Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: cross-stuur voor allroadmotor  (gelezen 12069 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #15 Gepost op: 28-02-2010, 21:05 »

Ik rij er Off-Road mee en bevalt super! Ik wil nog 3-4 cm hoger(roxrisers) als ik een hoger zadel heb, maar dan moet ik de remleiding, gaskabel en misschien de koppelingskabel met een langere set vervangen. Die moet ik dan allemaal laten maken...hmmm....


Gr. Johan.
gehele gashendel 180graden draaien zodat de gaskabels onder je handvat zitten en hebt weer extra ruimte. Remleiding kun je nog wat ruimte winnen door het verdeelpunt op de onderste kroonplaat iets te verbuigen in z'n houder. Hoef je alleen een langere koppelingskabel :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #16 Gepost op: 28-02-2010, 21:27 »
gehele gashendel 180graden draaien zodat de gaskabels onder je handvat zitten en hebt weer extra ruimte. Remleiding kun je nog wat ruimte winnen door het verdeelpunt op de onderste kroonplaat iets te verbuigen in z'n houder. Hoef je alleen een langere koppelingskabel :P

Heb ik geprobeerd, win ik ongeveer een centimeter mee... :(
En het verdeelpunt heb ik al aardig op z'n max omhoog getikt.

Als ik echt 4cm omhoog moet dan moeten er echt nieuwe gaskabels gemaakt worden, en een langere remleiding. Koppeling gaat misschien wel. Het moet niet allemaal retestrak staan.
Weet een bedrijf in Alkmaar die gaskabels en remleidingen(aanpassing/verlenging bovenste gedeelte) op maat maakt. :) Maar 's informeren....denk niet goedkoop.
De TT set is misschien langer?


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #17 Gepost op: 28-02-2010, 22:25 »
Een beetje goede motorzaak maakt gewoon zelf gas/kopplings en remkabels op maat.. en voor een redelijke prijs..
 
Zoals Snelmotoren te Zeist..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #18 Gepost op: 28-02-2010, 23:25 »
Vaak kun je op de koppelingskabel ruimte maken door hem uit de originele leid-punten te halen en rechtstreekser leiden.
 
Gaskabels kun je eens shoppen bij de scootshop om de hoek, of fietsenwinkels. Ze zijn niet veel anders dan die van een motorfiets. Even meten hoe lang ze moeten zijn.
 
Remleidingen kun je zelf maken. Staalomwonden leiding en -hoe heten ze ook weer- aansluitingen op klauw en remcylinder zet je als knelfittingen ineen.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #19 Gepost op: 28-02-2010, 23:49 »
Beste ofroader,

het vervangen van de stuurtjes voor een crossstuur is een persoonlijke keuze en zal bij veel ofroad rijden in je voordeel zijn zoals al omschreven werd door dr bean je positie van je armen veranderen. Het is minder fijn voor als je grotendeels op asfalt rijd, daar komt bij dat er bij de tenere op het originele stuur stuurgewichten op het uiteinde zit. Deze verwijderen maakt het voertuig onstabieler bij snelheden op tussen 80 en 120km per uur. wanneer men het stuur losjes in je handen houd zal je merken dat bij het verwijderen van deze gewichtjes het stuur heftige heen en weer zal willen slaan. Dit noemen we handlebar shimmy.
Daarom zijn de originele handbeschermers de enige echte veilige handbeschermers die er zijn, want daar zitten ook verzwaarde uiteinden bij.
Dit fenomeen willen we bij ontwikkeling van een motorfiets zoveel mogelijk voorkomen omdat het echt levensgevaarlijke situatie kunnen ontstaan.. Bij offroad rijden zul je dat niet zo snel merken doordat de snelheden lager liggen en je stuur al alle kant op wil door het zand.

Handlebar shimmy ontstaat ook meer wanneer je bijv je achterkant ophoogt, hiermee verander je de balfoofdshoek waardoor de voorpoten nog steiler gaan staan.

Wil je dan toch verhogen zou ik de pro-taper adviseren.

groetjes

bryan

Beste mensen,

Ik heb een Ténéré ('09) met standaard stuur waar ik stuurverhogers op ga zetten.

Nu zie ik in meerdere fimpjes en foto's over aanpassingen, dat men het stuur vervangt door een (bv.) Renthal cross/enduro stuur.
Wat is hiervan het voordeel, waarom zou dat beter zijn? Heeft het te maken met de hoek van de handvatten of starheid van het stuur of zo?

Er is hier vast iemand die mij hierover meer kan vertellen...

Zij die reageren: Uw bijdrage wordt zeer gewaardeerd :D



www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #20 Gepost op: 01-03-2010, 08:01 »
al moet ik zeggen dat die handlebar shimmy wel meevalt op de nieuwe tenere zonder stuurgewichten. merk het vooral alleen aan meer trillingen in het stuur rond sommige toerentallen  :D
 
@Johan: als je toch andere remleidingen zou moeten dan zou ik het verdeelpunt wegslopen en 2 lange leidingen rechtstreeks op je remcilinder aansluiten (langere banjobout). kun je altijd nog een hoog spatbord monteren als je dat wil ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #21 Gepost op: 01-03-2010, 09:44 »
Die trillingen heb ik idd ook gemerkt toen ik de stuurgewichten er af haalde, ik heb er de alu handkappen van Acerbis op gezet en daarmee was het ook opgelost.
Waar ik nog wel lang naar heb lopen zoeken is waarom ik nog steeds veel trillingen in het gezichtsveld had en waarom mijn vizier van mij goedkope helm bij stevige wind telkens vanzelf open trilde. Dit bleek te komen door de mooie grote inhammen van de tank aan de voorkant, die werken als een luchtsluis recht naar mijn borst en gezicht, ik heb de bovenkant van de tank met duct-tape afgeplakt net zover dat ik nog steeds helemaal in kan sturen, dat was een wereld van verschil. Gezwinde Spoed had hetzelfde probleem en heeft een stuk plexiglas op maat geknipt en aan de onderste kroonplaat bevestigd.. Daar staan ook mooie voorbeeldjes van op ADVRider.
 
Oh ja ik heb trouwens geen idee welke Renthal ik heb, ik had hem erbij gekregen van de verkoper. Ik heb dit stuur in combi met de lage roxrisers, omdat ik het stuur iets naar mij toe wilde hebben en deze combi heeft net geen geen problemen gegeven met windscherm of leidingen, iets hoger of verder was wel een probleem geworden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #22 Gepost op: 01-03-2010, 10:53 »
Beste Leipo,
handlebar shimmy zijn geen trillingen in het stuur, maar echt stuur uitslag.
 
je kan dit het beste mereken door ca 120 km per uur te gaan rijden vervolgens gas los en je handen los op het stuur houden, je zal merken naarmate de snelheid daalt het stuur bij een bepaalde snelheid uitslag zal gaan geven.
 
wat jij merkt heeft met "Eigenfrequentie" te maken.
 
ik zou ook kiezen voor nieuwere remleidingen van bijv goodrich. voelt ook nog eens beter aan.
 
groetjes
 
Bryan
al moet ik zeggen dat die handlebar shimmy wel meevalt op de nieuwe tenere zonder stuurgewichten. merk het vooral alleen aan meer trillingen in het stuur rond sommige toerentallen  :D
 
@Johan: als je toch andere remleidingen zou moeten dan zou ik het verdeelpunt wegslopen en 2 lange leidingen rechtstreeks op je remcilinder aansluiten (langere banjobout). kun je altijd nog een hoog spatbord monteren als je dat wil ;)
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #23 Gepost op: 01-03-2010, 11:28 »
Beste Leipo,
handlebar shimmy zijn geen trillingen in het stuur, maar echt stuur uitslag.
 
je kan dit het beste mereken door ca 120 km per uur te gaan rijden vervolgens gas los en je handen los op het stuur houden, je zal merken naarmate de snelheid daalt het stuur bij een bepaalde snelheid uitslag zal gaan geven.
 
wat jij merkt heeft met "Eigenfrequentie" te maken.
 
ik zou ook kiezen voor nieuwere remleidingen van bijv goodrich. voelt ook nog eens beter aan.
 
groetjes
 
Bryan

klopt, ik wist wat je bedoelde ;)
ging mij erom dat ik dat niet heb gemerkt. misschien combi stuurverhogers + andere handkappen?
 
enige wat ik dus wel merk zonder die stuurgewichten is die extra trilling
 
op m'n v-strom heb ik die shimmy trouwens wel, maar dan bij 80 tot 50km/u terug laten vallen zonder handen, ook daar zijn de stuurgewichten verwijderd

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #24 Gepost op: 01-03-2010, 11:54 »
ja shimmy kan gevaarlijk zijn als je er niet op bedacht bent,
bijvoorbeeld als je net je shaggie loopt te pielen en het vloeitje natlikt bij 80 km per uur
;-)
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #25 Gepost op: 01-03-2010, 13:11 »
ik merk ook dat het uitmaakt wat voor een voorband je hebt: het ene type zorgt dat je er meer last van hebt dan een andere
 
maar idd: wanneer heb je er nou echt last van? ik ben niet zo'n type die al rijdende (vrijwillig!) beide handen van het stuur haalt ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #26 Gepost op: 01-03-2010, 13:36 »
handlebar shimmy ontstaat door vele factoren,
 
een zware topkoffer of zijkofers versterken ook het effect bijv.
 
banden zijn echt onderkent.
 
ze word er door yamaha getest welke band het best schikt bij de motor  met name ijv de R1, die banden die bij aflevering erop zitten zijn op dat moment echt de beste banden voor de motor op straat gebruik.
 
noppenbanden op de xt zullen het effect zeker versterken .
 
 .
 
ik ben ook geen roker dus ik heb er geen last van ;-)
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #27 Gepost op: 01-03-2010, 13:44 »
jammer dat de tourance die standaard onder de '08 Tenere's zat nou niet echt veel vertrouwen gaf, daarom zullen ze wel voor de sirac's gegaan zijn voor de '09 modellen ;)
 
maar om even op het originele onderwerp terug te komen:
 
ik zou een tapered crossstuur nemen om de volgende 3 redenen:
- minder snel omgebogen bij een val
- rechter en daardoor lekkerder bij staand rijden
- door tapered design minder trillingen in stuur (minder snel een 'eigen frequentie' zoals Bryan al noemde)
 
zodra ik mijn standaard sturen kromval zal ik ook overstappen ;) tot die tijd hou ik het wel uit met mijn stuurtjes zoals ze nu zijn  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #28 Gepost op: 01-03-2010, 14:33 »
Ik breek ze gewoonlijk, ook de fatbars; had een stuurdemper die ook tijdens een val goed dempte...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2528
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #29 Gepost op: 01-03-2010, 22:10 »
jammer dat de tourance die standaard onder de '08 Tenere's zat nou niet echt veel vertrouwen gaf, daarom zullen ze wel voor de sirac's gegaan zijn voor de '09 modellen ;)
en waar komt die wijsheid vandaan?
nou ben ik geen expert bij yamaha, maar zowel mijn 2008 als 2009
tenere zijn geleverd met tourance.
weet niet in hoeverre een dealer daar zeggenschap in heeft.
 
rene