Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: APK: afkeuren op massaprobleem?  (gelezen 7440 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
APK: afkeuren op massaprobleem?
« Gepost op: 02-09-2009, 20:33 »
Jaha,
 
Net terug van de apk keuring. Moet nog ff aan het werk. Een van de dingen die ze meegaven is een 'massa-storing'. Als ik de verlichting aan heb, en ik doe daarna de richtingaanwijzer aan, dan flikkert de verlichting. Niet heftig, maar een heeeeel klein beetje.
 
Kunnen ze hem daarop afkeuren?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2009, 20:40 »
trek de zekering van de cruisecontrole  er uit bij de herkeuring, ik denk dat het probleem dan verholpen is :-X (gaan we nog wel eens naar kijken  ;))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2009, 20:41 »
Niet heftig, maar een heeeeel klein beetje.
Klinkt als een heel klein beetje zwanger .... ;D
Lijkt me inderdaad reden voor afkeur (dat licht dan, zwangerschap laat ik me verder maar niet over uit).

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2009, 19:36 »
trek de zekering van de cruisecontrole  er uit bij de herkeuring, ik denk dat het probleem dan verholpen is :-X (gaan we nog wel eens naar kijken  ;) )

Geprobeerd, maar helpt niet ... Ga de stekkers vanaf de accu maar eens nazoeken...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2009, 20:16 »
Flikkert alleen de achterverlichting of ook vóór? Als het alleen achter is worden deze lampen onvoldoende geaard. Een goed aardedraadje vanaf bijvoorbeeld het chassis zal wonderen doen.
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2009, 20:50 »
Denk ook een massa probleem :-\
ff voor de Apk een massa draad trekken naar de knipper en gewone verlichting,
Afmelden en een winterproject van de storing maken, of zoeken wanneer je meer tijd hebt daarvoor.
Is ie tenminsten weer gekeurd.
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #6 Gepost op: 08-09-2009, 15:04 »
JA,

Der is een maximale intensiteits-verschil gedefinieerd voor het 'meeknipperen' van de lampen met bijv het remlicht en de knipperlichten.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk/apk_keurmeesters/APKregelgeving_per_1mei2009.htm
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/C053593F-0924-43CE-8C1D-F5CC20C1DCE1/0/03Keuringseisen12009.pdf
(paragraaf 5.2. nogwat... )

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #7 Gepost op: 08-09-2009, 16:20 »
Zorg dat de bout/moerverbinding tussen carrosserie en lampunit aan beide kanten kaal metaal is.
Ook het lichtjes opschuren van de contactpunten van lamp en lampunit wil wel eens helpen.
 
Succes!
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #8 Gepost op: 08-09-2009, 16:26 »
Flikkert alleen de achterverlichting of ook vóór? Als het alleen achter is worden deze lampen onvoldoende geaard. Een goed aardedraadje vanaf bijvoorbeeld het chassis zal wonderen doen.

Alleen achter.

Post Merge: 08-09-2009, 15:28
JA,

Der is een maximale intensiteits-verschil gedefinieerd voor het 'meeknipperen' van de lampen met bijv het remlicht en de knipperlichten.

(paragraaf 5.2. nogwat... )

Ik zie idd 25% staan. Dat moeten ze vaststellen volgens 'visuele controle'. Nogal abitrair dus. In mijn optiek is het nog geen 10%: je ziet het alleen als je het weet. Op de lampen van het motorrek (formeel de 'achterste' achterlichten dus) zie je niets...

Post Merge: 08-09-2009, 16:30
Zorg dat de bout/moerverbinding tussen carrosserie en lampunit aan beide kanten kaal metaal is.
Ook het lichtjes opschuren van de contactpunten van lamp en lampunit wil wel eens helpen.
 
Succes!

Ook met andere lampjes erin en met het trekken van een aparte aardedraad naar het chassis blijft het probleem bestaan. Zelfs als de lampjes van de richtingaanwijzer eruit zijn en de richtingaanwijzer staat aan, dan zie je het ook....
 
Zou het aan het relais kunnen liggen? Dat-ie teveel stroom trekt ofzo?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2009, 16:31 »
tja... herkeuring doen (evt. bij een ander station, en zeggen dat je het beter gemaakt hebt :-) )


Je kunt natuurlijk ook ZELF een officiele herkeuring aanvragen bij de RDW: daar is de keurmeester waarschijnlijk niet erg blij mee...maar ala  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #10 Gepost op: 08-09-2009, 16:32 »
Draait de motor, of trekt-ie de stroom alleen vanaf de accu?
In dat laatste geval kan het ook een accu zijn, die op z'n laatste benen loopt. Probeer het eens met de motor aan.
 
Maurice

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2009, 11:47 »
Draait de motor, of trekt-ie de stroom alleen vanaf de accu?
In dat laatste geval kan het ook een accu zijn, die op z'n laatste benen loopt. Probeer het eens met de motor aan.
 
Maurice

De motor uit of aan maakt geen verschil, ook niet als ik gasgeef. Accuspanning rond de 13,5V bij gasgeven.
 
Even bij de expert langsgeweest: die heeft geconstateerd dat het definitief GEEN massaprobleem is: het trekken van aparte aardedraden vanaf de lampen én vanaf de richtingaanwijzers lost het niet op. Volgens hem 'lekt' er ergens spanning.
 
Hij geeft aan dat hij eventueel een nieuwe draad kan trekken naar de lampen, maar dat gaan 4 tot 5 uur werk zijn. Is wel veel (en duur).
 
Nu de oplossing nog...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2009, 12:00 »
De draad zelf zal waarschijnlijk niet het probleem zijn hoor.. tenzij de draad onderweg aan elkaar geknoopt is met kroonsteentjes of erger...

Het zijn altijd de overgangen die weerstand hebben (en dus voor spanningsverlies zorgen).
Dus kijk de contacten na waar de draad aan de lampen vastzit en waar de draad aan de zekering/accukant vast zit.

Maar: Je zei dat het meeknipperen het probleem was: Dat kan alleen als de stroom voor de lampen door dezelfde kabel gaat:

Meestal is de massakabel wel gedeeld, maar de voedingskabel niet (tenzij er in de lampunit relias of schakelelectronika zit, maar gezien de ouderdom van het beestje schat ik dat dat niet het geval is..)
Als je dus spanning verlies op de + draad naar een knipperlicht, dan KAN dat geen effect hebben op de helderheid van het achterlicht, gezien de + draad van de achterlampen een andere draad is!

DUS: Het moet ofwel in de massadraad (= aansluitinginge van de massadraad) zitten, ofwel in een gemeenschappelijke (voeding=) + draad. 

Makkelijkste manier om daar achter te komen is METEN...

achterlampjes aan (parkeerlicht) en knipperlicht aan, zodat de lampen iets meeknipperen.

Vervolgens met een multimeter spanning tussen de MASSA van het lampje en een goed aardpunt aan het voertuig zelf meten. Zie je daar bijv 1V (extra) tijdens de aanfase van het knipperlicht: dan zit het dus weldegelijk in de massakabel(aansluitingen).

Het zelfde kan je doen met de + kant: Meet tussen de + van het lampje en een goed onbelaste + (bijv vanaf je trekhaakaansluiting): Ook daar mag je dan geen spanningsverlies/schommelingen zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #13 Gepost op: 10-09-2009, 14:02 »
Blijft een waardeloos probleem
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: APK: afkeuren op massaprobleem?
« Reactie #14 Gepost op: 11-09-2009, 10:50 »
Lekstroom of overgangsweerstand kan goed bij oudere auto's. Nieuw draadje trekken kan zeker een oplossing zijn, zeker als het knipperlicht naar de andere kant het wel goed doet en het achterlicht dan goed blijft branden.
 
Afhankelijk hoe netjes je dat wil hebben kan dat denk ik een stuk sneller dan die 4 a 5 uur. Maar ja sneller is ook minder netjes, het is net hoe belangrijk je dat vindt. Als je er echt niet uitkomt wil ik wel ff een op een avond 'n blik werpen of dat nieuwe draadje er makkelijk in kan
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....