Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 530 exc-r of 450 exc-r .  (gelezen 6831 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
530 exc-r of 450 exc-r .
« Gepost op: 25-11-2015, 21:39 »
Als nieuwkomer heb ik een dillema tussen het aanschaffen van een ktm 450 of een 530 exc-r bj. tussen 2008-2010. ik ben van plan om af en toe een off the road ritje te doen, maar wil ook gewoon wat in de regio onverharde plattelandswegen rijden. Ben van nature een rustige rijder en hoef niet zo nodig de stuntrijder uit te hangen.


Waar ben ik nou beter mee uit? Qua gewicht schilt het volgens mijn research niets, maar is het echt zo dat de 530 zoveel zwaarder te rijden is?


Ter info, ben wel Een vrij ervaren motorrijder, maar dit waren tot op heden nooit geen enduro's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2015, 00:12 »
Waarschijnlijk gaan er nu 3 pagina's volgeschreven worden met mensen die de werelden van verschil tussen die 2 gaan uitleggen, of die gaan be-argumenteren dat je toch echt een 300 cc tweetact moet hebben voor wat jij wilt of toch juist een 690. Maar voor wat je beschrijft zijn beide prima geschikt. Wanneer  je je keuze al zo ver teruggebracht hebt tussen deze 2 modellen dan kan je ook net zo goed een muntje opgooien ;-)
Of anders gesteld: kijk wat je tegen komt aan aanbod, en kies wat past bij je budget, welke je je gewoon goed bij voelt, welke lekker aan voelt. Op beide ga je sowieso veel plezier beleven
Gr Jos


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2015, 01:03 »
Even iets posten op pagina 1 nu het nog kan  :D

Ik heb een 2008 450R en ben er uitermate tevreden over. Ding doet wat hij doen moet en kan meer dan ik nu nog kan. Het enigste probleem wat ik er mee heb is dat dat ding niet vermoeid raakt en ik wel. Lijkt mij dat het met de 530 nog net iets meer is.
Als ik nu de keuze moest maken dan werd het een lichtere 4T, 250, 350, 390 Husaberg, 400 en meer niet. Die lichtere machientjes zijn zoveel makkelijker te controleren , zeker als je vermoeid raakt, en je raakt minder snel vermoeid.

Ik heb ooit, voordat ik deze kocht (in 2008) testritjes gemaakt met de yamaha's van dat jaar , een 450 en een 250. Ik was er toen van overtuigd dat ik zeker geen WR450 zou kopen en dat de 250 zeer hoog op mijn lijst stond. Het is dat ik toen veel langere ritten maakte en dat de 450 voor dat werk beter zou zijn. Achteraf heb ik er, tijdens Offroad ritten, nog spijt van omdat ik soms te moe ben om nog een ronde meer te rijden.

Maw ga ook testrijden op lichtere machientjes.

Btw let op bij de 2008 modellen, die hebben nogal wat updates nodig om betrouwbaar te zijn.
Oliepomp tandwielen en afdichting, olie sproeier te klein, nokkenas decompressie mechanisme verkeerd, oliekeerring krukas te smal, kickstartertandwiellager verkeerd geperst. En bij sommige 530 zijn de klepgeleiders er onder een verkeerde hoek in geperst. (meeste info uit KTM-Talk from the US of A). Ik heb alle aanpassingen gedaan.
Bij de 2010modellen zijn die problemen opgelost door de Oostenrijkers.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2015, 08:26 »
Ben je een ervaren asfaltrijder of ervaren zandrijder?
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2015, 15:06 »
Ervaren asfaltrijder, de enige onverharde ervaring is met onze landbouwquad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2015, 16:04 »
DRZ400S of XT600E paar Metzler Unicross banden erop en karren maar brengen je overal die multi-apparaten.
Na een seizoen beslis je dan hoe verder of niet.
p.s. het is de bedoeling dat jij bepaald waar het heen gaat en niet omgekeerd vandaar de keus
is echter voor iedereen verschillend en ook bepalend is jou rijomgeving
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #6 Gepost op: 26-11-2015, 17:28 »
Hij wil er ook OTR mee gaan rijden en dan lijkt mij een meer enduro-achtige fiets veiliger.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2015, 22:37 »
530 is te veel. Wij hebben hier een 525 en een 400, beide EXC. Dingen zijn exact eender maar de 400 rijd stukken makkelijker. Vermogen zát. De volgende enduro is in mijn geval zeker geen 500 meer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2015, 23:55 »
Hij wil er ook OTR mee gaan rijden en dan lijkt mij een meer enduro-achtige fiets veiliger.
Ligt er wel aan hoe je een (incidentele) OTR gaat rijden. Niet iedereen wil continue op het achterwiel iedereen voorbij jakkeren. Ik heb het eerst een keer of 4 op de 950 gedaan, dat was hard werken maar ook juist heel leuk (totdat de valschade uit de klauwen begon te lopen ..). Je ziet er genoeg op een DRZ of een XR600 of soms hele oude hokken voorbij rijden, gaat allemaal prima


Als je voornamelijk wat recreatief offroad rijdt en af en toe een OTR zou ik geen hardcore enduro nemen. Eigenlijk voldoet dan iedere 1-cylinder met noppenband wel (het lijkt hier soms wel enduro maniacs maar het heet nog gewoon allroadmaniacs hoor  ;D ). Ik doe die combinatie offroad/OTR met een 525 met rally opbouw (dus eigenlijk te zwaar voor een OTR, maar dat boeit niet en gaat prima)


Hopeljk blijf ik nu nog net binnen de eerste pagina  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 176
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #9 Gepost op: 27-11-2015, 09:23 »
Mijn eerste ervaringen met otr ritten waren op een tt600 van 86. Heel veel pret mee gehad. Alleen als je dan een keer op een modernere enduro rijdt dan is dat ga je je daarna storen aan de mindere vering en het tammere vermogen is mijn ervaring. Op de husaberg gaat het nu wel wat makkelijker maar vooral ook harder allemaal.

Als je geen competiegevoel in je hebt dan zou ik het bij een simpele tt, dr of xr houden. Lekker basic luchtgekoeld niet erg duur. als je een goede koopt relatief weinig onderhoud en veel lol.
Husaberg 570, 640 Lc4 Scrambler

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #10 Gepost op: 27-11-2015, 18:50 »
There's no substitute for cubic inches... :D


Maar hoe meer je er van hebt, hoe langer je armen worden...


Nuance: In het zand heb je niet zo heel veel aan heel veel vermogen, je achterwiel gaat dan gewoon doormalen.
Als je ook SM rijdt, heb je NOOIT genoeg vermogen. Op asfalt kun je die extra power namelijk wel kwijt. Dan is een 250je gewoon een snelle brommer...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #11 Gepost op: 28-11-2015, 07:56 »
Veel vermogen kan je compenseren door minder gas te geven, als je te weining vermogen blijk te hebben kost dat veel pegels.  ;)

Ik daarom een 525 en die bevalt me prima, voor recreatief OTR gebruik zou ik de 530 aanraden.
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #12 Gepost op: 28-11-2015, 11:24 »
Ik zou gaan proefrijden. Motorrijden is emotie ;)
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2015, 06:41 »
There's no substitute for cubic inches... :D


Maar hoe meer je er van hebt, hoe langer je armen worden...


Nuance: In het zand heb je niet zo heel veel aan heel veel vermogen, je achterwiel gaat dan gewoon doormalen.
Als je ook SM rijdt, heb je NOOIT genoeg vermogen. Op asfalt kun je die extra power namelijk wel kwijt. Dan is een 250je gewoon een snelle brommer...
Hallo


Ja dat is nou precies de reden waarom ik zo twijfel over een 530. Bovendien valt me op dat de 530exc in de prijsklasse waarin ik zoek, beter vertegenwoordigd zijn dan 450's; dus daaruit concludeer ik dat die niet zo gewild zijn.


Nu was ik van het weekend aan het zoeken, en viel mijn oog op een goede en mooie 250 exc, 4takt, diie ook nog eens bij mij om de hoek staat. De nadruk zal qua rijden iets meer op otr liggen dan de onverharde wegen, en daar zegt iedereen momenteel tegen me hoe lichter hoe beter! :confused:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: 530 exc-r of 450 exc-r .
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2015, 09:05 »
Je maakt je véél te druk om deze keuze. Ongeacht wat je kiest ga je na een tijdje toch met kwijl in je bek kijken naar die andere omdat die zus beter kan en zo mooier is etc. Eenmaal wat anders gekocht sta je dan na een tijdje weer met kwijl in je bek naar wat anders te kijken. ....

Wat je ook kiest. Het heeft altijd voor én nadelen. Eerst maar rij ervaring opdoen. Maakt niet uit op wat. Dan kun je na verloop van tijd bepalen wat voor JOU belangrijke eigenschappen zijn.


Dus. ... lekker gaan kijken bij die 250. Ook zo'n ding kan nu méér dan je lief is. (Ik ga er ff vanuit dat je niet een of andere bijzonder gen hebt die ervoor zorgt dat je alles met een stuur meteen vanaf het begin precies je wil kan opleggen.

Succes! En gas der op.