Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: is een radiator van een AT te solderen?  (gelezen 6751 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #15 Gepost op: 14-02-2005, 19:58 »
Hé Ad,

Met deze weersomstandigheden kan je ook één van de radiateurs afdoppen om hem te repareren. Ik rij ook met één afgesloten radiator..

Ff een paar flessen wijn leeg zuipen en de kurken in de slang drukken  ;D ;D

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #16 Gepost op: 14-02-2005, 20:37 »
Deze 'speciale'rotzooi is niet om te lassen maar om te solderen.

Voor wie het wil weten:
Het is gewoon een Aluminium-Zink (AlZn2 dacht ik)verbinding: een van de weinige laagsmeltende Al-legeringen (vloeibaar bij 380 graden dacht ik, fasediagram heb ik nog wel ergens liggen).

De truuk is dat AL wel te solderen is, maar alleen als je de oxidelaag bovenop verwijdert: Dat lukt normaal niet (ontstaat meteen weer), maar door nu eerst dat spul erop te smelten, en er dan een beetje doorheen te krassen kan de AlZn legering vasthechten aan het AL oppervlakte en er zlefs een beetje ingroeien, waardoor het nog wat meer oxidehuid opzij drukt.
Nadeel is dus dat je geen volledig hechtend vlak krijgt. Maar met de juiste ,mechanische verbindig is het toch behoorlijk sterk. EN je kan het onderweg met een gasbrandertje doen.

Bij LIJMEN van Alu geldt overigens hetzelfde: De lijm hect op de oxidehuid van het Aluminum, maar die zit helaas niet zo goed vast... dus dat werkt slecht. DE oplossing is: Lijm erop, en dan met waterschuurpapier DOOR de lijm heen het alu nog wat op te schuren: Je schuurt nu de oxidelaag eraf (die komt als deeltjes in de lijm, maar dat kan geen kwaad), en de lijm dekt het oppervlakte af tegen opnieuw oxideren. Op deze manier kan je wel een hele sterke hecting krijgen op Aluminum.

doe er je voordeel mee.
Citaat

Hoe zou jij het repareren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #17 Gepost op: 14-02-2005, 21:17 »
Hoe repareren?

Dan moet ik eerst zien wat er stuk is en wat voor radiator:
Alu radiator? alu blok? Koper blok?  grootte van het gat? etcetc..

Sodleren zou mijn voorkeur hebben als dat gaat. in ieder geval een plaatje over het gat (zowel bij lijmen als bij solderen).
Als het gat  geen gat is maar een scherutje in een hoek ofzo, dan wordt het verhaal al weer anders.


Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #18 Gepost op: 14-02-2005, 21:56 »
Ik heb het eerst bij mij op mijn werk geprobeerd te laten maken door een goudsmid maar dat is niet gelukt. Hij staat nu bij een oude vakman ( naar ik hoop) in velp om hem te laten tig lassen. Het alu is echter over 5 cm zeer dun gesleten door het zand dat tussen het plastic en de radiator heeft gezeten. Ik hoop maar dat het lukt anders moet ik toch aan een tweede hands gaan denken.
BEDANKT  VOOR ALLE OPLOSSINGEN. Ik heb heel wat geleerd hiervan en weer een paar site's opgeslagen.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #19 Gepost op: 14-02-2005, 22:49 »
ah kijk.
dan helpt solderen dus nie. en daar is dat AlZn spul ook niet goed voor.

eigenlijk moet dat doordesleten stuk er dan gewoon uit, en een nieuw stukkie Al er in... maar das nie makkelijk bij toch al dun spul.
succes Adriaan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #20 Gepost op: 14-02-2005, 23:06 »
Ik heb het eerst bij mij op mijn werk geprobeerd te laten maken door een goudsmid maar dat is niet gelukt. Hij staat nu bij een oude vakman ( naar ik hoop) in velp om hem te laten tig lassen. Het alu is echter over 5 cm zeer dun gesleten door het zand dat tussen het plastic en de radiator heeft gezeten. Ik hoop maar dat het lukt anders moet ik toch aan een tweede hands gaan denken.
BEDANKT VOOR ALLE OPLOSSINGEN. Ik heb heel wat geleerd hiervan en weer een paar site's opgeslagen.

Ad

Een oude f**kman kan alles maken :)

wtf censuur hiero?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #21 Gepost op: 15-02-2005, 08:13 »

Citaat
Een oude f**kman kan alles maken :)

wtf censuur hiero?
 

Ha ha, dat was me nog nooit opgevallen... Moet je dat soort woorden ook maar niet gebruiken ;D

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #22 Gepost op: 15-02-2005, 21:49 »
 :) :) :D ;D
GELUKT!!!!!!!! Den aloude vakman heeft hem dicht gekregen en ik heb de dunne plekken bedekt met een soort epoxy dat vloeibaar keramiek heet. Ernstig hard en slijtvast. De andere radiator heb ik vastgezet aan het plastic met dubbelzijdig tape kan er ook niets tussen komen.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.