Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: handvat verwarming?  (gelezen 10294 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
handvat verwarming?
« Gepost op: 13-10-2004, 13:25 »
Was er in Noorwegen al achter gekomen, koude vingers zijn niet fijn  >:(

Handvatverwarming lijkt me dus een goede zet!

Wat zijn nu de goede merken, waar koop je die dingen, ervaringen?.....

TellMe!  ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: handvat verwarming?
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2004, 15:14 »
Niet uit eigen ervaring, maar van een vriend van mij.
Hij had net voor we naar het elefantentreffen gingen (brrrr) volgens mij bij BMW zo'n systeempje gekocht waarbij je folie om het stuur wikkelt, handvat er voorzichtig omheen schuiven, schakelaar aansluiten, klaar is klara. Hij heeft in ieder geval niet over koude handjes geklaagd, terwijl dat weekend errug koud was.

Ik zag op ebay.nl laatst zo'n systeem te koop, waarbij je komplete handvaten met verwarming monteerd, die ken ik alleen niet.

Ik denk dat Hein Gericke zoiets ook wel levert, ik zal morgen wel even zo'n boek halen, waar alles in staat. Als ie het op voorraad heeft kan ik het zelfs voor je meebrengen als je wilt. Hein Gericke verkoopt volgens mij ook van die Stuurmoffen, daar zijn al een hoop vrienden van mij razendenthousiast over. Werkt beter dan verwarming (nog beter in combinatie met, natuurlijk)

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: handvat verwarming?
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2004, 16:01 »
Wij hebben ook altijd met handvatverwarming gereden 'swinters (totdat we zo'n 4-wielig ding kochten)
Het beviel behoorlijk goed, de binnenkant van je hand wordt lekker warm en ontdooid dan ook meteen de buitenkant. Na een paar jaar geven ze wel de geest .
Maar wieweet zijn de systemen momenteel behoorlijk verbeterd (dit was 5 jaar geleden)
Wij hebben een set gekocht op een beurs bij Louis en een set bij een motorzaak (weet niet meer welke)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: handvat verwarming?
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2004, 16:56 »
Yes, ook ik ben hier nu te vinden!

Op mijn alp heb ik al 2 jaar een setje handvatten van hein G. zitten.  Kostte toen iets van € 22.00. Doen het prima maar wel via een relais gemonteerd en niet rechtstreeks op de accu. Loopt nu mee met het contact.

Je voelt heel duidelijk door je handschoenen heen dat het warm wordt. Zelfs te heet als je ze in de hoogste stand laat staan. Nadeel is dat de buitenkant van je hand wel sterk afkoelt. Verwarmde handschoenen schijnen veel komfortabeler te zijn. Maar ja, die heb je niet altijd bij je. Groeten   Casper
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: handvat verwarming?
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2004, 17:52 »
Hallo Allemaal,

Op de site van http://www.motorfreaks.nl/index.php/prodnews/1801 staat een klein testje met goedkope verwarming.


Groet Maarten

P.s de test zelf moet je even zoeken op de site

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: handvat verwarming?
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2004, 18:02 »
Citaat

Verwarmde handschoenen schijnen veel komfortabeler te zijn. Maar ja, die heb je niet altijd bij je. Groeten   Casper



Heeft iemand daar ervaring mee eigenlijk?
Begin dit jaar op een beurs van die dingen gezien waar je geloof ik 10 jaar garantie op hebt en de prijs viel ook mee. Ik weet het merk niet meer want ik kan de folder niet meer vinden :'(
Ben wel benieuwd eigenlijk of het wat is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: handvat verwarming?
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2004, 18:47 »
Wow, wat een reacties....  :o

Ik denk dat maar even ga kijken bij HeinGericke, zitten tegenwoordig in Almere dus daz vlakbij...

Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat bij handvat verwarming de bovenkant van je hand dan weer koeler is dan de binnenkant......

Dat van dat relais snap ik niet zo.... Je kunt toch ook gewoon een schakelaar gebruiken die 60/12 = 5A aankan?

Meindert
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: handvat verwarming?
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2004, 18:53 »
Een deel van de tekst die bij de test staat die Maarten noemde

Hoog stroomverbruik
In de basisuitvoering gaat het aansluitschema er van uit dat de handvatverwarming direct op de accu wordt aangesloten. Dat kan wel, maar is niet aan te raden. Handvatverwarming gebruikt veel stroom. De Saito gebruikt tot maximaal 60 Watt c.q. 5 Ampère bij 12 volt en dat is veel, heel veel. Vergeet de Saito één keer uit te schakelen en je accu is binnen no time leeg. De werkspanning via het contactslot betrekken is ook al geen aanrader. Slechts weinig contactsloten zijn geschikt om meer belasting aan te kunnen dan waar ze normaal aan worden blootgesteld.

Relais
De oplossing die door Louis wordt aangedragen is de tussenkomst van een relais. Een relais kun je beschouwen als een soort 'schakelaar op afstand' die zelf slechts enkele milliampères vereist om te kunnen werken, maar in staat is om hoge stromen te schakelen. Het relais wordt met behulp van een geschakelde spanning (via het contactslot) aangestuurd en kan dan tot circa 30 Ampère belast worden. Daarmee bereiken we precies wat we willen: het contactslot wordt niet overbelast en de handvatverwarming wordt automatisch uitgeschakeld als het contact wordt omgedraaid.


Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: handvat verwarming?
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2004, 19:00 »
Op zoek naar verwarmde handschoenen kwam ik deze site tegen:

http://www.gerbing.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: handvat verwarming?
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2004, 19:01 »
De test

http://www.motorfreaks.nl/index.php?mod=review&id=1810&highlight=Saito

Lijkt me een deal voor 20Euro!

Snap nu ook wel het verhaal van dat relais, om te verkomen dat je verwarming je accu leegtrekt zorg je dat dan ding alleen aan kan als de het relais spanning krijgt (door contact aan te zetten) en vervolgens met een aparte (5A) aan/ut te zetten!


Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: handvat verwarming?
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2004, 19:35 »
Citaat
Op zoek naar verwarmde handschoenen kwam ik deze site tegen:
http://www.gerbing.nl/


Ja dat zijn die handschoenen die ik bedoelde :)
levenslange garantie zelfs!
Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: handvat verwarming?
« Reactie #11 Gepost op: 13-10-2004, 19:36 »
Ik heb Daytona handvatverwarming, heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Deze heb ik aangesloten op het Dimlicht. Deze heeft een eigen zekering (=10A!), dus zou het fout gaan (wat nog nooit gebeurt is!!) dan gaat alleen je lampie uit. Bijkomend voordeel is als het contact uit staat, je verwarming ook uit staat.

Het nadeel van handvatverwarming is inderdaad dat alleen de binnenkant van de hand warm wordt. Het grote voordeel is dat je geen achterlijke stekkerjes hoeft aan te sluiten voordat je weg kan rijden. En als het onderweg ineens koud wordt, dan hoef je hem alleen maar aan te zetten ipv terug naar huis te rijden om je handschoenen op te halen. ;) Mocht je ze wel bij hebben, dan zal je eerst moeten stoppen om ze aan te sluiten.

Groetsels,


Jochen.
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: handvat verwarming?
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2004, 13:12 »
'k heb een Saito gehad, maar dat was kut: die ging erg snel kapot. Nu zo'n dingen van Gericke gemonteerd (ook via het licht omdat mijn accu al een paar keer leeg is geweest...) en die doet het al ruim 2 jaar errug goed!

Zitten 3 standen op: uit, start, aan. Nadeel is wel dat als-ie op 'aan' staat het niet lukt om de handvatten warm te houden: die koelen dus langzaam af. Af en toe moet ik hem dus weer op 'start' zetten om de handvatten weer bij te warmen...

Doei
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: handvat verwarming?
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2004, 16:52 »
Citaat

Zitten 3 standen op: uit, start, aan. Nadeel is wel dat als-ie op 'aan' staat het niet lukt om de handvatten warm te houden: die koelen dus langzaam af. Af en toe moet ik hem dus weer op 'start' zetten om de handvatten weer bij te warmen...


Is ook zo op de Daytona. Mooier is inderdaad traploos instelbaar (=natuurlijk duurder)
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: handvat verwarming?
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2004, 21:10 »
Weet je,

het allermooiste is natuurlijk gewoon mooi en warm weer dat je dat ding helemaal niet nodig hebt, maar ja, NL hè!?    :P
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)