Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bal kompas, waar kopen?  (gelezen 7387 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Bal kompas, waar kopen?
« Gepost op: 21-04-2008, 16:42 »
Ik ben op zoek naar een bal kompas geschikt voor op mijn offroad, iemand enig idee waar de proffesionele rallyrijders deze vandaan halen?
Ik kan me voorstellen dat dit geen gewone huis tuin en keuken kompassen zijn want ze moeten wel tegen een stootje kunnen.
Ik heb Silva gemaild over hun type 58 (  http://www.silva.se/templates/Products____77.aspx?epslanguage=EN&productId={DCD6D50B-541A-4C64-AD31-2A2B9C1AB2A5} ),maar zij zeggen dat deze daar niet geschikt voor is.
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2008, 21:36 »
misschien bij de watersportwinkels?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2008, 23:55 »
Hm daar heb ik ook over nagedacht, ik weet alleen niet of deze kompassen tegen de korte felle stoten van off-road rijden kunnen....
Mocht ik niks kunnen vinden denk ik dat ik maar een electronisch kompas ga zoeken maar ik zoek eerst nog even verder op het internet.
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2008, 00:01 »
Volgens mij gebruiken "professionele" piloten ook geen bol compas op de motor.
Ik kan me de beelden herinneren van rijders die met compas in de hand een aantal meter van de motor gingen staan......
Maar, anders zou ik eens bij een expeditie winkel voor 4x4 gaan zoeken.
Het belangrijkste is dat het compas niet beinvloed wordt door de bobine en de dynamo.
Daar heeft een normale compas last van een een speciale voor in de auto niet.
Tja, en die horten en stoten daar zul je sowieso wat aan moeten doen denk ik.

Ik zelf zou altijd een electrische kiezen.
Volgens mij heeft Noppy een mooie op z'n brommert.
Stuur 'm maar 's een PB-tje.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2008, 08:24 »
Je hebt speciale auto en bootkompassen. Die laatste zijn echt stervensduur analoog en digitaal.

Mijn kompasje heette geloof ik 'Wayfinder' en kostte zo'n 15 Euro. Schokbestendig, waterproof, draait op één celknoopje.

Groets.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2008, 08:44 »
Hebbie een foto of een link noppy? Ik zoek nog een compas voor op de boot, maar zoals je zelf al zegt zijn die stervens duur in de watersport winkel!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 22-04-2008, 10:00 »
Een gewoon kompas wordt alleen beinvloed wanneer hij in de buurt van ijzer zit. Dus een kompas op een zichtbare plek vast op de motor monteren is meestal erg lastig.
Er zijn knoopkompassen die mooi klein zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 22-04-2008, 10:36 »
Er zit een ontstoringsknop op; tijdens het calibreren houdt hij dus rekening met het aanwezige metaal en de storing veroorzaakt door de bougies.

http://www.amazon.com/gp/product/images/B00005KAPW/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=3375251&s=sporting-goods

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 22-04-2008, 10:49 »
dit is ook wel een mooie

http://www.autoretrohotel.nl/Kompas%20v700.htm

helaas niet mee leverbaar

fka Fr@nk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 22-04-2008, 11:23 »
Even voor mijn beeldvorming maar als je een gps op je bike hebt, bijv een uit de Garmin GPS 60 serie, dan kun je toch ook op koers rijden of niet?

Kijk een los kompas als backup lijkt me dan wel nuttig maar nog zo'n elektronisch iets wat kapot kan op je bike schroeven.....

Of is dit voor "rally's" toch wel makkelijk?
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #10 Gepost op: 22-04-2008, 12:23 »
Een GPS geeft in de meeste gevallen alleen een geldige koers zodra je beweegt.

Bij een electronisch ingebouwd kompas moet de GPS totaal plat gemonteerd zijn.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #11 Gepost op: 22-04-2008, 19:45 »
Even voor mijn beeldvorming maar als je een gps op je bike hebt, bijv een uit de Garmin GPS 60 serie, dan kun je toch ook op koers rijden of niet?

Kijk een los kompas als backup lijkt me dan wel nuttig maar nog zo'n elektronisch iets wat kapot kan op je bike schroeven.....

Of is dit voor "rally's" toch wel makkelijk?

Zit nogal een verschil tussen hoe de apparaten de koers bepalden. Een GPS doet dat via satelieten (inderdaad alleen als je beweegt en hem redelijk horizontaal hebt gemonteerd), een conventioneel kompas bepaald de koers met behulp van magnetische velden. moet je ook nog rekening houden met 'declinatie' (=natuurlijke afwijking tov. magnetisch noorden). Bij de laatste kan een lopende motor het magnetisch veld verstoren. Heb zelf iig meegemaakt tijdens een rallye dat ik nix aan een conventioneel compas op mijn stuur had. Alleen ik dat los in de hand had werkte het wel. Als de motor niet liep, werkte hij ook goed op het stuur. Bijkomend nadeel van zo'n compas is dat het heel moeilijk af te lezen is, en dat lukt zeker niet als je rijdt...

Bolkompas op een motor heb ik nog nooit gezien.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #12 Gepost op: 22-04-2008, 19:55 »
Hij is idd mooi, maar niet waterdicht.

Deze is echter wél waterdicht. Ook shock proof, weet echter niet of hij tril-proof is.

dit is ook wel een mooie

http://www.autoretrohotel.nl/Kompas%20v700.htm

helaas niet mee leverbaar



Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #13 Gepost op: 22-04-2008, 21:51 »
Noppy bedankt voor je tip, dit is een erg mooi compasje, waterdicht, schokbestendig en met verlichting.
Het probleem is alleen dat Amazon dit product niet naar Nederland stuurt en verkopers die op Ebay staan shippen ook alleen maar naar de US.
Ik heb een hele poos zitten surfen en er zijn een heleboel verschillende sites die hem aanbieden, maar die werken allemaal via Amazon...
Mag ik vragen waar jij hem gekocht had?
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Bal kompas, waar kopen?
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2008, 22:02 »
Van een particulier. Verkoopt die Nederlandse site hem niet?