AllRoad-Forum > Technische Vraagbaak

Transmissie YAMAHA TTR 600

<< < (2/2)

Steve:

--- Citaat van: Rammelbak op 17-04-2024, 08:36 ---Dat klopt, het 640 achterwiel past ook gewoon met juist uitvullen. Daar heb ik jaren mee gereden in mijn ex TT600R.
De TTR heeft al een extra olieleiding vanaf de oliepomp oliefilterbehuizing naar de versnellingsbak om de 5e versnelling van meer olie te voorzien. Normaal zou deze aardig heel moeten blijven. Zit er op jouw blok nog een stalen olieleiding met twee banjobouten bevestigd?Zie het tweede plaatje, nummer 4 en het laatste plaatje nummer 3:



Nog wat punten ter overweging tijdens je revisie. De lagers kan je verwijderen en plaatsen door de carters te verhitten tot 100*C op een kookplaatje. Dan vallen ze er zo uit en in. Tijdens het rijden wordt de olietemperatuur 135*C op de snelweg en loopt de olietemperatuur de schaal van 145*C uit als je serieus offroad rijdt. Lagers liggen dan dus los te draaien in de carterpassing en dit is ook te zien aan de sporen. Voor montage kan je kiezen voor hoge temperatuur en sterkte lagerpassing zoals Loctite 620.

Ook heb ik bij de revisie er voor gekozen om bepaalde aanhaalmomenten flink te verhogen. De tandwielen op de krukas en op de balansas laten zien dat ze in bedrijf op de as staan te dansen. Na verloop van tijd kunnen ze ook hun borging los werken. Hierdoor staan ze te klapperen tegen hun spie die de positie bepaald. De spie scheurt af, de balansas verliest zijn timing tegenover de krukas en op een gegeven moment slaat het gewicht van de balansas tegen het bigend van de krukas. Op dat moment kom je ongepland tot stilstand doordat de carters uit elkaar gedrukt zijn door al het geweld.


Op basis van die bevindingen heb ik de balansas op een moment van 120Nm vastgezet met schroefdraadborging (origineel wordt 60Nm voorgeschreven). De moer op de krukas heb ik op 200Nm vastgezet met schroefdraadborging (tegenover 120Nm origineel). De tandwielen op de balansas en de krukas heb ik ook vast gezet met Loctite 620.
Veel succes met de revisie!

--- Einde van citaat ---
Pff dat zijn flinke aanpassingen, zeg. Ik heb deze problemen nooit gehad met alle TTR-ren die ik heb gehad, maar ik reed er ook niet mee als een enduro, meer als een allroad. Verhalen van in carters los liggende lager ken ik van een TT350, en een losgekomen krukasmoer ook wel van XT600 en TT600’s.
Ik denk dat je met deze aanpassingen en een gedempt achterwiel komende jaren wel weer vooruit kan.
Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rammelbak:

--- Citaat van: GezwindeSpoed op 19-04-2024, 07:16 ---Als je jouw verhaal leest verbaas je er over dat deze dingen uberhaubt nog rijden  ;D .

--- Einde van citaat ---

Nou ja, ze doen het best goed voor 50.000km. En ze blijven ook best lopen met bovenstaande verschijnselen. De samenvattende foto's komen uit een blok met zo'n 25.000km op de teller.


--- Citaat van: Steve op 19-04-2024, 13:28 ---Pff dat zijn flinke aanpassingen, zeg. Ik heb deze problemen nooit gehad met alle TTR-ren die ik heb gehad, maar ik reed er ook niet mee als een enduro, meer als een allroad. Verhalen van in carters los liggende lager ken ik van een TT350, en een losgekomen krukasmoer ook wel van XT600 en TT600’s.
Ik denk dat je met deze aanpassingen en een gedempt achterwiel komende jaren wel weer vooruit kan.
Succes!

--- Einde van citaat ---

De XT600 en TT(R)600 zijn dezelfde in de basis dezelfde blokken. Ook bij TTR-blokken lopen de moeren los. Op het Duitse forum is hier genoeg over te vinden. Wanneer dat gebeurd, dan breekt de spie die de tandwielen op hun plek houden. Het zijn immers positie spies (halve manen), geen spies om kracht over te brengen (rechthoekig). Op een gegeven moment zal het excentrische gewicht van de balansas het bigend van de krukas raken en dan barst het carter uit elkaar.

De aanpassingen zijn maar heel klein. De juiste type loctite op de juiste plekken en het verhogen van het aanhaalmoment van de twee bewuste moeren.


Je kan nog veel verder gaan, maar het is de vraag of iemand dat wil en nodig acht. Puur als leuk leesvoer kan je dit topic dat ik geschreven heb op het Guzzi-forum doornemen.

Steve:
Ik heb heb het artikel doorgelezen, nu snap ik ook waarom je zegt dat de aanpassingen niet groot zijn, want ik ben al blij als ik een band kan wisselen zonder m lek te prikken.

Petje af hoor, zowel voor je technische kennis als de manier waarop hey wordt geschreven en toegelicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie