Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Walgelijk!  (gelezen 10591 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Walgelijk!
« Gepost op: 05-01-2007, 23:00 »
KTM heeft een nieuwe EXC 300 2-takt uitgebracht met e-starter en variabele ontstekingsmapping.

De ontstekingsmapping is middels een accessoire (Powerpart heet dat spul?) op je stuur te monteren en tijdens het rijden te bedienen. Hierdoor is kan je schakelen tussen het karakter van een trialmotor en een MX-motor.

Hij heeft een zeer lichte e-start, maar houdt wél zijn kickstarter.

Het totaal weegt net iets meer dan 102 kg. PK's en koppel weet ik niet maar het is een monster!

David Knight schijnt ook zijn enduro's op een 300 te rijden.

Ik ga sparen ;D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Walgelijk!
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2007, 23:59 »
Ben je ziek ofzo?!? Je kleurt van geel naar oranje... Dat kan niet gezond zijn in jouw geval  :D

Wel een leuk idee die variable mapping maar er is meer dan alleen de onstekingsmaping nodig om hem echt als een trialmotor te laten lopen. Het lijkt me meer een nuance verschil dan echt een heel ander karakter. Ietsje meer bottom power.

KTM is trouwens wel zo'n beetje de laatste fabrikant die gewoon blijft investeren in zijn tweetakt lijn. Of we het nou leuk vinden of niet: Over een aantal jaar is het gedaan met de tweetakten. Ik vind dat toch best jammer. Ik denk af en toe nog met weemoed terug aan mijn CR500.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Walgelijk!
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2007, 11:00 »
Dat e kitje is trouwens ook los leverbaar.
naar het schijnt past het vanaf de 2004 modellen.

Die mapping aanpassen dat lijkt me zinvoller dan de e-start. De 300 kan zo bruut uit de hoek komen maar is aan de andere kant ook heel vriendelijk te rijden. Gelukkig heb ik deze in de schuur staan :D

Wat wel jammer is dat de 2-takt in de ban gaat ja. In italie is nu al een provincie waar je niet mag rijden (ben de naam effe kwijt) en een stad in china heeft de motor in zijn geheel in de ban gedaan!
Waar gaat het heen???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Walgelijk!
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2007, 12:12 »
Ik snap niet dat er niemand is die met injectie werkt op een 2 takt. Aprilia heeft het op z'n scooters.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Walgelijk!
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2007, 12:36 »
Injectie op een 2 takt? das nieuw voor mij.

of brengen ze de spoeling sneller opgang met de injectie zodat je een geforceerde flow krijgt die dan weer de benzine/lucht op gang brengt...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Walgelijk!
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2007, 12:45 »
Ford Australië was daar 15 jaar terug of zo mee bezig.

Direct ingespoten 2 takt, dus pas brandstof als alle poorten gesloten zijn. Geen onverbrande benzine eruit, geen grote verliezen van het aandrijven van een hele kleppentrein, lager motorblok dus betere stroomlijn mogelijk (op een auto dan), lichter.

Kan het ook niet begrijpen, 2takt zal wel net zo'n vies woord zijn als kernenergie bij de milieupolitie

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Walgelijk!
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2007, 14:32 »
Injectie op een tweetakt is niet eens zo een raar idee. De fabriek waar ik werk is van een man die gek is van Detroit Diesel motoren. Dat zijn dus (of waren) tweetaktdiesels met kleppen en een normaal carter. Ze hebben wel standaard een roots-blower om ervoor te zorgen dat de spoeling die normaal door het carter en de naar beneden gaande zuiger wordt bewerkstelligd, dan door de blower wordt verzorgd.

Voordeel is dat je een bijna twee keer zoveel vermogen uit een blok kunt halen met redelijk beperkte afmetingen. En dat je geen verbruikssmering hebt. Met dieselinjectie kun je dus ook na het sluiten van de in en uitlaatklep injecteren, iets wat met directe-benzine injectie ook zou kunnen/kan. Alleen worden er ook geen nieuwe Detroit tweetakten meer gemaakt, verbruik was toch gewoon hoger dan die van een 4T, en dat wint het op de lange duur toch.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Walgelijk!
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2007, 15:25 »
Volgens wat ik er wel 'ns over gelezen heb zijn er twee problemen met tweetakt die massaproductie moeilijk maken en dat zijn de strengere milieu-eisen, en de onderhoudsgevoeligheid t.o.v. viertakt. Da's wel jammer want het is zoveel simpeler en da's vaak een voordeel in techniek.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Walgelijk!
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2007, 16:05 »
nou wat onderhouds gevoeligheid doen de huidige 2takt's niet onder voor een 4takt als we naar de exc modellen kijken.
Kleppenstellen oliewissels oliepomp oliefilter heb je al niet als we effe de exc modellen vergelijken.
Performance uitlaatje is niet duur. zuigertje gaat wel lang mee. en zuiger rivisie staat gelijk bijna aan een 4takt exc.

Maar ja ik kijk ook door een roze bril :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Walgelijk!
« Reactie #9 Gepost op: 06-01-2007, 16:09 »
Volgens wat ik er wel 'ns over gelezen heb zijn er twee problemen met tweetakt die massaproductie moeilijk maken en dat zijn de strengere milieu-eisen, en de onderhoudsgevoeligheid t.o.v. viertakt. Da's wel jammer want het is zoveel simpeler en da's vaak een voordeel in techniek.

Onderhoudsgevoeligheid?
Een zuigertje of twee per jaar, en hoogstens een paar krukaslagers.

Kun je met kleppen stellen, distributieketting, oliewissels niet tegen op  ;)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Walgelijk!
« Reactie #10 Gepost op: 06-01-2007, 17:26 »
Ik snap niet dat er niemand is die met injectie werkt op een 2 takt. Aprilia heeft het op z'n scooters.

't ook al lang gedaan hoor. o.a. Bimota Vdue: 500 cc, 110pk :) 145 kg (catagorie supersport motoren)

als je er ooit 1 vind voor een leuke prijs houd ik me aanbevolen, als hebbeding :-)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Walgelijk!
« Reactie #11 Gepost op: 06-01-2007, 17:45 »
Honda heeft ooit de EXP2 gebouwd maar das geloof ik niet echt een succes geweest. Zelfs de dakar mee gereden.

http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/exp2.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Walgelijk!
« Reactie #12 Gepost op: 06-01-2007, 18:46 »
jep.
en nog met een of ander experimenteel verbrandingsprincipe (Radical conbustion) waarbij uitlaatgassen opnieuw gebruikt werden om het mengsel aan te (helpen?) steken. Het ding scheen iig behoorlijk zuinig te zijn.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Walgelijk!
« Reactie #13 Gepost op: 06-01-2007, 19:00 »
Werd ook gebruik gemaakt van geregelde detonatie. Dat schijnt een stuk betere verbranding op te leveren, intressant verhaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Walgelijk!
« Reactie #14 Gepost op: 07-01-2007, 13:06 »
Dat Aprilia DiTech spul injecteert de benzine ook pas als de poorten gesloten zijn, en gebruikt gelaagde verbranding. Dat spul is aardig zuinig met 2-taktolie en benzine.

Hier nog ziets: http://www.orbeng.com/orbital/directinjection/technical.htm

Zouden ze niet zoiets kunnen maken met een rootsblower voor het leegblazen van de cylinder (ipv de ruimte onder de zuiger) en een normaal oliecircuit voor de smering van lagers en zuiger?