Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Fatsoenlijk geprijsde lier.  (gelezen 3282 keer)

Offline member

Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #15 Gepost op: 19-12-2018, 20:13 »
Een losse hand-bediende lier is verreweg het goedkoopste.
In een tas achterin de kofferbak.
Je kan hem overal gebruiken, voor, achter en opzij.
En een lier kopen is één, maar dan moet tie er nog op gezet worden, dikke kabels naar de accu, relais enz enz.
Voor die paar keer dat je hem gebruikt......
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #16 Gepost op: 19-12-2018, 20:23 »
Heb ook geen idee hoe vaak je hem echt nodig hebt.
Maar weet nu al dat ik het ga opzoeken.
Al beetje rond gekeken maar 50mm2 heb je gewoon nodig.
Kost je de kop niet.
Heb goede tank om dergelijke kabelschoenen te persen.

Vind je idee van losse lier een goeie Struis.
Plaatst je het ding alleen als je hem echt nodig hebt.
En hangt dus niet altijd in weer en wind en pekel.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #17 Gepost op: 19-12-2018, 21:32 »
en zeker een klapblok erbij nemen....
"everywhere is within walking distance if you have the time..."
pain is the feeling of fear leaving your body

Offline member

Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #18 Gepost op: 19-12-2018, 23:38 »
En een paar stroppen, harp-sluitingen om palen/bomen heen te doen...……
Je moet tenslotte wel ergens aan vast-haken.

Klap-blok; bij de losse lieren die ik gezien heb, zat de haak met de omloop-schijf al aan de kabel.
Bij enkel gebruik, hangt deze gewoon los aan de kabel.
Als je dubbel wil gebruiken haak je de enkele haak aan de lier of aan een ander deel van het voertuig.
Zo kan je de "richting" waarin je wilt lieren nog beter bepalen.

Post Merge: 20-12-2018, 00:26
Ik heb ooit eens een rups voertuig gebouwd, met een eigen-gewicht van 23 Ton.
Hier moesten gecertificeerde sjor/trek ogen aan gelast worden voor het geval de machine "vast" zou komen te zitten in de bagger/klei.
Volgens de constructeur was een sjor-oog van 8 ton al voldoende...….
Ik had zo m'n twijfels.
Een paar jaar geleden sprak ik de eigenaar, zag de machine, hij was al div. keren uit de klei getrokken door grote tractoren en bulldozers.
Die sjor ogen mankeerde nog helemaal niks.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Twin
  • *****
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #19 Gepost op: 20-12-2018, 22:21 »

Ik heb veel in Wonck gereden. We deden daar dingen die je zelfs daar links zou moeten laten liggen.


Voorwaarde van een lier is, als gezegd, dat je hem wel ergens aan vast moet kunnen maken. Lieren zijn trouwens uber storingsgevoelig. Net zoiets als aanhangerverlichting. Altijd wat mee.

Wij reden gewoon nooit alleen. Niemand had een lier. Wel allemaal een 5-tons sleeplint van 8 meter of zo. We trokken elkaar er uit. Soms wel met 4 andere auto's. Veel leuker, en het verbroederd ook nog eens.


Wonck  :)


Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #20 Gepost op: 21-12-2018, 01:22 »
Wij willen samen rijden.
Maar wel in 1 auto.
En als je dan vast komt te zitten moet je gewoon jezelf zien te redden.

Wil de lier ook het liefst opbergen in de auto.
Zoals Struis zegt kan je hem voor en achter gebruiken.
Wil er ook niet 300 dagen per jaar mee voor lul rijden.
Evenzo hoeveel ned.knopen wel geen dakkoffer op het dak rond kerst lijkt het net of je op wintersport gaat de stumpers.

Zit alleen te prakkizeren of ik nu 2 aansluitingen maak in de auto voor en achter.
Of gewoon 2 snoeren 50mm2  van 5mtr.
Zodat je kan kiezen voor of achter.
Met 35mm2 kom je ook al eind.
50mm2  koop je voor €9.- permtr.

Bij de weg.
Lier is wel het laatste wat ik denk ik aanschaf.
Eerst echte modderbanden en goede velgen en verhoogsetje.
Zodat je meer bodemvrijheid hebt,hoe hoger hoe minder inzet van lier nodig.
Bus is vandaag verkocht nu zonder auto en lekker op m.n gemak een Forester zoeken.

Offline member

Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #21 Gepost op: 21-12-2018, 06:55 »
Aansluiten; beetje afhankelijk van het vermogen van de lier-motor natuurlijk.
Je moet er voor zorgen dat je op de aansluiting van de lier-motor minimaal 12 volt meet, bij maximaal opgenomen stroom.
Afhankelijk van de lengte van de kabel zal je toch wel op minimaal 50 mm2 uitkomen.
Als de spanning in elkaar zakt, loopt de stroom op!
En dat vindt de lier-motor & relais niet zo fijn.
Een zware hoofdschakelaar ertussen, afzekeren met 400 Ampère.
De Plus-kabel in een mantel buis leggen. Olie bestendige soepele las-kabel gebruiken.
De juiste kabel-ogen gebruiken, met een goeie tang aanknijpen.
Een eigen massa aansluiting tussen de motor en de MIN-pool van de accu.
En de dynamo moet in tip-top conditie zijn, dwz 14,2 volt bij maximaal vermogen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Suzuki DRZ400S,Mitsub Pajero sprt,KTM 990 Adv. S
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #22 Gepost op: 21-12-2018, 09:37 »
member
Weet waar je aan begin met al dat verbouwen. Zo'n Subaru verbouwen is in Australie populair maar gaat hier denk ik behoorlijk in de papieren lopen en het wordt toch nooit wat je echt wilt.

En wat je wilt is gewoon te koop. Wij kwamen in de Pyreneeën een Peugeot 505 Dangel tegen. Deed zonder problemen wat onze Pajero en Defender deden. Dangel bouwt nu Partners en Jumpys die ook heel veel kunnen.


Gewoon benzine. Wel ff zoeken in Frankrijk denk ik. Maak je wel de blitz

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #23 Gepost op: 21-12-2018, 11:08 »
Dangel ken ik.
Leuk hoor een 505 met dangel.
Maar dat hoort meer in het museum.
Hoe kom je nog aan onderdelen.
En de auto staat bij ons buiten.
Garage geen plek.
En dat vind doorgaans een auto van die leeftijd niet prettig.
Het roestduiveltje heb je binnen een jaar op bezoek.

Wat is in de papieren lopen.
Aanschaf auto ergens tussen 4 en 6.
Verbouwen ergens tussen 3 en 5.
Heb ik toch een mooi gebakje om mee te rijden.

Dacht bij dergelijke hoge stromen om kabel dubbel uit te voeren.
Maar massa auto is dus ook voldoende.
Laskabel heb ik stuk van liggen zalstraks eens opmeten.
Zoonlief zit in electra m.n grote steun en toeverlaat met electravragen.
Hoede kabeltang heb ik liggen zal eens kijken tot hoeveel mm2 die gaat.
Kabelschoenen verkopen ze bij Brezan.
Al eens de dikke knoepert van de T4 moeten vervangen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Tiger 900 '96 (E) Futura '04 (NL) Samurai '91 (E)
  • *****
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #24 Gepost op: 21-12-2018, 11:48 »
Ik rijd nu een paar jaartjes Samurai in Spanje en Marokko, OK ik ben "maar" een motorrijder en geen echte 4x4 held, maar toch soms behoorlijk technische stukken gedaan. Ik heb eerlijk gezegd nog geen moment een lier gemist. Hij is verder nog volledig standaard en het eerste wat ik nog ga doen is de bodemvrijheid en daarna een snorkel. Bodemvrijheid is voor mijn gevoel het allerbelangrijkste, 4x4 gebruik ik tot nu toe alleen in het mulle zand. In principe komt dat karretje vrijwel overal op 4x2 maar iemand gaf me de tip dat je met 4x4 de belasting op de assen gelijkmatig verdeelt (van al die 60 pk, jeeeuu).
Een snorkel is eigenlijk ook meer voor de leuk, we hebben in Andalusie wel eens geprobeerd een rivier zo ver mogelijk te volgen totdat het water bijna over de motorkap liep. Maar zo'n ding kost ook geen drol.
"You wouldn't be riding a motorcycle if you weren't an optimist." "My favorite bikes are always the ones that everyone likes, but no one buys".

Offline member

  • *****
  • Suzuki DRZ400S,Mitsub Pajero sprt,KTM 990 Adv. S
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #25 Gepost op: 21-12-2018, 11:57 »
Even advocaat van de duivel. Heb je als het tegen zit voor €11000 een auto voor de vakantie.
Wij hebben een Mitsubishi Pajero die alleen in de vakantie op de weg komt en geld kost.
Dangel heeft ook nieuwere modellen, maar die zijn natuurlijk niet zo leuk. Onderdelen is nooit een probleem.
Succes met je keuze en je schouder natuurlijk.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • voor (V) rede vatbaar
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #26 Gepost op: 21-12-2018, 12:22 »
In grijs verleden ook ooit Samuraitje gehad. Slechts één keertje mee vast gestaan toen in een sloot de wielen linksvoor en rechtsachter los kwamen. Middensper heeft zo'n ding niet. Standaard hoogte en zomerbandjes, maar als je z'n buikje vrij houdt kom je echt overal doorheen. Dat is imho dus een goed idee, Marco, om eerst de hoogte aan te pakken...





Post Merge: 21-12-2018, 12:23
Lier is natuurlijk ook een beetje een "poser-dingetje"... :D


Ooit iemand gesproken die een lier op zijn Landcruiser had, maar wel kranten nodig had om een kampvuur te maken. Nou, dan weet ik genoeg... ;D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #27 Gepost op: 21-12-2018, 12:42 »
Nee fout een daily driver voor 11.
En ik kan er ook mee op vakantie.
Bus was 22.
En 12 jr lol van gehad.
Dus 11 en 12 jaar lol is bijna gratis.
Heb geen plaats om 11 mnd een vakantie auto op te slaan.

Zoals hierboven al genoemd bodemvrijheid zeer belangrijk.
En daar ga ik ook op investeren.
Lier komt later wel.
En als ik patser of poser wil spelen doe ik dat wel in bed.
Zodat niemand me uitlacht :D

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • voor (V) rede vatbaar
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #28 Gepost op: 21-12-2018, 15:55 »
 ;D   Showoff...  :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Twin
  • *****
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #29 Gepost op: 21-12-2018, 20:06 »

Ik heb in bed dan weer helemaal niks te vertellen...  :D


Die Samurai was indertijd gewoon mijn daily driver. Kwam er ook altijd smerig uit. Year-round ook die bikini-top  :)
Avonturier!


Advertentie: