Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 690 enduro gearing?  (gelezen 2611 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
690 enduro gearing?
« Gepost op: 09-04-2017, 18:27 »
Ik heb een 690 enduro R met stock 15-45 gearing. Van mij mag hij voor de technische dingen wat snediger zijn en trager rijden in 1e. Ik lees verschillende opties:


15-48
14-45
15-50
14-50


Voor zover ik uitgevist heb zou 14 vooraan niet aan te raden zijn wegens snelle slijtage. Iemand ervaring met een van deze combinaties? Heb ik ook een langere ketting nodig?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2017, 19:19 »
Ik zou eens met een 14 beginnen dat scheelt echt behoorlijk,
circa 7%.
Die slijtage middels 14t zou ik niet als maatgevend zien.
Zodra je ketting langer wordt en de limiet van de specificatie hebt bereikt gaat slijtage van je kettingwielen razendsnel ook als je 15t hebt.
Als je 14-50 wilt moet je ketting langer ook dat is simpel als je een nieuwe ketting koopt of (soms)het extra stukje van de oude nog hebt.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #2 Gepost op: 09-04-2017, 19:22 »
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2017, 00:55 »
1 tand minder voor is ongeveer het zelfde als 3 tanden meer achter, en 1 van die 2 komt bij mn 640 ongeveer neer op 10 km minder topsnelheid en een tandje minder voor scheelt wel wat in slijtage op je voortandwiel maar niet veel en je kan sowieso beter 2 voortandwielen gebruiken bij je kettingset met onze brommers en gebruik in t zand ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4370
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #4 Gepost op: 14-04-2017, 10:20 »
Ik reed in NL meestal met 14:45 en met een rally 15:45. Slijtageverschil viel mij niet op en een vtw is een heel stuk goedkoper en makkelijker te wisselen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2017, 17:24 »
Ik rij met 15-47, met een Rekluse koppeling.

In z'n één kan je echt "kruipen"

Aantal tanden van de tandwielen bij voorkeur on-even en niet deelbaar door elkaar.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2017, 11:07 »
Ik rij met 15-47, met een Rekluse koppeling.

In z'n één kan je echt "kruipen"

Aantal tanden van de tandwielen bij voorkeur on-even en niet deelbaar door elkaar.


Waarom oneven en niet deelbaar, dat heb ik nog nooit gehoord. Wat is de reden?


Ik heb besloten om mijn huidige ketting op te rijden met een 14t vooraan en dan als dat bevalt voor een 15*48 te gaan. Tandwiel is besteld, hopelijk komende zondag een uitgebreide testrit met de nieuwe verhouding.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2017, 11:28 »
Als je niet deelbaar hebt verslijt de ketting gelijkmatiger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2017, 21:49 »
Een ketting heeft een EVEN aantal schakels.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: 690 enduro gearing?
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2017, 09:16 »
Een ketting heeft een EVEN aantal schakels.


Logisch, nu je het zegt. Nog nooit over nagedacht...