Bij Rally rij je zo af en toe op compasstanden , bijv als je een droog meer of stenenvlakte moet oversteken.
Je roadbook geeft dan een richting in graden + afstand aan.
met een standaard GPS gaat dat prima: Je gaat gewoon rustig rijden, en dan geeft je GPS de huidige koers, EN de compasroos weer. (evt in getallen als je dat wil). Vervolgens pas je je richting aan zodat je ongeveer goed rijdt.
Als je dan slim bent kijk je of er in de verte een markant punt is wat ongeveer je koers aan geeft, en rij je daar op af (zo van: iets links van die bergtop, of boom oid). Dan hoef je niet steeds op je gps te kijken, en rij je gemiddeld veel beter de koers.
Natuurlijk controleer je dat zo af en toe, en als het gekozen object te dichtbij komt of te veel gaat afwijken, kies je iets nieuws.
Voor het reisen had ik een heel klein vloeistof compasje aan mijn horlogebandje, onder mijn pols. Niet af te lezen tijdens het rijden, maar als je topte, kon je daar prima een "ongeveer" richting uit halen. Omdat ie ver genoeg van de motor af is als je je arm gewoon voor je ophoudt, klopte dat altijd goed genoeg.