Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 525 exc wil niet echt met e-start  (gelezen 8995 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
525 exc wil niet echt met e-start
« Gepost op: 08-01-2017, 22:10 »
mijn KTM 525 wil niet echt met de start knop, ik moet hem helpen met de kick starter. (na kleppen stellen wel meer compressie maar daarvoor deed die het ook al slecht)

maar ik ben lui en wil dat dus oplossen.

onder tussen alle stekkers los gehad en met wd40 schoongemaakt.

ook een splinternieuwe 200 CCA accu er aangehangen maar dan wil die nog niet hard genoeg rond gaan. (origineel is maar 60 CCA)
start motor eruit gehad en deze draaid nog gewoon als een dolle direct aan de accu.

rara waar zit em nou de kneep?
wie een idee heeft mag het zeggen.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2017, 22:13 »
Heeft hij een automatische decompressie? Dit was het euvel bij de husaberg

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2017, 22:17 »
dat heeft ie wel als ik het goed heb, wat kan daar dan mee zijn?
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2017, 23:00 »
Logisch dat tie uitgebouwde startmotor het dan wel doet, hij trekt dan geen vermogen.

Kijk eens naar de dikke PLUS kabel en de massa aansluiting.
Met die dikke accu zou die power zat moeten hebben.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2017, 23:07 »
gaat die niet via start relais naar de start motor, of is dat juist de min kabel?

massa van de start motor loopt via het blok naar het frame en dan het subrame als ik het goed heb, klopt dat?
dat zou dan betekenen dat er ergens op die route te veel weerstand zit?
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2017, 23:17 »
idd, waarschijnlijk ergens te veel weerstand.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2017, 23:22 »
Logisch dat tie uitgebouwde startmotor het dan wel doet, hij trekt dan geen vermogen.

kan het dus ook zijn dat het wel aan de motor ligt, koolboortels oid?
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4370
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2017, 07:53 »
Zoals je misschien nog weet heb ik ook start problemen gehad met m'n Husa. Was uiteindelijk de decompresseur op de nokken as die net te weinig deed (dus nieuwe nokkenas gekocht). Hier het topic, misschien zitten er nog goed suggesties in:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=19217.0;wap2
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1819
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2017, 09:45 »
Bij mijn Husaberg ook veel startproblemen bleek onder andere een los zittende plus kabel op het startrelais de vonken kwamen eraf makkelijk te vinden met het zadel eraf.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2017, 10:49 »
Draait hij niet hard genoeg? Of draait hij goed, maar slaat hij niet aan?

Ik had het laatste. Dat lag aan de pickup spoel van de ontsteking. Maar dat schijnt een redelijk uniek geval te zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2017, 11:31 »
Als de startmotor niet goed draait of geen kracht kan leveren dan zit er ergens een slecht kontakt die er voor zorgt dat een hoge stroom er niet door kan (P=I^2 x R).

Zoals al boven voorgesteld, check alle verbindingen in de hoge stroomkring (accu-startmotor-relais, massa verbindingen); loshalen en weer vast zetten, vergeet de massa kabel niet die vanaf de accu aan het achterframe vastzit, eventueel weer vast zetten met wat vaseline ertussen tegen kontakt corrosie.

Ik heb dit probleem ook meerdere keren gehad met mijn oude 525 en toen had het systeem alleen voldoende "P" om het relais te laten klikken..

Kan ook kleppen of decompressie probleem zijn maar dan zou ik even de bougie eruit halen en kijken of ie dan goed en vrolijk ronddraait.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #11 Gepost op: 09-01-2017, 12:30 »
Als de startmotor niet goed draait of geen kracht kan leveren dan zit er ergens een slecht kontakt die er voor zorgt dat een hoge stroom er niet door kan (P=I^2 x R).

Zoals al boven voorgesteld, check alle verbindingen in de hoge stroomkring (accu-startmotor-relais, massa verbindingen); loshalen en weer vast zetten, vergeet de massa kabel niet die vanaf de accu aan het achterframe vastzit, eventueel weer vast zetten met wat vaseline ertussen tegen kontakt corrosie.

Ik heb dit probleem ook meerdere keren gehad met mijn oude 525 en toen had het systeem alleen voldoende "P" om het relais te laten klikken..

Kan ook kleppen of decompressie probleem zijn maar dan zou ik even de bougie eruit halen en kijken of ie dan goed en vrolijk ronddraait.
Reinig dan ook de collector op de rotor van de starter, die ziet vaak ook pik zwart in plaats van roodkoper kleurig.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #12 Gepost op: 09-01-2017, 12:36 »
Op de startmotor, zit de dikke draad met een schroefje aangesloten onder een rubber bescherm kapje.
Trek dat kapje er eens af en kiek eens of die kabel wel goed en corrosievrij vastzit?

Check ook even onder de linker zijkap of de zekering in de starter relay nog helemaal jovel is en of de boel daar goed vastzit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #13 Gepost op: 09-01-2017, 16:47 »
KTM heeft wat issues gehad met de torque limiter op de startmotor. (bij de 530's bepaalde jaren)
Wellicht is dat je issue. KTM adviseert dat ding te wisselen, maar als je ff googled vind je info over hoe je 'm strakker af kunt stellen.


Ik moet wel zeggen: mijn 530 start ook echt wel lastiger op de startmotor dan onze 450; die lange slag maakt het wellicht moeilijker en voor zover ik weet zijn de startmotoren enzo identiek.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #14 Gepost op: 09-01-2017, 21:51 »
zo, niet veel verder, wel een aantal dingen uit kunnen sluiten.

massa lijkt okee, overbruggen met een startkabel heeft niet veel effect.
relais weerstand lijkt ook geen probleem wederom overbrugt met start kabel.
zonder bougie en dus zonder compressie draait het beter maar niet dat ik zeg ja als die zo draait start ie.

blijft over koolborstels van de startmotor, (dat wordt een zooitje)


If nothing goes right......

go left!