Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS voor off-road rit ???  (gelezen 9402 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #30 Gepost op: 03-07-2008, 23:21 »

Garmin Edge 605/705 heeft een roadbookfunctie (coarse), triptellerfunctie (stopwatch) met nulknopje, kompas (GPS kompasroos, werkt niet als je stilstaat) én GPS (SirfIII). De Sirf III werkt erg gevoelig, dus hij werkt zelfs binnenshuis. Dik bladerdak is dan ook geen probleem. Geheugenuitbreidingskaartje gaat tot 2 GB. Als het kapot gaat dan ben je gelukkig ook hopeloos verdwaald ;D

Accu gaat maar 15 uur mee, dus je zult aan moeten sluiten op boordspanning.



Raad je de Garmin Edge 705 aan boven de Garmin GPSMAP 60CSx ?

En heb ik naast de Garmin Edge 705 nog een tripteller (bijv. Trailtech) nodig als ik iets fanatieker wil gaan offroaden?

Waarom zijn die roadboekhouders zo groot als een ijskast? Is er geen klein en digitale oplossing te krijgen?


Jaja veel vragen  ;D maar ik heb echt zin om m'n motor te gaan gebruiken waar die voor bedoelt is. Mijn enthousiasme is groter dan m'n rijvaardigheid  :-[ dus minder troep op het stuur is minder kans dat er iets kapot gaat.  :-X

Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11353
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #31 Gepost op: 03-07-2008, 23:25 »
Als je niet van plan bent je hartslag bij te houden op de fiets, dan de 605.

Is nu 272 Euro bij Komplett.nl. Europese kaart met secundaire wegen is voorgeladen. Hij kan tracks laden, routes en courses, maar helaas maar 100 Waypoints. Je hoeft in principe geen teller te monteren, maar let op, er zit geen afstandsbediening bij, dus telkens even vlak voor de bocht het handje van het stuur om te nullen.

Als je zin en tijd hebt, kom maar eens kieken in Nieuwegein...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #32 Gepost op: 03-07-2008, 23:44 »
Aleen heb je voor de OER (en andere rallys) dus niks aan zo'n ding als tripmeter  en ook niet als roadbook.

- roadbook krijg je namelijk op papier, en das ook de scharme van een rally.
- gps is alleen ter ondersteuning, zodat je niet helemaal de weg kwijt raakt en iedereen s'avonds in het bivak is
- tripteller moet bij te stellen zijn: + en - ( of snel te nullen )

Mosseltje, lees de voorbereidings topics van de OER hier op het forum gewoon eens door, en ga naar de eerste infoavond voor de OER (ook al heb je nog niet besloten of je wel of niet mee gaat doen).

Verder kan je eens een offroad ritje met roadbook proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #33 Gepost op: 04-07-2008, 08:46 »
Als je niet van plan bent je hartslag bij te houden op de fiets, dan de 605.

Is nu 272 Euro bij Komplett.nl. Europese kaart met secundaire wegen is voorgeladen. Hij kan tracks laden, routes en courses, maar helaas maar 100 Waypoints. Je hoeft in principe geen teller te monteren, maar let op, er zit geen afstandsbediening bij, dus telkens even vlak voor de bocht het handje van het stuur om te nullen.

Als je zin en tijd hebt, kom maar eens kieken in Nieuwegein...

Wat is er in Nieuwegein? Ja, ik ben echt nog een Newby op deze site. Haha


Aleen heb je voor de OER (en andere rallys) dus niks aan zo'n ding als tripmeter  en ook niet als roadbook.

- roadbook krijg je namelijk op papier, en das ook de scharme van een rally.
- gps is alleen ter ondersteuning, zodat je niet helemaal de weg kwijt raakt en iedereen s'avonds in het bivak is
- tripteller moet bij te stellen zijn: + en - ( of snel te nullen )

Mosseltje, lees de voorbereidings topics van de OER hier op het forum gewoon eens door, en ga naar de eerste infoavond voor de OER (ook al heb je nog niet besloten of je wel of niet mee gaat doen).

Verder kan je eens een offroad ritje met roadbook proberen.

Dat ik nog flink wat kennis moet opnemen ben ik me van bewust.  ;D

Met dat roadboek had ik het idee dat wanneer je de papieren versie krijgt, je nog wel wat tijd hebt om dat over te zetten naar een digitaal apparaatje. Ik zie dan een PDA voor me waar alle symbolen al voor geprogrammeerd zijn en je alleen de afstanden en de juiste symbolen op volgorde moet zetten. (Of desnoods een scan van de papieren versie waar je door heen kan scrollen)

Dat nullen en +/- kan ik me nog weinig bij voorstellen wat het precies inhoudt.  :-[

Ik houd deze website goed in de gaten voor leuke trips en ben ook van plan er een aantal te gaan doen voordat ik me waag aan een trip zoals de OER. Maar jij raadt een tripteller als de Trailtech wel aan?
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #34 Gepost op: 04-07-2008, 08:50 »
Er is eigenlijk maar 1 goeie manier om erachter te komen: koop een simpel handmatig roadbookhoudertje en het juiste type fietscomputer of TrailTech Vector, en rijd eens een roadbookritje. Dan kom je er zelf achter wat wel en wat niet werkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #35 Gepost op: 04-07-2008, 09:03 »
Ik wil juist voorkomen dat ik geld uit ga geven aan iets wat ik maar twee keer ga gebruiken. Dan het liefst in één keer wat meer geld uitgeven aan iets wat ik jaren ga gebruiken.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11353
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #36 Gepost op: 04-07-2008, 09:13 »
Gerben,

Ik wil jouw reactie graag nuanceren:

1. Hij vraagt om een GPS voor hobby off-roadritjes in zijn topic start, niet om een batterij rally tellers
2. Deze GPS kan écht snel nullen; de knop zit links vooraan op het display, aanraken is voldoende. Hij geeft een voelbaar klikje voor feedback
3. Hij wil zijn machine niet volhangen met kompas, teller, GPS én roadbook maar zaken zo veel als mogelijk combineren
4. Zelfs al zou hij alles volhangen, dan heeft hij alsnog baat bij back-up. Ik ben ook gecharmeerd van IMO en Trailtech Vector, maar het blijft mechanisch en kan dus stuk
5. Hij heeft beperkt budget (ook al weten wij dat dat automatisch rechtevenredig zal groeien met zijn aanstaande verslaving ;D )


Aleen heb je voor de OER (en andere rallys) dus niks aan zo'n ding als tripmeter  en ook niet als roadbook.

- roadbook krijg je namelijk op papier, en das ook de scharme van een rally.
- gps is alleen ter ondersteuning, zodat je niet helemaal de weg kwijt raakt en iedereen s'avonds in het bivak is
- tripteller moet bij te stellen zijn: + en - ( of snel te nullen )

Mosseltje, lees de voorbereidings topics van de OER hier op het forum gewoon eens door, en ga naar de eerste infoavond voor de OER (ook al heb je nog niet besloten of je wel of niet mee gaat doen).

Verder kan je eens een offroad ritje met roadbook proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #37 Gepost op: 04-07-2008, 10:31 »
Ik wil juist voorkomen dat ik geld uit ga geven aan iets wat ik maar twee keer ga gebruiken. Dan het liefst in één keer wat meer geld uitgeven aan iets wat ik jaren ga gebruiken.

Als je zo net begint heb je geen flauw idee wat je zelf prettig gaat vinden. Simpel beginnen en upgraden als je eens ergens tegenaan loopt voor weinig of als de behoefte ontstaat is helemaal geen stom plan. Ik heb al teveel geld weggegooid door onnodig dure/luxe dingen te kopen. Ook ben ik inmiddels afgestapt van 'one size fits all' dingen: als het ding alles kan blinkt-ie waarschijnlijk nergens in uit. En vaak ben je dan met 2 losse dingen goedkoper en beter af.

Ik rij dan wel geen amateurrallies (meer vanwege geld als dat ik 't niet wil), maar ik zou prima een OER of Alto Turia ofzoiets kunnen rijden met mijn Acerbis handbediend roadbookje, de TrailTech Lynx en de Magellan Meridian GPS. Dat spul is 2e hands op de kop getikt voor in totaal een euro of 80.

Geld stoppen in banden, vering en training is een stuk effectiever dan geld stoppen in apparaten.

Wil je wel geld uitgeven, overweeg dan de IMO+TT RB van Vieze Peet eens.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11353
Re: GPS voor off-road rit ???
« Reactie #38 Gepost op: 04-07-2008, 11:58 »
 :stupid:

Helemaal eens!