Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2takt olie viscositeit verschillen  (gelezen 3834 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
2takt olie viscositeit verschillen
« Gepost op: 03-02-2015, 13:08 »
Ik zit mij te verdiepen in de 2takt meng olie,
reden is dat de bekende merken altijd overprijsd zijn en ik een Hollander blijf  :D .

De hoogste kwalificatie 2takt mengolie zit op de norm:
JASO FD / ISO-L-EGD / API-TC+.
Je komt dan al op olie merken en soorten uit van 5,- tot 8,- per liter ipv 15,- per liter.

Maar er is meer dan kwaliteitsnormen. Viscositeit index speelt ook een rol.
Vooral bij 4takt olie heb ik hier naar gekeken en vergeleken, maar 2takt olie is nieuw voor mij.
Hoe moet je de viscositeit -> Stroperigheid van de 2takt olieen bekijken?
De viscositeit indexen zitten bij een 40°C zomaar een 20% verschil en bij een 100°C zit er nagenoeg geen verschil in.
Wat moet je hier uit opmaken?

Olie A die 20% stroperiger is zal een stroperiger benzine/olie mix hebben en de motor zal 'armer' lopen.
En olie B die 20% minder stroperig is, zal dan rijker lopen met de motor.
Je hoort wel eens 'met deze olie loopt de motor veel mooier'. Zal bovenstaande er mee te maken hebben?

Of ga ik nu te diep in op de materie?  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4370
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2015, 13:33 »
Je mengt 1:40 ofzo, denk je dat de viscositeit van de olie het mengsel veel beinvloed?!
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2015, 13:55 »
Een 2 takt is prestatiegevoeliger op weer condities.
Dus het ene weekend is het andere niet.
En winter lijkt soms wel op zomer en omgekeerd.
En ook luchtvochtigheid en luchtdruk.


Afijn, KTM heeft tabellen met sproeier bezetting en naald standen dus als je wilt seizoen / hoogte, fijn tunen dan kun je die tabel als leidraad gebruiken.


1 op 40 is prima voor MX
voor recreatie off road gooi ik er 1 op 80 in, 1 op 100 kan ook
en voor en maisplak rit gooi je er 1 op 40 in als je schrik hebt


Wegrace was de sproeierkeus ooit het verschil tussen voorin rijden of ergens halverwege, kwam dus per manche een barometer aan te pas.


De autolube systemen regelen, bij vollast zeg maar circa 1 op 50 en bij deellast zeg maar 1 op 100, waardoor ze schoner zijn en minder olie verbruiken.


Dus dat ie met de ene olie mooier loopt als met de andere zou wel eens appels met peren vergelijken kunnen zijn.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2015, 14:44 »
Denk dat het te ver in de materie kijken is, om echt zin te hebben.

2t olie wil je een paar dingen van:
Goed smeren,
goed verbranden
weinig troep achterlaten (zowel koolstof als carberateur vervuiling)
moet goed mengen met de brandstof en niet te snel verouderen

Kijken naar mengverhoudingen lijkt me nuttiger zoals hierboven eigenlijk al omschreven is.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2015, 15:27 »
Volgens mijn KTM dealer die een testbank heeft zie je op de testbank bij vollast een verschil tussen 1 op 40 en 1 op 80.
Met name de temperatuur huishouding cq de warmte overdracht, de zuigerkroon, de uitlaatpoort en de temperatuur in de uitlaat.

Wat anders Mercury EFI in racetrim, worden overigens op de testbank met potmeter afgesteld met een temperatuursonde in de uitlaat. De uitlaat temperatuur stijgt exponentieel als de motor kritsich arm staat, wel meer vermogen maar terminaal.

Dat zijn allemaal dingen die je heel graag wilt weten als je op het scherpst van de snede wilt.

Overigens 30jr terug kregen we bij Brouwer, getest de beste, blauwe Valvoline 2t olie mee, geen kool, goed lopen enz enz alle superlatieven.
Mijn motor loopt nu geen haar beter op Castrol of Motul.

Tis maar welke kant je het opzoekt.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2015, 17:25 »
De basis zit hem ook in de norm waaraan de olie moet voldoen, dan maakt het merk ook geen zak meer uit.

Ik zag alleen nogal verschillende viscositeiten voorbij komen en vroeg me min of meer af wat je er van moet denken :).
Toch wel apart dat er toch zomaar 20% verschil in de merken zit. Zal wel met soort van productie te maken hebben.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2015, 10:55 »
Volgens mijn KTM dealer die een testbank heeft zie je op de testbank bij vollast een verschil tussen 1 op 40 en 1 op 80.
Met name de temperatuur huishouding cq de warmte overdracht, de zuigerkroon, de uitlaatpoort en de temperatuur in de uitlaat.

Wat anders Mercury EFI in racetrim, worden overigens op de testbank met potmeter afgesteld met een temperatuursonde in de uitlaat. De uitlaat temperatuur stijgt exponentieel als de motor kritsich arm staat, wel meer vermogen maar terminaal.

Dat zijn allemaal dingen die je heel graag wilt weten als je op het scherpst van de snede wilt.

Overigens 30jr terug kregen we bij Brouwer, getest de beste, blauwe Valvoline 2t olie mee, geen kool, goed lopen enz enz alle superlatieven.
Mijn motor loopt nu geen haar beter op Castrol of Motul.

Tis maar welke kant je het opzoekt.

Dat lijkt me ook logisch, die olie zit er niet voor niks doorheen natuurlijk. (smeren). Uiteindelijk maak je de brandstof iets minder ''krachtig'' simpel weg omdat je iets er doorheen mengt wat iets minder goed verbrand.

Toch is het wel crusiaal dat beetje smeering ;)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2015, 11:51 »
Dat is dus de grote vraag of dat wat er extra bij zit minder goed verbrand...in de desbetreffende situatie.


Wat je koopt is goed werkende olie, dat garandeert de fabrikant en is hoofdzaak.
Het etiket is tenslotte drukwerk en het algehele recept van de olie dat geeft geen enkele fabrikant vrij.





Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 2takt olie viscositeit verschillen
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2015, 12:00 »
Lijkt me dat benzine beter brand dan de tweetakt olie, en een armer mengsel inprincipe dus meer vermogen levert, helaas loopt hij bij te arm ook vast...
ARM facebook HIER