Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS voor off-road rit ???  (gelezen 9401 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
GPS voor off-road rit ???
« Gepost op: 04-12-2007, 09:43 »
Wil volgend jaar gaan meedoen aan off-road ritjes / tochten, maar zie dat jullie gebruik maken van apparatuur die ik "nie ken".
Wat heb ik nodig qua GPS of roadbook app. hoe werkt het en waar dient het voor ?

Heb zelf een forerunner 205 voor MBT en hard lopen, is dat al wat voor op de motor ?

Kan ik ook zonder deze middelen meedoen ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #1 Gepost op: 04-12-2007, 10:52 »
Offroadritten zijn afgepijld. Daar heb je niks voor nodig dan een motor die door de keuring komt en een KNMV-verzeklering ter plaatse.

De roadbookritjes die we van forum vaak rijden zijn ritten die via een roadbook gereden worden. Wil je zelf navigeren, dan is een roadbookhouder noodzakelijk.Je kunt ook een keer aanpikken bij iemand, maar dan is het niet meer dan "simpel achteraan rijden".  GPS heb je in principe in het geheel niet nodig, maar is soms weleens makkelijk.

Een handbediende roadbookhouder doet het ook prima, jaren mee gereden zonder centje pijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #2 Gepost op: 04-12-2007, 11:35 »
Naast een roadbookhouder heb ik wel een GPS, een eenvoudige Garmin GPS V die prima voldoet, je kunt gereden tracks bewaren en nog eens narijden, je kunt tracks van een ander importeren en je kunt zelf routes maken. Ik heb er veel plezier mee en ze zijn vanaf ca. 150 euro wel te vinden tweedehands.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #3 Gepost op: 04-12-2007, 12:04 »
he reinoud, als je ook nog weinig off-road ervaring hebt zou ik eerst een jaar de ritten gaan rijden met een groepje [ word meestal in kleine groepjes gereden] om off-road ervaring op de doen en je motor te leren kennen..
pas als je wat ervaring hebt kan je je aandacht verdelen tussen rijden en lezen..
gps is erg makkelijk voor steden die je niet kent en als je zelf het bos induikt en je je aavraagt waar je bent en waar je er uit kan ;)
rij zelf met een garmin quest, is erg all-roud..

maak het vies zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #4 Gepost op: 04-12-2007, 12:13 »
De meeste ritjes die ik rij zijn volg-de-grootste-malloot, systeem-D, of roadbook. GPS gebruik ik eigenlijk alleen om mijn eigen ritten uit te zetten; er zijn maar weinig ritten waar je een track van zult krijgen.

Mijn roadbookhouder is zo'n Acerbis handbediend gevalletje, de tripteller een Trailtech Lynx (maar een fietscomputer werkt ook).
Voor offroad voldoet elke GPS die overweg kan met tracks. Kaartmateriaal is niet noodzakelijk (ik zet het zelfs af..). Garmin GPS12, GPS-III, Etrex, Magellan Meridian, allemaal prima.

Duurder kan natuurlijk ook. Met een rallykuipje, Touratech/MD elektrisch roadbookje, een stel IMO's/ICO's en een Garmin GPSMap 278 heb je leuk spul, maar dan is je motor opeens wel 2x zoveel waard geworden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #5 Gepost op: 04-12-2007, 13:11 »
Met een beetje hoofdrekenen kun je met een normale dagteller ook prima rijden hoor. Heb ik vaak zat moeten doen omdat die stomme fietscomputertjes bij mij steeds stuk gaan. En dan rij je zelfs nog vloeiender, je leert beter kijken naar de situaties zoals ze geschetst staan in je roadbook in plaats je blind te staren op afstanden. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2007, 13:20 »
wat je goed moet beseffen is dat er hier wordt gesproken over 2 soorten gps systeemen.

1. De routable tom-tom achtige dingen welke je op straat niveau van a naar b brengen. Handig als je gewoon over de weg rijdt met de motor maar slaat nergens op met offroad rijden, omdat je niet (handig) je eigen route kan instellen en omdat de offroad wegen bijna nooit op zulke kaarten staan. Dit zijn overigens routable kaarten.

2. Het andere systeem is een stuk simpeler, waarbij de simpelste gps jouw positie op een schermpje plot dmv een stip en de route die je moet rijden door middel lijn over dit scherm. Kruisingen e.d. worden niet aangeven, alleen als je daadwerkelijk af moet slaan zal de lijn op je scherm afbuigen. Nadeel hiervan is dat er soms een stijl weggetje paralel aan de een ander pad omhoog gaat. Van boven af gezien kan hier 5 meter tussen zitten maar onder een bladerdak is dit ruim de afwijking van je gps en zal je niet weten welk weggetje je moet nemen.

Systeem 2. meestal gebruikt bij offroad. Een combinatie van systeem 1 en 2 is natuurlijk ideaal.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2007, 13:22 »
denk ik het net een beetje te snappen krijg je  >>>Met een rallykuipje, Touratech/MD elektrisch roadbookje, een stel IMO's/ICO's <<<
eh..?   en off-road rijden lukt me aardig , aangezien mijn werkgever een aantal ktm ls400mil heeft en ik daar elke week wel een half dagje mee mag stoeien op een oefenterrein.

Wil eens wat anders zien dan heidevelden en tank sporen , vandaar de interesse in de roadbook ritten.

Waar koop je die roadbook app. ?  zijn ze ook ergens tweedehands te koop ?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #8 Gepost op: 04-12-2007, 13:25 »
Heee, hoor ik hier iemand die een mooi ritje kan organiseren .....  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2007, 13:34 »
Jongens, jongens.. Het gaat hier over de beginselen van roadbookrijden hè ;) GPS is eigenlijk bijzaak hè (Net als in "le Dakar"  :D)

Soms komen er weleens roadbooks langs op het rommelmarktgedeelte hier. Of mensen hebben nog een ouwetje ergens op de kast liggen ofzo. Vooral electrieke zijn ontzettend gewild..

Maar een eenvoudig handbediend dingetje is meestal prima geschikt, voor de gein moet je anders eens een oproepje plaatsen ofzo ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2007, 13:37 »
Heee, hoor ik hier iemand die een mooi ritje kan organiseren .....  :D

ik vind het best , moet je alleen ff de terreinopzichters omkopen.

Doen ze dus erg moeilijk over, zelfs militaire KTM's zien ze liever niet op de oefen terreinen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #11 Gepost op: 04-12-2007, 15:31 »
Jammer hoor,

Steenwijk/Havelte was dit jaar ook al zo'n teleurstelling. (het jaarlijkste offroadritje mocht niet meer over het mil. terrein)

Collega's van je zijn steevast bij de enduro's te vinden. Ik weet niet hoe ze dat precies doen maar het lijkt er veel op dat ze gesponsored worden door de luchtmobiele brigade. (eigenlijk door ons dus)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #12 Gepost op: 04-12-2007, 17:41 »
jaja, wij niet op hun oneindige terreinen mogen rijden, en zij wel op de door ons betaalde publieke routs rijden  >:( >:(

 ;) ;D ;D ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #13 Gepost op: 04-12-2007, 20:13 »
[
Wil eens wat anders zien dan heidevelden en tank sporen , vandaar de interesse in de roadbook ritten.


[/quote]

Das wat mij betreft tegen het zere been :( :(. Wij willen niets liever dan heidevelden, maar mogen niet (van jouw baas!) :-\.

Op www.enduro.nl staan overigens alle OTR ritten, maar het seizoen is net ten einde na een prachtige rit in Hengelo. Nadeel van Roadbook vind ik dat je op "normale"wegen rijdt en dus wandelaars etc onder je wiel kunt krijgen. Bij OTR mag je zo hard als je durft...

 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #14 Gepost op: 04-12-2007, 22:02 »
Jammer hoor,

Steenwijk/Havelte was dit jaar ook al zo'n teleurstelling. (het jaarlijkste offroadritje mocht niet meer over het mil. terrein)

Collega's van je zijn steevast bij de enduro's te vinden. Ik weet niet hoe ze dat precies doen maar het lijkt er veel op dat ze gesponsored worden door de luchtmobiele brigade. (eigenlijk door ons dus)

ha,..die jongens ken ik wel ,...doe vaak de verzorging op de cp's.