Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Naar Dakar (Intercontinental rally)  (gelezen 15141 keer)

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Gepost op: 29-06-2016, 09:49 »
Ja, ik heb ook de droom om ooit naar Dakar te gaan. Nu niet zozeer die magische plaats, maar meer de weg ernaartoe, 2 weken door de barre omgeving met zo veel motorhistorie. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Africa Eco race (kost flink pegels)
- Intercontinental rally (€5-6000)
- Zelf organiseren
- EAO Dakar challenge


Deze laatste kan weer nieuw leven in worden geblazen. Het is de bedoeling om met 5-6 man en een volgwagen naar Dakar te gaan. Zoveel mogelijk pistes met minimaal in koppeltjes blijven rijden. Het budget zal €5-6000 zijn. De terugweg gaan de motoren in een container op de boot.


Dus hier de vraag: is hier interesse voor? Mogelijke maanden zijn november of februari.


Hier de aankondiging van eerdere versie:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=8539.0


Als dit te veel commersie is graag verplaatsen naar de shophoek.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Naar Dakar
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2016, 10:02 »
En dan starten in parijs of marokko?
Wel interesse.
Maat weet niet of mijn nivo/conditie.voldoende is.

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Naar Dakar
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2016, 10:03 »
Vliegen op Nador en vanaf daar rijden. Er zit een dag in van 600km piste dus dat is wel >10u op de motor.

Post Merge: 29-06-2016, 10:12

Stukje verslag gevonden:
http://www.braboteam.nl/?p=1189


Eindelijk nieuws uit Marokko: Dakar Challenge
Geplaatst op: 6 januari 2010
De komende twee weken rijden Robert Dirks, Luc van de Huijgevoort en Frans Daris met EAO (Martin Fonteijn) de Dakar Challenge. De groep is op 1 januari uit Nador vertrokken en hoopt op 16 januari in Dakar aan te komen.
Nieuwsbrief vanuit Marocco
Dag 1 Nador – Midelt
Vandaag 560 km gereden. Redelijk koud nog op de moto. Na 12 uur onderweg in de donkere aangekomen in het hotel. Dan direct begonnen sleutelen aan de motos om ze rijklaar te maken voor de volgende dag. Dus we zijn goed ingereden na deze lange rit, klaar voor de volgende dagen die nog gaan komen. Nog geen stukken aan de motoren of aan ons… ;o)

Dag 2 Midelt – Merzouga
440 kilometer gereden. Even van de route afgeweken en terug op de route geraakt door iemand zijn veld en over grote rotsen naar boven. Omdat dit weer een lange dag was en door enkele moeilijke navigatiepunten in de donkere (en erge kou) aangekomen in het hotel. En zoals altijd, moto in orde brengen voor de volgende dag. Gelukkig had Martin licht voorzien zodat we toch iets zien tijdens het sleutelen.

Dag 3 Merzouga – Mahmid
310 kilometer gereden over erg mooie zandpistes. We zijn dan in een mooie oase ons middagmaal gaan nuttigen. Een berber omelet met brood, heel lekker! Vlak daarvoor kwamen we een kudde dromedarissen tegen die terwijl we een genoten van een cola kwam deze aan in de oase. Er was veel winde en dus ook opwaaiend stof waardoor het zicht niet altijd even goed was. Na het eten hadden weer terug energie waardoor het tempo mooi hoog lag zodat we dan toch eens en een keer in het daglicht aangekomen in het heel mooie hotel. Iedereen nog altijd gezond en wel en het materiaal blijft onder de zware omstandigheden heel…en we gaan dit trachten zo te houden…


Dag 4 Mahmid – Tata
Vandaag een 320 kilometer gereden over een heel afwisselend landschap. Pistes en hoge zandduinen waren wel de mooiste punten van de dag. Sommige pistes waren wel bezaaid met grote keien waardoor het toch concentreren was om op de moto te kunnen blijven zitten…Vele pistes waren in slechte staat door regen van de afgelopen maanden. Omdat het een kortere rit was zijn we weer op een mooi uur in het hotel.

Dakar Challenge: 2546 km afgelegd
Geplaatst op: 11 januari 2010
Gisteren (vrijdag) goed aangekomen rond 17:00 h in Layoune. In totaal momenteel 2546km gereden en alles nog ok. Vandaag eerste rustdag te Layoune. Alleman goed uitgeslapen. De motoren voorzien van nieuwe banden en goed onderhouden. Vanavond vroeg naar bed want morgen marathon eteppe van 620km. Het zou kunnen dat we het hotel te Dakhla niet halen voor het donker. Dan kan het zijn dat we in de woestijn overnachten. De volgwagen heeft de tentjes en wat nood rantsoen bij zich.
Jullie moeten je niet direct zorgen maken indien je morgen avond niets mocht horen van jullie schatjes want daar in de desert is geen ontvangst voor de mobieltjes. Ik hoop jullie morgen weer te kunnen inlichten over ons avontuur morgen. Tot later. Martin

Dakar Challenge: Nouakchott de hoofdstad van Mauretanië bereikt
Geplaatst op: 14 januari 2010
Via via kwam er een nieuw bericht:
Ik heb net een telefoontje van Martin gekregen vanuit Nouakchott de hoofdstad van Mauretanië. Ze zijn hier veilig en wel aangekomen. Gisteren was het niet mogelijk om iemand te bereiken via GSM of mail vermits er geen bereik was. Morgen is de route naar Senegal gepland.
Groetjes aan iedereen van Martin en co
Dakar Challenge: St Louis Senegal bereikt
Geplaatst op: 16 januari 2010
Eindelijk nog eens nieuws.
We zijn terug in de bewoonde wereld St Louis Senegal; vandaag voor eerst terug wifi in het hotel.
Alles is nog ok iedereen staat klaar om de eind sprint in te zetten naar Dakar. Een route van een 230 km via Lac rose waar we ons eerste feestje organiseren. Morgen een iets langer bericht de jongens staan nu buiten te wachten om te vertrekken.
Groeten Martin, EAO team, Brabo team
Dakar Challenge: we hebben het gehaald!!!
Geplaatst op: 18 januari 2010
Aan alle aanverwanten, vrienden en vriendinnen…
Yippie, Fantasisch, Ongelofelijk…we (iedereen dus) hebben het gehaald zonder kleerscheuren of ander onheil:::
De laatste dag was een zeer mooie afsluiter waar we strooien hutjes, mooie zandpaadjes en als klap op de vuurpijl het laatste stuk naar Dakar over het strand hebben kunnen vlammen.
Iedereen is tevreden en ik denk ook zeker trots, over de goede afloop en dat er geen brokken gereden zijn met de 4650 km die we gedurende 13 dagen gereden hebben.
Voor de thuisreis zijn we klaar en reeds ingepakt. Nog enkele laatste gegevens van de terugvlucht: De vluchtnummers voor de terugreis zijn: AT500 van Dakar – Casablanca en dan overstappen voor Casablanca – Zaventem vluchtnummer AT833. Voorzien uur van landen te Zaventem: Maandag 18 Jan om 12.40 uur (hou rekening met eventuele vertragingen of wijzigingen). 
Groetjes van ons allemaal
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Naar Dakar
« Reactie #3 Gepost op: 29-06-2016, 10:35 »
Respect.
Dit is voor mij te hoog gegrepen oud l ul van 50jr.
Zou het dubbele aantal dagen nodig hebben.
Wat natuurlijk wel scheelt heb 2x marokko gereden met 25kg bagage en dat heb je met deze reis niet.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
Re: Naar Dakar
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2016, 11:16 »
Die intercontinental rally heeft geen roadbooks zo te zien toch? (vind ik toch wel erg leuk om te doen)

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Naar Dakar
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2016, 11:23 »
Klopt, dat doen ze om het zo goedkoop mogelijk te houden. Road book maken kost veel tijd, moet je controleren en aanpassingen zijn lastig. Ben met je eens dat het wel het ultieme gevoel is: jij, je motor, een road book en rijen maar.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: Naar Dakar
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2016, 12:27 »
Ik hou het in de gaten deze topic , zodra het duidelijk is wanneer , dan kan ik een poging wagen om vrij te regelen .

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
Re: Naar Dakar
« Reactie #7 Gepost op: 29-06-2016, 12:33 »
Die intercontinental rally heeft geen roadbooks zo te zien toch? (vind ik toch wel erg leuk om te doen)

Citaat
Respect.
Dit is voor mij te hoog gegrepen oud l ul van 50jr.
Zou het dubbele aantal dagen nodig hebben.
Wat natuurlijk wel scheelt heb 2x marokko gereden met 25kg bagage en dat heb je met deze reis niet.

Dan gaan we het de incontinentie rally noemen,  ;D

want mij lijkt dat ook wel wat,
op ruim één jaar na ook 50,  conditie van een krant,
maar wil zekers ooit eens door de woestijn rijden..
eind dit jaar wordt naar alle waarschijnlijkheid de WR aangeschaft..  ::)
"everywhere is within walking distance if you have the time..."
pain is the feeling of fear leaving your body

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Im so cheap, i should have a KLR
Re: Naar Dakar
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2016, 14:22 »
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
Re: Naar Dakar
« Reactie #9 Gepost op: 29-06-2016, 15:46 »
Zelf doen in dubbele tijd. Is goed te doen, goedkoper en avontuurlijker. Je moet je tempo wel aanpassen op bagage en heelblijven

Offline member

Re: Naar Dakar
« Reactie #10 Gepost op: 29-06-2016, 16:46 »
Denk niet dat dat uiteindelijk goedkoper is, als je de extra vrije dagen meerekent.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Tiger 900 '96 (E) Futura '04 (NL) Samurai '91 (E)
  • *****
Re: Naar Dakar
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2016, 16:49 »
Zelf doen in dubbele tijd. Is goed te doen, goedkoper en avontuurlijker. Je moet je tempo wel aanpassen op bagage en heelblijven


Eens. Gebieden zijn te mooi om met Dakar-wannabe tempo doorheen te blazen.
"You wouldn't be riding a motorcycle if you weren't an optimist." "My favorite bikes are always the ones that everyone likes, but no one buys".

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Naar Dakar
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2016, 19:30 »
Dan kunnen we deze trip opdelen in bikkels en watjes. ;)
Als de watjes dan eerder vertrekken kunnen we wellicht wel de zeecontainer samen boeken.?

Offline member

Re: Naar Dakar
« Reactie #13 Gepost op: 29-06-2016, 19:31 »
niet mee eens; niks zo mooi als kilometers lang prachtige natuur om er met 110 per uur doorheen te blazen. Da's nu eenmaal de hobby; anders kunnen we net zo goed gaan wandelen. Of fietsen. Ook leuk overigens, maar wel anders.

Post Merge: 29-06-2016, 19:37
voor de Saharadesertchallenge zijn advanced offoad skils geen vereiste. Maar: wat verstaat men onder "advanced"?

Post Merge: 29-06-2016, 19:40
This is expedition with a long-distance to go (about 5.000 kilometers) with 55% of asphalt and 45% of off-road

Post Merge: 29-06-2016, 19:50
de Intercontinentalrally ziet er wat zwaarder uit: 14 ettapes; 6000 km: http://www.intercontinentalrally.com/index.php?jazyk=en&odkaz=route



Post Merge: 29-06-2016, 20:09
't voordeel van zo'n rally is wel dat je met een tracker rijdt en dat er medische assistentie is. Da's voor mij eigenlijk wel voorwaarde, zeker in de woestijn waar je zomaar in the middle of nowhere op je plaat kan gaan.

Offline member

Re: Naar Dakar
« Reactie #14 Gepost op: 29-06-2016, 20:10 »
Zou wel geïnteresseerd zijn in de doe-het-zelf bikkelversie, heb simpelweg geen tijd voor de luxe versie.


Advertentie: