Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onverhard langs een huis  (gelezen 14861 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Onverhard langs een huis
« Gepost op: 13-04-2014, 21:13 »
Het valt mij op dat menigeen met veel lawaai langs huizen gaat en dat is volgens mij de reden dat mensen op de weg springen voor een stevig gesprek of erger...

Een hoop paden beginnen en eindigen tussen twee huizen of vlak naast een huis en zodra de nop het verharde verlaat gaat het gas er op MOAAAAAB MOAAAAB. Vaak wonen die mensen daar vrij en rustig en staat er geen hek om het erf en loopt fikkie, poekie en ander klein spul op en rond het erf. Ik ga er in die situaties altijd vanuit dat er iemand woont die naar de gemeente kan stappen en om een bordje gaat vragen, gewoon omdat de 'wildcrossers' als een dolle langs hun huis scheuren. Ik weet dat het soms niet anders kan (heul mul zand) maar toch.

Een idee voor het elfde gebod?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2014, 21:31 »
volgens mij heb je een punt
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

removed

  • Gast
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2014, 21:41 »
helemaal waar doen we, ik al jaren en neem ik is iemand mee en die wil flink doen , direct einde oefening. Helaas de enige manier.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #3 Gepost op: 13-04-2014, 21:57 »
Daardoor zijn er al heel wat paden afgesloten..
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2014, 22:18 »
Daardoor zijn er al heel wat paden afgesloten..
Dat lijkt mij ook  :'( Misschien xtra vermelden bij grotere Arm ritten. Sprak op de SR nog iemand die hetzelfde dacht en persoonlijk kreeg ik vaak een glimlach wanneer ik rustig langs een huis plofte. 
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2014, 22:32 »
EENS !!

Er was bij de SR ook een pad vol kinderen. Iemand stapte het pad op, legde uit en wij reden om. De ellende is alleen dat het vaak geen tweeweg communicatie is.

Nadeel is altijd dat men ons als crossers beschouwd. En als ik dan toch mensen bij de SR zie met lawaaipijpen en iemand die een net gelegd talud langs de N33 moet beschadigen, dan vind ik het ook niet vreemd dat mensen gaan klagen.

Sterker nog, er zijn klachten over ons gekomen bij de camping. Morgen ga ik dat verder uitzoeken. Een beetje baldadig is onderdeel van de vrijheid van motorrijden, maar ik denk dat wij er naartoe moeten dat de groep het individu gaat corrigeren anders is ons laatste uur geslagen.

Dus merk je op dat iemand bij de SpringRide afwijkt van code groen, gewoon melden dan is het exit. Ga maar naar een ander forum of terug naar je merk club. Niet hier.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2014, 23:07 »
Het helpt al als je aangehouden wordt, dat je het gesprek gewoon aangaat met de bewoners.

Wij werden aangesproken op dat rode grindpad, daar waar René op de video mee opent.

Verzoek was of we 5 km/u wilden rijden ipv 70, want ze moeten dat pad zelf onderhouden, zonder subsidie van de gemeente.

En wat bleek: een kuub van dat grind in een grote zak met kruiwagentje en schepje er naast stond idd naast het pad. En oh ja, hun kinderen speelden ook los op dat pad, omdat er normaal nooit iemand langskwam.

Dus we hebben uitgelegd dat op zulk grof grind het moeilijk voor ons is om met 5 km/u te rijden, maar dat we dat wel konden op het losse wandelpaadje dat daarnaast lag. Toen hebben we dat maar gedaan en iedere was tevree ;)

Dialoog? Doen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2014, 23:15 »
Op zich goed punt (in Glimmen werden we ook aangesproken door een mevrouw die op zich best snapte dat het leuk voor ons was maar toch vroeg of we daar niet wilde rijden - lastig punt want het was daar gewoon openbare weg, leek wel een woonwijk rond een crossbaan  :P ).


Maar ik zondig er ook wel eens tegen (zal wel heel kinderachtig en onvolwassen zijn, maar bij een golfbaan in de buurt kan ik het nooit nalaten om het gas even net wat verder open te trekken ...).


Ben wel benieuwd waar de klachten op de camping vandaan komen. Heb toch niet de indruk dat er veel met herriepijpen rondgereden werd, misschien de combi van 40 motoren die 1 voor 1 binnendruppelen en om 24 uur nog pratende mensen op een verder stille camping? Op de Brabo zaten we ook meer met z'n alle dicht bij elkaar, hier was het wat verspreid over de camping.


Maar de opmerking "Dus merk je op dat iemand bij de SpringRide afwijkt van code groen, gewoon melden dan is het exit. Ga maar naar een ander forum of terug naar je merk club. Niet hier." 
gaat me wat ver. Gaan we elkaar verklikken? ("die Jos reed daar over een talud, dus nu mag hij dag 2 niet meer rijden?") Met pek en veren van de camping afsturen? Misdragen op de SR is uitsluiten van de Brabo? Zijn de regels van Code Groen wel zo helder op al die punten?


Dus open discussie? Ja, graag, prima. Ook elkaar aanspreken op gedrag wat niet kan (is voor iedereen anders). Maar ik ben niet zo van het uitsluiten (en raar genoeg is er voor KTM geen merk club in Nederland om al dat tuig naar toe te verbannen ::) ;D )



Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2014, 23:23 »
Dialoog? Doen!

Klopt! Ik had een gesprek met de Ranchhoudster iets daarvoor (eigen weg, zal nog waypoint sturen naar Hammega en Dutchy). Ze hadden net nieuw zand op de weg en dat moest inklinken helaas was het lastig langzaam rijden dus ik ben bang dat we wel wat vernield hebben.

Maar ze vertelde ook dat dat mooie bosje van vorig jaar van hun was. Een bosje met borden of je de obstakels intact wil laten en twee grote waterbakken, zat er dit jaar niet in. In ieder geval is een deel door offroad-rijders (motoren, quads en 4x4) onbruikbaar voor hun paarden. Ze stelde voor om met een ploegje met scheppen en kruiwagens de boel te komen herstellen. Wie weet kunnen we wanneer we dat doen er volgend jaar weer rijden? Ik weet niet waarom het bosje er nu niet in zat maar weet dat het erg mooi is.

Post Merge: 13-04-2014, 23:43
Ben wel benieuwd waar de klachten op de camping vandaan komen. Heb toch niet de indruk dat er veel met herriepijpen rondgereden werd, misschien de combi van 40 motoren die 1 voor 1 binnendruppelen en om 24 uur nog pratende mensen op een verder stille camping? Op de Brabo zaten we ook meer met z'n alle dicht bij elkaar, hier was het wat verspreid over de camping.

Ik denk dat het scheelt wanneer mensen starten en wegrijden zonder eerst een paar minuten stationair en gasgeven af te wisselen. Of rondjes gaan rijden. Ik lag in mijn tent koffie te slurpen en ik snap het wel. Daarentegen lag ik 's nachts te luisteren naar een schreeuwende vrouw die riep: "wakker worden wakker worden", en dacht: "jij piept wel anders morgenochtend"

Citaat
Dus open discussie? Ja, graag, prima. Ook elkaar aanspreken op gedrag wat niet kan (is voor iedereen anders). Maar ik ben niet zo van het uitsluiten (en raar genoeg is er voor KTM geen merk club in Nederland om al dat tuig naar toe te verbannen ::)  ;D )
Eens maar we moeten elkaar wel scherp houden. Ook een Transalp rijder doet wel eens iets wat niet zo code groen is maar zou ik dat structureel doen snap ik dat ik op me kop krijg omdat ik het verpest voor de rest.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2014, 07:22 »
Het is ook niet mijn doel om mensen op arm aan de schandpaal te nagelen.
Soms moet je overdrijven om je punt te maken.

Vooraf zeggen we tegen iedereen dat je motor straatlegaal moet zijn, dat je je aan de wet houdt en dat je code groen moet naleven. Dat zijn de voorwaarden om mee te kunnen doen.

Natuurlijk is dat met marge.

Heb jij 98db ipv 94 dan is dat niet erg. Maar wij hebben een groepje horen vertrekken na een rustmoment, die hoorden we 10 minuten lang rijden (dus 4km verder nog). Heb je mitas, dan zeggen we daar niks van, maar als de geulen die getrokken worden naast een vergelijkt met een straatlegale band dan is wel duidelijk dat het geen betutteling is. Het gaat om het verschil omwoelen of kapot maken.
Wij hebben een stukje track waar ze met de weg bezig zijn. Daar doe je alles illegaal want vorige week was daar nog een weg en nu is er "milieu" en geen weg. Daar moesten we zoeken naar de route waarbij iedereen zich niet aan de regels houdt maar aangezien er vanaf de openbare weg niets vermeld was en er geen hekken stonden konden we "grijs gebied" rijden. Maar als je dan je brommer tegen een strak talud aan gaat rijden en diepe sporen trekt daar waar het 100% niet mag en waar je een overduidelijk spoor van vernieling trekt....

We worden vaak gestopt maar zoals Noppy en Lenzwerf opmerken: in de dialoog merk je gewoon onbegrip. Het is achter tuinen (kinderen) het is een priveweg, het is in het bos en mensen weten niet dat het gewoon een openbare weg is en de massa ziet ons als crossers.

Als individu denk je: ach die paar db's, ach dat ene spoortje wat ik trek, ach dat ene wijf met die kuthond, ach dat ene erf. Maar wat je vergeet is dat het op zo'n dag als deze 40-50 keer gebeurd. Check ook dit topic: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6627.msg244947;topicseen#msg244947

Wat ik probeer te zeggen is dat "wangedrag" hoort bij motorrijden. Het is één van de laatste vrijheden waar de overheid niet aan kan komen. Maar als we als groep tijdens dit soort dagen individuen overduidelijk de regels laten overtreden dan werken wij allemaal -naast het individu- mee aan het negatieve imago. We stimuleren afsluitingen, negatieve berichten etc.  !!!! En het is uitermate frustrerend om te zien dat het lijkt (!) alsof slechts een handjevol dit inziet.

Ik ben geen moraalridder maar we spreken af ons aan code groen te houden en ik vind dat dat moet worden nageleefd. En ja, er moeten consequenties aan vast zitten. 2e kans ? Voor ! Dialoog met coördinatoren ? Voor ! Schandpaal ? Tegen ! Niks doen; ABSOLUUT TEGEN!!

Het enige wat ik wil is een positief imago voor motorrijders en allroaders algemeen. Ook wil ik welkom zijn op een fantastische camping, ik wil nog 15-20 jaar dit soort weekenden.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2014, 08:47 »
Het is ook niet mijn doel om mensen op arm aan de schandpaal te nagelen.
Soms moet je overdrijven om je punt te maken.
En dat is gelukt  8)  We zijn het groetendeels ook wel eens hier hoor, denk ik.


Mijn glas is ook altijd halfvol: ik heb het weekend eigenlijk juist veel positieve reacties gezien (mensen die een hand opsteken als ze merken dat je wat gas terug neemt voor ze, dat doet al heel veel). En die ene vrouw die ons aansprak in Glimmen was ook heel vriendelijk.


groeten,


Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2014, 08:54 »
Ik heb mijn best gedaan zoveel mogelijk rekening te houden met alle mensen/dieren/huizen die je onderweg tegenkomt. Bij dat stukje rode grindpad inderdaad ook even rustig aan gedaan omdat het vlak voor een huis langsging.

Zo'n vers aangelegd talud moedwillig vernielen, dat vind ik niet cool.
Vond het ook niet cool dat zaterdagmiddag op de camping een paar motoren een paar km verderop héél goed te horen waren, ik ging er maar vanuit dat dat niemand van ons was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #12 Gepost op: 14-04-2014, 09:26 »
Ben bang dat dat geluid vast van iemand van ons was. En misschien niet dat specifieke geluid wat jij gehoord hebt, maar wat wij doen is nu eenmaal niet stil. Kan me dan ook best voorstellen dat mensen die een weekendje op de camping zitten voor hun rust niet geheel blij zijn met een groep van 40 motorrijders, maar daar is moeilijk wat aan te doen. Tuurlijk, niet een kwartier stationair laten lopen op de camping, maar we zijn nu eenmaal enorm aanwezig als groep daar (ook als alle motoren uit zijn).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #13 Gepost op: 14-04-2014, 09:41 »
tja alles is al gezegd denk ik.

Dame van de camping wist niet van wie de klachten kwamen dus lastig
Ik reed best flink door maar nooit bij huizen achter huizen en op de camping zoals altijd.
op de camping komen sommige mensen nogal aardig vol enthousiasme binnen

Onderweg in cafetaria hoop aanspraak oh mannen lekker off road aan het rijden
We kregen complimenten van mensen met paarden dat we nette jongens waren (heb gezegd dat dat kwam omdat we geen jongens meer waren  ;) )
Een boer met zij peugeot uit de modder geduwd helemaal blij.
twee tractoren waren een mooi pad aan het omploegen en aanrijden daar wilde we langzaam overheen maar de man op de tractor begon meteen te gebaren dat we gas moesten geven!
Er zijn ook altijd mensen die vinden dat je nog niet met 5kmh langs ze mag rijden dat hou je toch.

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Onverhard langs een huis
« Reactie #14 Gepost op: 14-04-2014, 09:43 »
volgens mij heb je een punt
JA, dat heeft ie zeker!