Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 525 exc wil niet echt met e-start  (gelezen 8994 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #15 Gepost op: 09-01-2017, 22:47 »
blijft over koolborstels van de startmotor, (dat wordt een zooitje)
begin eens met flink de perslucht spuit erdoorheen te halen.

Draait de motor zelf wel licht en soepel?
Borstels nog lang genoeg?
Drukken de borstels goed genoeg aan op de collector?
Hoe is de geleiding in de borstel-houder?
Is de collector niet overdreven ingelopen door de borstels? Ingebrand?
Geen onderlinge verbindingen in de collector?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #16 Gepost op: 10-01-2017, 19:25 »
als ie zonder compressie al niet lekker draait is het zeker iets in de stroomkring /startmotor zelf of iets mechanisch in de motor zelf
draait ie met de kickstarter wel lekker rond?
zijn de tandjes op de startmotor nog goed?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2017, 21:39 »
Zelfde hier. Met koude motor start ie niet of amper. Eenmaal warm start ie direct electrisch. Startrelais is al vervangen, accu ook al een (paar) keer. Destijds de startmotor open gehad, daar mankeerde niks aan (zo voor het zicht) Koolborstels prima, collector nog netjes, maar niet goed (koud) electrisch starten.

Stom genoeg heb ik er nog nooit verder onderzoek naar gedaan, ik stamp 'm een keer aan en als ie eenmaal warm is start ie als een lier.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #18 Gepost op: 10-01-2017, 21:56 »
Alle electra is te bypassen door een goede autoaccu en goede startkabels te gebruiken: Min-pool op het blok, pluspool tegen de +-bout van de startmotor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #19 Gepost op: 10-01-2017, 22:05 »
laatste  ook al geprobeerd.

start motor vandaag uit elkaar gehad en schoon gemaakt al was dat niet echt nodig, borstels nog okee.

motor komt net niet lekker door de compressie heen.
viel mij wel op dat ik de decompressie hendel helemaal tegen het stuur moet trekken voor echt effect.

alles maar weer in elkaar gezet accu aan de lader en maar het beste hopen voor zaterdag.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2017, 00:04 »
Alle electra is te bypassen door een goede autoaccu en goede startkabels te gebruiken: Min-pool op het blok, pluspool tegen de +-bout van de startmotor.
:stupid:
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #21 Gepost op: 11-01-2017, 09:25 »
motor komt net niet lekker door de compressie heen.
viel mij wel op dat ik de decompressie hendel helemaal tegen het stuur moet trekken voor echt effect.

Da's nog wel gemakkelijk te checken/fixen: Die kabel kun je eenvoudig stellen: Tank eraf en de bowdenkabel die naar de kop loopt afstellen.
Latere modellen hebben trouwens helemaal geen handmatige decompressor meer, maar ik zou 'm niet willen missen!

Ook een poging waard: E-Starten met deco-handle ingetrokken, dan handle loslaten. Dan kan hij wat meer snelheid maken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #22 Gepost op: 11-01-2017, 10:34 »
Ook een poging waard: E-Starten met deco-handle ingetrokken, dan handle loslaten. Dan kan hij wat meer snelheid maken.

Dat zou toch helemaal niet nodig hoeven zijn? Mijn EXC 525 (2005) start (tot nu toe) altijd perfect electrisch en zonder de decomp-hendel te gebruiken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #23 Gepost op: 11-01-2017, 10:44 »
Ik zie 't in het veld best vaak hoor; EXC's 450 en 5XX waar e-start en kick-start samen nodig zijn.

Wellicht is het een veelvoud van factoren dat toevallig samenvalt? Dikke olie, vochtige bougie, slecht contact binnen in de startmotor, steile nokken, slecht mengsel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #24 Gepost op: 11-01-2017, 11:04 »
Dat zou toch helemaal niet nodig hoeven zijn? Mijn EXC 525 (2005) start (tot nu toe) altijd perfect electrisch en zonder de decomp-hendel te gebruiken.
Mee eens, overigens net als met de opmerking van Frank. Maar dat lost het probleem van TS niet op...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #25 Gepost op: 11-01-2017, 11:08 »
Als 5 van die factoren samenvallen en het is een vast patroon, dan is het wellicht tijd voor grote revisie van de elektrische delen? Staat vast niets over in het onderhoudsvrije maar zou bij de leidende KTM revisie bedrijven toch bekend moeten zijn?

Verstuurd vanaf mijn BV6000 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #26 Gepost op: 11-01-2017, 11:50 »
Of even een andere startmotor proberen om te bevestigen dat die het probleem is... Ik heb er wel één te leen van een 520EXC (eventjes) in Woerden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #27 Gepost op: 11-01-2017, 22:35 »
na alles gedaan te hebben wat ik hiervoor al beschreven had de accu maar een nachtje aan de lader gegooid.

druk ik net het knopje in...

gaat ie rond als een nieuwe. toch wel maf, daar ik net voor dat hele traject de accu van de lader had afgehaald.

denk toch een combinatie van factoren.


zit er aan te denken om iets vluchtigs en brandbaar op een watje te doen en dit dan voor het podium op rijden in de lucht filter bak te gooien.

1x keer rond en gaan?
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2017, 00:47 »
Mooi!
Jammer dat je nu de werkelijke oorzaak niet weet.......
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: 525 exc wil niet echt met e-start
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2017, 08:38 »
na alles gedaan te hebben wat ik hiervoor al beschreven had de accu maar een nachtje aan de lader gegooid.

druk ik net het knopje in...

gaat ie rond als een nieuwe. toch wel maf, daar ik net voor dat hele traject de accu van de lader had afgehaald.

denk toch een combinatie van factoren.


zit er aan te denken om iets vluchtigs en brandbaar op een watje te doen en dit dan voor het podium op rijden in de lucht filter bak te gooien.

1x keer rond en gaan?
Wat je ook kunt doen is E98 tanken van BP en voor je enduro de vlotterbak helemaal leegrijden totdat hij afslaat. Die 98 start beter; ethanol in de E95 vervliegt al in je carb. Kraantje dichtlaten en duwen naar Parc ferme. Vlak voor de start een kleine stroomverbruiker starten (lampje) dat in je luchtfilterhuis geplaatst is en terplekke de lucht opwarmt plus door het verbruik ook de accu wat opwarmt. Een warme accu levert meer startvermogen. Broemmmm!😎

Verstuurd vanaf mijn BV6000 met Tapatalk