Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Positieve publikaties in de pers  (gelezen 45739 keer)

Offline member

Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #15 Gepost op: 10-05-2009, 01:22 »
"In 2001 kwam een milieubeweging tot de ontdekking dat op het circuit van "MC LIDU" een diersoort voorkwam welke stond op de lijst van Europese beschermde diersoorten, namelijk de kamsalamander. Deze milieubeweging melde dit bij de gemeente 's-Hertogenbosch en bij het ministerie van VROM."

Er is nauwelijks een betere onderbouwing te vinden voor de stelling dat zo'n crosscircuit niet slecht GOED is voor de natuur :-)

Met een beetje doorzoeken blijkt dat er dadelijk alleen nog maar op crosscircuits zeldzame beesten te vinden zijn en gaat de milieubeweging vóór de aanleg van crosscircuits pleiten :-)))
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Twin
  • *****
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #16 Gepost op: 10-05-2009, 01:49 »
..Met een beetje doorzoeken blijkt dat er dadelijk alleen nog maar op crosscircuits zeldzame beesten te vinden zijn..

Wellicht omdat de druk op de natuurlijke omgeving van de 'crossbaan' (gezien zelfs het feit dat dit een klein gebied betreft met een daardoor relatief grote druk) niet in verhouding staat tot de massaliteit van de gewone wandelaar die van een onomheinde natuur 'wil kunnen' genieten..
 
Ik denk dat 1 passerende motor minder schade toebrengt dan 6000 'wandelaars' (die ook gewoon hun liga-wrap in het bos wegflikkeren!).
 
Ik heb jaren in de bergen gegidsd, en het is er één grote vuilnisbelt!
 
Om maar een wandelaarsvoorbeeld te noemen..
 
 
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #17 Gepost op: 10-05-2009, 07:00 »
Een natuurbeheerder is ook absoluut van mening dat hij de natuur dient te beheren door 'doortastend' in te grijpen (managementtaal).

Helaas voor hen blijkt uit de fauna binnen grote klaverbladen dat het daar 'weelig tiert'. Juist het niet ingrijpen door de mens maakt dat het daar zo'n succes is. Wij hebben hele populaties fazanten, die we echt nergens in de natuurparken om ons heen zien, in Utrecht gewoon los lopen in de klaverbladen. Zonder 'Vitalis 2000' programma of ontwikkelingssubsidie van 'Bio 3000'.

Wat de mens niet lijkt te begrijpen is dat de natuur de afgelopen 200 miljoen jaar ook zonder hén zich ontwikkeld heeft. Ook als de mens uitgestorven is (hypothetisch) zal dat doorgaan. Ik ken maar één groep mensen die daar compleet anders over denkt, maar dan ga ik way off-topic...

Sorry, nou maak ik er toch íets negatiefs van, terwijl het zo positief bedoeld was...

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Well-trained reflexes are quicker than luck.
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #18 Gepost op: 10-05-2009, 09:04 »
Ze fokken die beesten en zetten die dan ook overal uit. Je wil niet weten hoeveel er intussen zijn ;)
Nog een paar jaar en dan zijn crossers en enduristen een beschermde soort  :D

Dan krijgen de crossers een eigen reservaat....en zijn we beschermt.... ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #19 Gepost op: 10-05-2009, 11:25 »
Helaas voor hen blijkt uit de fauna binnen grote klaverbladen dat het daar 'weelig tiert'. Juist het niet ingrijpen door de mens maakt dat het daar zo'n succes is. Wij hebben hele populaties fazanten, die we echt nergens in de natuurparken om ons heen zien, in Utrecht gewoon los lopen in de klaverbladen.

ehhh....... dus meer klaverbladen is ook goed voor de natuur.
Ik zie weer een win / win situatie  :D
(tijd om m'n wegmotor maar weer 's te gaan  poetsen).

En als ik het goed begrijp zijn al die geïsoleerde stukjes natuur dus zeer verreikend voor het biotoop.
Dat is een ondermijning voor de ecologische hoofdstructuur!
(en dat willen we niet want daardoor kunnen we juist zo mooi "binnendoor" van Maastricht naar Pieterburen ofzo).
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #20 Gepost op: 10-07-2009, 07:03 »
http://www.omroepbrabant.nl/?news/120832642/Geld+gevraagd+voor+crossterrein+Schaijk.aspx



LANDERD - De initiatiefnemers van het aan te leggen regionaal motorcrossterrein in Schaijk vragen de provincie om financieel bij te springen. Dit vanwege een tekort van zo’n 1,4 miljoen euro, zo schrijft de gemeente Landerd aan Gedeputeerde Staten.

Noordoost-Brabant staat al jaren te springen om een nieuw, regionaal motorcrossterrein. Het circuit komt in de plaats van verdwenen trainings- en wedstrijdterreinen. Ook moet hierdoor voor een groot deel een eind komen aan het wildcrossen in de natuur.

De gemeenten Boekel, Uden, Veghel en Landerd praten al vanaf 2003 over de oplossing van de motorcrossproblematiek in de regio. Vijf verenigingen zullen gebruik gaan maken van het nieuwe, 12 hectare grote circuit. Het is gepland vlakbij mestverwerkingsfabriek Ferm-o-Feed.

Er liggen mogelijkheden om er in de toekomst nationale en internationale wedstrijden te houden. De totale kosten bedragen ongeveer drie miljoen, waarvan de vier gemeenten ieder een kwart voor hun rekening nemen. Ook moet in totaal een ton worden uitgetrokken voor het saneren van de huidige crosslocaties.

De gemeenten blijven eigenaar van het crossterrein. Het beheer wordt in handen gegeven van een stichting, die zich moet zien te bedruipen met contributies en kantine-inkomsten.

Positief plan. Ik hoop dat ze na de IJslandse affaire nog wat geld in kas hebben ;)

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #21 Gepost op: 13-07-2009, 23:32 »
Dat is geinig: een kopie van bovenstaand persbericht, maar nu met twee zinnen extra, die zeer relevant zijn:

Landerd vraagt geld voor realisatie crossterrein

door Jasper Harthoorn. maandag 13 juli 2009 | 17:15 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 juli 2009 | 17:39
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ZEELAND - Het college van B. en W. van Landerd klopt bij de provincie aan voor geld om het regionaal motorcrossterrein te financieren.
In een brief aan de provincie meldt de gemeente dat de totale projectkosten voor het terrein ongeveer drie miljoen euro zullen bedragen. De vier deelnemende gemeenten, naast Landerd ook Uden, Veghel en Boekel, leggen ieder vier ton in. Er blijft dus een financieel tekort staan van 1,4 miljoen euro, die de provincie op mag hoesten. De gemeente vraagt namelijk of de provincie 'bereid is om een financiële bijdrage te leveren aan het project, om zodoende het financieel tekort af te kunnen dekken'.

Het motorcrossterrein komt ten zuiden van de kruising van de Volkelseweg en de Peelweg in Zeeland, bij mestverwerkingsfabriek Ferm-O-Feed. De totale oppervlakte van het motorcrossterrein wordt ongeveer 12 hectare. Het overtollige zand uit de Maashorst zal worden gebruiken voor de aanleg van het terrein.

Voor het nieuwe terrein is gekozen komt er omdat er verschillende crossterreinen in de regio zijn verdwenen, waardoor het wildcrossen is toegenomen. Het is de bedoeling dat de komst van het legale crossterein ervoor zorgt dat bijvoorbeeld het illegale crossen in de Maashorst drastisch ingeperkt worden. Er zullen vijf verenigingen gebruik gaan maken van het terrein. De Motor Organisatie Nederland verwacht dat 600 man actief gebruik zullen maken van het nieuwe terrein. Daarvan zullen er 200 man van het wildcrossen komen.

Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss/5248150/Landerd-vraagt-geld-voor-realisatie-crossterrein.ece

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #22 Gepost op: 29-07-2009, 08:41 »
CDA: Natuur open voor motorcrossers
door Harrie Nijen Twilhaar
ARNHEM -  Motorcrossers moeten meer uren krijgen om op zandcircuits in bosrijke en heuvelachtige gebieden hun wedstrijdsport te kunnen beoefenen.

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) zoekt samen met het CDA naar mogelijkheden om het zogenaamde wildcrossen aan banden te leggen door openingstijden van circuits in de vrije natuur te verruimen.

Volgens de KNMV is het langer openstellen van de crosscircuits de enige optie om illegale crossactiviteiten de kop in te drukken. Gemeenten en provincies zouden daarvoor toestemming moeten verlenen waardoor er ook minder handhaving nodig zal zijn buiten de vastgestelde crossuren.

Als het aan de KNMV en het CDA ligt, worden de openingstijden van circuits verruimd naar de behoefte van het aantal gebruikers in bepaalde gebieden. "Het is goed dat er meer ruimte is voor stilte, maar er is ook behoefte aan plaatsen voor deze mooie, interessante sport", aldus CDA-Kamerlid Ger Koopmans.

Uitlaatgassen

Natuurmonumenten zegt niet te juichen als het gaat om de sportieve wens van de KNMV en het CDA. De bosbeheerder verwacht dat wildcrossen met verruiming van openingstijden niet ingedamd zal worden. "We maken ons bovendien zorgen over de natuur. Denk aan uitlaatgassen, lawaaioverlast en verstoring van flora en fauna", zegt Robert Moens van Natuurmonumenten.

In Nederland zijn 73 circuits voor wedstrijden. De meeste liggen in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. "Er zijn zo'n 14.000 actieve beoefenaars van de motorcrosssport", aldus KNMV-directeur Patrice Assendelft.


BRon: http://www.telegraaf.nl/binnenland/4499294/___Natuur_open_voor_motorcrossers___.html?p=3,1

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #24 Gepost op: 08-08-2009, 08:20 »
Goede bijdrage Dutchy, we zijn gewaarschuwd!

@Ferd: ook goed gevonden, we gaan weer CDA stemmen!

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #25 Gepost op: 08-08-2009, 09:52 »
http://www.destentor.nl/regio/salland/5355036/Woolthuisweg-gaat-niet-op-slot.ece
Zo die kunnen we ook weer met een waypoint markeren.
Stond in mapsource als verharde weg aangegeven!!!!!!!!!!


Het lijkt wel, of je op voorhand alle gemeentes aan moet schrijven, met een klacht, dat er te weinig onverharde paden open zijn en dat er teveel gesloten worden. Dat ons "recht op ontspanning" ontnomen word, ja, dat is een recht!!!!
Net zoals het recht op luchten, uitwaaien.!!!! ;D

Offline member

  • *****
  • Suzuki DRZ400S,Mitsub Pajero sprt,KTM 990 Adv. S
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #26 Gepost op: 08-08-2009, 10:40 »
Hoe ziek kan je zijn. Het in het artikel genoemde (gelukkig plaatselijke) fonds wilde onderstaande aktiviteit niet door laten gaan omdat het niet in het bestemmingsplan zou passen. Tot het inschakelen van een advocaat toe.


Juist ja een recreatief volleybal toernooi.

Wij zijn misschien hinderlijk, maar deze mensen..........

Offline member

  • *****
  • Qua Patet Orbis
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #27 Gepost op: 08-08-2009, 11:44 »
De Stichting Van Ittersumfonds is hier gevestigd:
 
 
350 EXC-F

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #28 Gepost op: 08-08-2009, 15:00 »
Zandpad, we zijn gewaarschuwd!



Gewaarschuwd, ik zie kansen, ontwikkeling heropening van nieuwe paden, moeten we wel in gesprek zijn al willen we ze openhouden voor ons type van vervoer, recreatie. Anders gaat de fietslobby er alleen overheen.

Maar ja, de fietslobby wil alleen maar asfalt in de natuur. Want gaten en kuilen, plassen, stof, daar houd een fietser niet van. En dat zijn nu juist de natuurlijke ingredienten, ontberingen hoort bij het genieten van de natuur.
http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/3471483/Plattelandswegen-overal-in-trek.ece



http://oudepadennieuwewegen.nl/

Het padenkaart van friesland http://www.fryslan.nl/binfo4/geoportaal/geoportaal.html?atlas=Recreatie&kaart=opnw
ARM'ers welke paden zouden voor ons geschikt zijn.
Kunnnen we samen eens rijden in het mooie friesland.

http://www.oudepadennieuwewegen.nl/pdf/OPNWstappenplan.pdf

Helaas word er veelal gesproken over wandelen en fietsen.
Dit zag ik ook in een ander gebied, hier had een officieel bureau een inventarisatie gemaakt, wie er in het gebied recreeerde, mij hebben ze dus gemist en een paar andere allroadrijders., ja en zo word je niet in de nieuwe gebiedsplannen opgenomen.

Karrepaden, en de nieuwe vormen van vervoer over het karrepad wordt niet gesproken. Karrepad he weer een nieuw woord

===================================================================================

http://woensdrecht.nieuws.nl/link/1536108/herstelplan_zandpad_vijverhoeve

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Positieve publikaties in de pers
« Reactie #29 Gepost op: 22-08-2009, 07:52 »
Een berichtje uit het verleden, toen internet in NL nog maar amper bestond:

Korhoender moet uitkijken na akkoordje met de wildcrossers

NIET BEKEND, FRANK POORTHUIS
Gepubliceerd op 29 maart 1995 00:00, bijgewerkt op 15 januari 2009 21:32

'Die mensen hebben iets van: als het nergens mag, doen we het overal', zegt een Brabantse politieman. Al dat najagen van wildcrossers in de natuur werd te duur. En dus besloten de politie en 32 gemeenten in zuidoost-Brabant een zeshonderd kilometer lang circuit voor de terreinrijders met motoren open te stellen. De milieu- en natuurbeschermers zijn verbijsterd. 'Het is echt absurd.'

ONGELOOF is nog de meest beheerste omschrijving van de reactie bij de Brabantse Milieufederatie op het plan om volgende maand een zeshonderd kilometer lang circuit in zuidoost-Brabant open te stellen voor het terreinrijden met motoren. De route voert langs en door bossen, akkers en een enkel natuurgebied.

'Dat kan toch helemaal niet. Daar zijn we absoluut tegen. Met off the road-motoren rijden, voor die sport is een dichtbevolkt gebied als Nederland gewoon niet geschikt. En als het moet: laat ze dan een vuilnisbelt afdekken en daarop te keer gaan. De druk op natuurgebieden is al groot genoeg', vindt de milieufederatie.

Grote, fel gekleurde motoren zijn het, off the road-motoren, met flinke schokbrekers en het bij enkele honderden cc's cilinderinhoud behorende ronkende geluid. Tussen de tien- en twintigduizend gulden kosten ze. Volgens de Nederlandse Vereniging De Rijwiel- en Automobielindustrie (RAI) zijn er zo'n twintigduizend Nederlanders die dat geld er voor over hebben.

De meesten schaffen het voertuig volgens RAI-medewerker R. Gollé aan vanwege de 'sportieve en ruige uitstraling'. Maar ze doen er vervolgens weinig opwindends mee. In ieder geval niet dat waarvoor het voertuig gemaakt is: door mul zand rijden en over nauwelijks gebaande paden over hei en door bos. Het aantal motorrijders dat zich daarmee bezighoudt, is volgens de RAI 'nihil'.

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) kent wel veertienhonderd zogeheten OTR-rijders met een licentie, maar die doen mee aan geregistreerde wedstrijden op speciaal daarvoor geprepareerde weilanden en maïsakkers en zijn juist niet de doelgroep die ze in zuidoost-Brabant op het oog hebben. Dat zijn de 'wildcrossers', die de wedstrijden mijden en zich in de weekeinden meestal in groepjes in het bos of op de hei uitleven.

In Brabant hebben ze er volgens de Eindhovense politie zo'n achthonderd van. Een vasthoudend slag hobbyisten, dat zich niet graag dwars laat zitten. Hoewel het crossen op bospaden en heideterreinen in Brabant verboden is, stuitte de politie bij surveillances keer op keer op overtreders. 'Kennelijk bleef de behoefte aan OTR-rijden bestaan', zegt politieman J. Beelen. 'Die mensen hebben iets van: als het nergens mag, doen we het overal.'

De politie en de 32 gemeenten in zuidoost-Brabant vonden dat de strijd tegen de wildcrossers veel te veel tijd en geld kostte (er werden bij de achtervolging van overtreders zelfs helikopters ingezet) en besloten daarom om het op een akkoordje te gooien. In samenspraak met de KNMV en de marechaussee werd een circuit uitgezet in de regio, waarop de OTR-rijders zich nu kunnen uitleven. De route was tot vandaag nog geheim. Maar om het akkoord te vieren, zal aanstaande zondag een eerste rit worden gehouden op de Oirschotse heide.

'Ik wist niet wat ik hoorde', zegt Loek Hilgers van de Brabantse Milieufederatie. De Oirschotse heide is van Defensie. Dat wil er een Compagnies Oefen Terrein (COT) van maken, waar natuurbeschermingsorganisaties fel tegen zijn. Er wordt nu een Milieu Effect Rapportage (MER) uitgevoerd.

Defensie heeft begin maart tijdens een van de hoorzittingen daarvoor nog gezegd dat er op het terrein niet mag worden gecrosst, stelt Hilgers. Naar zijn idee terecht. Het is een van de weinige gebieden in Nederland waar de korhoender nog voorkomt, naast de nachtzwaluw, de tapuit en de duinpieper. 'Crossen daar is schadelijk voor alle bodembroeders', stelt Hilgers, 'het is echt absurd.'

De Brabantse Milieufederatie staat in haar bezwaren tegen het openen van bossen en zandpaden voor terreinrijders niet alleen. In Gelderland en Drenthe bijvoorbeeld zijn de provinciebesturen bezig het illegale crossen aan banden te leggen. 'Het komt allemaal door het wegvallen van de veldpolitie', weet een woordvoerder van Gelderland. 'Er is te weinig toezicht.'

'Laat de mensen gaan wandelen, dat is gezonder en beter voor het bos', zegt een mismoedige Brabantse medewerker van Natuurmonumenten.

Maar volgens RAI-medewerker en motorrijder Gollé begrijpen de tegenstanders het gewoon niet: motorrijders zijn ook natuurliefhebbers; met de motor de natuur in trekken is gewoon de ultieme ervaring. 'Met een paar makkers op de motor de natuur in, uitrusten op een boomstam en een sigaartje opsteken. En dan weer verder. '

Bron: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article634730.ece/Korhoender_moet_uitkijken_na_akkoordje_met_de_wildcrossers

Volgens mij had Dutchy ook dit idee? Briljant idee, maar de concentratie van off-roadrijders lijkt op het probleem van de heroïne hoertjes. Wegjagen lijkt geen probleem, maar zodra een gemeente besluit ze te verplaatsen naar één straat, dan wil niemand meer aan die straat wonen...


Advertenti3: