag, jeuk, shockreactie)
Bloedarmoede (hemolytische anemie)
Bloedbeeldveranderingen (= hematologische veranderingen)
Bloedwaarden, veranderingen (o.a. leverenzymen, ureum, creatinine, stikstofhoudende verbindingen)
Braken
Diarree
Dubbel zien
Duizeligheid
Hoofdpijn
Leverbeschadiging, soms met alvleesklierontsteking (= pancreatitis)
Licht-overgevoeligheid (= fotosensibiliteit)
Maag-darmstoornissen
Misselijkheid
Mondslijmvliesontsteking (= stomatitis)
Oorsuizen (= tinnitis)
Schimmelinfectie rond anus en geslachtsorganen (candida)
Slokdarm-irritatie, - ontsteking (= oesofagitis) en -zweren (= ulcus oesophagi), bij hoge doseringen
Tandverkleuring, daarom niet gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoeding en niet bij kinderen jonger dan 8 jaar
Vitamine B-tekort, na langdurig gebruik
Wazig zien

Hij heeft de hele bovenstaande lijst voor me opgelezen. Die neem ik dus allemaal voor lief, aangezien die bijwerkingen slechts tijdelijk zijn en de ziekteverschijnselen wel 2 jaar kunnen duren.

CarePlus tekentest is overigens onbekend bij artsen. Arts vroeg hoe zeker de uitslag van een CarePlus testsetje was. Hun protocol voorziet daar dan ook niet in en gaat uit van de meest onzekere stelling.

Behandelprotocol: http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

Bij 80% van de beten raakt men niet besmet en van een heleboel raadselachtige symptomen is nooit 1-op-1 bewezen dat die veroorzaakt worden door de Borellia-bacterie (klopt, er is ook nog een 2e bacterie in NL, die weer hele andere symptomen geeft).

Bron: http://www.lymenet.nl/info/behandeling-ziekte-van-lyme.htm

Ik ben dus twee uur na de beet overgegaan tot anti-bioticumkuur, wat supersnel is.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen en foto maken indien er een ring ontstaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Teek five
« Reactie #42 Gepost op: 08-07-2012, 20:05 »
.... had ik een halve teek onder mijn nagel en een mooi gaatje in mijn hiel, met het kopje er nog in. Kopje er toen ook maar uitgevist....



....Na enig onderhandelen kuurtje Doxycycline Actavis voorgeschreven gekregen.
weet je zeker dat je dit medicijn niet voor een andere aandoening hebt gekregen??


http://www.soa-test.net/medicijn/doxycyline/


 :-X
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Teek five
« Reactie #43 Gepost op: 08-07-2012, 20:06 »
Zou kunnen, maar dan ben ik daar tegelijkertijd ook weer vanaf ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: Teek five
« Reactie #44 Gepost op: 08-07-2012, 20:15 »
Mogelijke bijwerkingen (o.a.)
Leverbeschadiging

Was ik maart jl. mee gezegend, mocht een weekje in het zkh logeren. Was Amoxicilline trouwens.
Leuk hoor, die antibiotica, maar niet zonder risico's dus. Ik zou na een tekenbeet eerst afwachten of er symptomen komen, zo niet dan geen AB.