Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: MX fotografie enzo  (gelezen 8645 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #15 Gepost op: 02-07-2012, 11:31 »
De 'foto' van Silbertanne met de rondvliegende kluiten is idd prachtig. Dat is mooi om te bevriezen. Maar ook met gevoel (en/of ervaring) voor compositie!
Full HD film is 2MP en meer dan genoeg voor op websites.


Flitsers zijn soms handig om het object wat naar voren te trekken, of als je tegenlicht hebt. Maar ik maak nog steeds veel meer foto's zonder flits dan met.
In de schemering werk ik het liefst met een flitser op een los statief, een stuk opzij. Dan wordt je foto een stuk minder plat, je krijgt meer dynamiek in het licht. Dan kan je sluitertijd flink langer (zolang niemand anders in de buurt flitst  :-\ ), zodat je achtergrond wat meer vervaagt en donker blijft omdat je flitser voor het grootste gedeelte van de belichting zorgt.
Bij Dealextreme kun je veel foto accessoires vinden voor redelijke prijzen. Ik heb m'n flitser en het afstandbediening setje van de flitser er vandaan, plus nog wat klein spul.

@Fred: Als het gaat om het bewaren van een herinnering, zijn de meeste foto's geschikt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #16 Gepost op: 17-07-2012, 16:43 »
Ter inspiratie een leuke link:
http://www.cudbyphoto.com/motocrossshoots



Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #17 Gepost op: 17-07-2012, 19:06 »
Zo hé, die is heel wat uurtjes bezig geweest met photoshop, wat een onnatuurlijk licht zeg. Tijdens de Breslau nog met een Duitse fotograaf staan praten over inflitsen. Hij liet me wat foto's zien en ik zag meteen al op zijn camera dat de flits veel te zwaar was; dat was dus ook mijn opmerking....

10 minuten later liep hij te bedelen om penlights voor zijn flitser, ze waren leeg :P Moet je niet bij mij komen natuurlijk, hij kreeg twee opmerkingen naar zijn hoofd: "Had je minder geflits waren ze nog vol geweest" en "Zo, nu ga je echt leren fotograferen"  :-X  Viel niet geheel in goede aarde, dat begrijp je wel.

Ik probeer zo min mogelijk gebruik te maken van nep licht, de foto er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien, maar wel de "actie te bevriezen" en "je onderwerp er uit halen". Maar niet zo overdreven als de link van Fr@dventure.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #18 Gepost op: 17-07-2012, 22:41 »
of je hebt het niet zo op duitsers....

komend weekend staat zwartecross op het programma, 3dgn afzien ::)
2 objectieven erbij gehuurd, gelukkig morgen al ophalen zodat weer even kan inleren, huur wel vaker dezelfde objectieven dus dat zal net zon probleem zijn ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #19 Gepost op: 17-07-2012, 22:49 »
Zo hé, die is heel wat uurtjes bezig geweest met photoshop, wat een onnatuurlijk licht zeg.

 :stupid:
Nep, erg over de top.

Probeer eerst eens te spelen met sluitertijd en diafragma. Das heel mooi om de basis te begrijpen (scherptediepte) en je camera te leren kennen. Ik heb d'r erg weinig tijd voor, maar is echt leuk om te doen. Panning/meetrekken is ook leuk, maar veel oefenen. Kan er dan ook niet veel van, maar vermaak me meestal best (met m'n 2e hands camera van 200 Euro met kitlenzen  :D )
Flitsen is wel heel gemakkelijk, dan is een plaatje altijd scherp.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #20 Gepost op: 18-07-2012, 10:23 »
Kan er dan ook niet veel van, maar vermaak me meestal best (met m'n 2e hands camera van 200 Euro met kitlenzen  :D )
Flitsen is wel heel gemakkelijk, dan is een plaatje altijd scherp.

Mwah, je maakt mooie foto's en ook ik maak gebruik van een oude 2de hansjes en die voldoen prima (bodies maar ook objectieven)

Flitsen en flitsen, je kunt met flitsen heel veel bereiken het is wel dat je gevoel moet ontwikkelen wanneer wel en wanneer niet flitsen. Voor de omstandigheden dat je met je ISO niet te hoog wilt en toch een scherpe foto wilt flits ik, en dan meestal indirect. Buiten is dat moeilijk en toch probeer ik niet rechtstreeks op het object te flitsen vanwege de hardheid en onnatuurlijkheid ervan.


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #21 Gepost op: 18-07-2012, 12:28 »
Een omnibouncer doet ook al heel veel, maar dan moet je zeker niet te ver weg van je object zitten. Zijn ook lekker goedkoop op DX te halen, ik wil er af en toe nog wel eens één verliezen :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #22 Gepost op: 18-07-2012, 12:31 »
je flitst toch niet :o ;)

zelf doe ik nagenoeg alles met de omnibounce :) als ik flits haalt net dat harde er vanaf. Of indirect via plafond/deur/wand als het maar wit is



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #23 Gepost op: 18-07-2012, 20:16 »
:stupid:
Nep, erg over de top.



Ik vind ze toch wel mooi hoor ;-) !


Maar OK het kan mooier.
Wat te denken van zo'n beetje ALLE foto's van Petr Lusk (ook bekend van hele mooie Dakar foto's).
Voor wie nog geen link daar naar toe heeft:
http://petrlusk.com/reportaze/afrika_2010_test/tv91.jpg


Hoe doet ie dat toch hè, zooo mooi allemaal.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #24 Gepost op: 18-07-2012, 20:21 »
om te beginnen worden de meeste van die fotos niet in de dakar geschoten, maar in scene gezet (misschien wel tijdens de dakar... maar dat is wat anders).


De rijder kan dan precies een mooi boogje om de cameraman rijden
De hoek kan geheel vrij gekozen worden zodat het licht goed valt (zon achter of juist voor)
De tijd van de dag kan gekozen worden: om 12:00 smidaags maak je gewoon GEEN mooie duinenfoto bij gebrek aan relief omdat de zon rechtboven staat.
De foto kan 3x over gedaan worden (evt effe een nieuw schoon stukje zand zoeken)
 
en dan pak je een moderne digitale body die gewoon 8 plaatjes per seconde schiet en mee focused.... met een image stabiliser.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #25 Gepost op: 19-07-2012, 10:26 »
 :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #26 Gepost op: 20-07-2012, 12:05 »
Ter inspiratie een leuke link:
http://www.cudbyphoto.com/motocrossshoots

Prachtige foto's! Sommige kleuren zijn misschien iets 'over the top', maar in de meeste gevallen heeft hij de kleuren heel mooi bijgetrokken. En het lijkt me dat veel van deze foto's echt wel in wedstrijden gemaakt zijn. Mag ook wel, want we zien nog niet 1/1000 van wat hij geschoten heeft, en dan nog lijkt er wat herhaling in te zitten.

Petr Lusk ken ik voornamelijk van z'n WRC foto's. Om te smullen!

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #27 Gepost op: 20-07-2012, 12:51 »

en dan pak je een moderne digitale body die gewoon 8 plaatjes per seconde schiet en mee focused.... met een image stabiliser.
En de Sony A77 inmiddels al 12 plaatjes per seconde....  ::)
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #28 Gepost op: 24-07-2012, 18:09 »
http://scottkelby.com/2012/shooting-motorcross-at-a-dirt-track/

De mooie foto's zijn altijd in scene gezet....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #29 Gepost op: 24-07-2012, 18:28 »
en dan pak je een moderne digitale body die gewoon 8 plaatjes per seconde schiet en mee focused.... met een image stabiliser.

een oudje doet dat ook hoor heel tevreden met mn D200 IS zit tegenwoordig ook bijna overal op maar is niet heilig het kan ook een vetragende factor zijn en je hebt een IS nodig die panning ondersteund in de horizontale beweging (en die zijn weer duur :( )