Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Belgie, meldingen, etc.  (gelezen 15571 keer)

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #30 Gepost op: 20-04-2010, 18:21 »
Op maandag!!
http://www.internetgazet.be/default.aspx?gemeente=hamont-achel&p=17696

De lokale politie heeft vorige week maandag in de bossen in Hamont-Achel opnieuw een wildcrosser gepakt. Dat is vandaag bekendgemaakt. Eerder, op 7 april, waren er al drie motorcrossers in de bossen tegengehouden en geverbaliseerd. De politie gaat in de bossen blijven controleren op wildcrossers.

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #31 Gepost op: 24-04-2010, 16:04 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=E72PD2A0

 Overlast

    * zaterdag 24 april 2010

ZANDHOVEN - Nu de lente terug in het land is, worden de crossmotors, jeeps en quads weer van stal gehaald. In bossen is dit gemotoriseerd verkeer echter verboden. Momenteel is er veel overlast in de bossen achter het Revalidatiecentrum in Pulderbos. Zo werden twee net genivelleerde en opgemaakte zandpaden achter het Revalidatiecentrum in enkele weken helemaal aan flarden gereden door jeeps en crossmotoren. De politie van de zone Zara heeft haar interventieploegen opgeroepen om extra aandacht te besteden aan het probleem. De eigenaars van de crossvoertuigen van hun kant beweren dan weer dat er nergens verkeersborden staan die hen de toegang tot die bossen verbieden.

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #32 Gepost op: 26-04-2010, 12:53 »
Een 28-jarige motorrijder uit Zele is zondagochtend levensgevaarlijk gewond geraakt bij een tocht in de bossen in de Waaslandhaven. Een staaldraad was er op keelhoogte gespannen over een weg en onthoofdde hem bijna.
Het is al de derde keer in twee maanden tijd dat motorrijders geviseerd worden in het natuurgebied op de grens van Beveren en Antwerpen- Linkeroever, midden in de Waaslandhaven.

Telkens werd een staaldraad over een weg gespannen op 1,5 meter hoogte. Voor motorrijders is dat ter hoogte van de keel of het hoofd.

Zondagochtend rond 9u werd de 28-jarige Joris Goos uit Zele het slachtoffer.

“Plots hing er weer een staaldraad. Joris kreeg die draad op de schouder. Die gleed naar boven en rukte zijn helm van zijn hoofd. Die draad sneed in zijn vel. Er waren grote stukken vlees gewoon weg. We reden gelukkig maar zo’n veertig per uur. Hadden we zeventig gereden, zou hij compleet onthoofd zijn. Dit is echt crimineel”, zegt Thierry Blomme, die alles zag gebeuren.



Het parket van Antwerpen kwalificeert de feiten als poging tot moord.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid922692/motorrijder-bijna-onthoofd-door-opzettelijk-gespannen-staaldraad-2.aspx

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #33 Gepost op: 11-05-2010, 08:14 »
Motorcrossers vangen bot bij nieuwe aanvraag wedstrijd
dinsdag 11 mei 2010Auteur:
LEUVEN - De KV Motor Unie Leuven zag een nieuwe poging om de jaarlijkse Brabant Motorcross te organiseren in het water vallen. De bevoegde minister weigert de nodige vergunningen toe te staan.

ALLES OVER

Leuven

In 1934 organiseerde de KV Motor Unie Leuven de allereerste motorcrosswedstrijd in ons land. De nieuwe sport kwam uit Engeland overgewaaid maar bleek al snel in trek in onze contreien. In de hoogdagen bereikte de club met haar Paastrofee op de Kesselberg in Kessel-Lo tot twintigduizend toeschouwers. Maar daarna werd het stil. Het laatste wapenfeit dateert van 1998 toen een cross op het circuit van Ormendaal in Egenhoven werd georganiseerd. Al sinds juli 2007 probeert het bestuur van de club om opnieuw een wedstrijd te organiseren in Egenhoven. Het stadsbestuur weigerde tot nu toe en ook bij de regering stuitte de aanvraag steeds op een ‘njet'.

Waterwingebied

De laatste poging dateert van juni 2009, maar het antwoord liet op zich wachten tot een maand geleden. Minister van Milieu Joke Schauvlieghe weigert de toelating omdat de omloop in waterwinningsgebied ligt. ‘Nochtans hadden we een aanvraag ingediend voor een grass-trackwedstrijd, een minder milieubelastende tak van de motorsport', zegt ondervoorzitter Julien Corbeels. De club stelt zich ernstige vragen bij de weigeringen. ‘Een jaarlijkse motorcross zou het drinkwater voor 29.760 klanten van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening in gevaar brengen. Zijn de zuiveringsinstallaties dan zo slecht dat een motorcross per jaar een gevaar is voor de volksgezondheid? Vreemd is ook dat bijna vlak naast het terrein wel een van de grootste benzinestations van het land mag liggen en dat er wel cyclocross en paardenjumpings mogen plaatsvinden. Bovendien is motorcross de jongste jaren steeds properder en minder belastend geworden', meent de club.

Liever voetbalstadion

De KV Motor Unie Leuven is ook ontgoocheld in het stadsbestuur. ‘Daar zijn ze bezig met masterplannen om een overbodige voetbaltempel te bouwen die de gemeenschap heel wat euro's zal kosten, maar een club die al 75 jaar bestaat die laat men stikken.' (STL)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=6P2Q2HDG

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #34 Gepost op: 05-08-2010, 14:11 »
http://www.robnet.be/article.php?Tieltwinge/2010/8/4/0

Holsbeek weigert een rondrit met quads over de veldwegen van de gemeente. De organisatie Bikers for Maarten wilde een quadtocht van honderd kilometer organiseren om geld in te zamelen voor onderzoek naar de ziekte van Duchenne. Maar volgens Holsbeek brengen de quads geluidsoverlast en onveiligheid met zich mee. Bovendien zouden de voertuigen de onverharde wegen beschadigen.

Andere gemeenten laten de quadrit wel toe. In plaats van door Holsbeek, zullen de quads nu door Tielt-Winge rijden. De tocht vindt plaats op zondag 29 augustus en zal vertrekken en aankomen in Scherpenheuvel.

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #35 Gepost op: 30-08-2010, 09:32 »
Lezing: John Breugelmans & Ivo Verkoyen
Studiedag lawaaierige recreatiesporten, 29/04/2009
Goeiemiddag allemaal,
Wij werden als leden van de lokale politie Balen Dessel Mol gevraagd om een woordje uitleg
te geven over de actie wildcrossen die wij in het verleden organiseerde.
Misschien even kort onze zone voorstellen, voor zij die niet weten waar zich deze situeert.
Wij zijn omringd door volgende gemeentes Leopoldsburg, Geel, Lommel en noordelijk
grenzen wij aan Nederland.
Wij hebben als landelijke zone het geluk een mooie bosrijke omgeving te hebben met de
daarbijhorende zachte recreatie. Er zijn tevens diverse toeristische trekpleisters zoals “Het
Zilvermeer, Sun Parcs Rauwse Meren, Abdij van Postel, zandwinningsgebieden enz…
Hierdoor zijn wij natuurlijk ook een gedroomde omgeving voor de wildcrossers. Menig maal
werden wij door wandelaars, natuurliefhebbers, boswachters enz.. op de hoogte gebracht
dat zij zich stoorden aan de nietsontziende wildcrossers. Op geen enkele manier hielden
deze rekening met de andere aanwezige bezoekers in de recreatiegebieden.
Ook kostbare natuurgebieden en zelfs broedgebieden waar zeldzame vogels broedde bleken
niet veilig te zijn. Om duidelijk te maken dat wij dergelijke praktijken niet tolereerden planden
wij acties. In de eerste instantie startte we met kleinschalige acties. We namen onze offroad
dienstmotorfietsen en 4x4 terreinwagen, en gingen zelf actief op zoek naar de wildcrossers.
Met wisselende resultaten tot gevolg. Eén ding stond vast, wanneer wij iemand
intercepteerden betrof het meestal de brave huisvader, die een zondagritje ging doen. De
echte wildcrosser daarentegen nam de vlucht en nam hierbij ongehoorde risico’s om niet
gevat te worden. Gelet op het feit dat zij echte crossmoto’s bestuurden en daarbij
onvoorstelbare risico’s namen, lukte het hen meestal om niet gevat te worden. De echte
doelgroep werd dus niet bereikt. Een tweede zaak die ons opviel was dat er heel wat
wildcrossers de kentekenplaat van hun motorfiets verwijderen of er olie opwreven en dan
besmeurden met zand. Dit zorgt ervoor dat identificatie erg moeilijk wordt. Daarbij komend
werden de overtreders ook steeds inventiever , zo blijven zij steeds maar een erg beperkte
tijd ter plaatse. Wanneer zij vroeger geruime tijd ergens ter plaatse bleven,doorkruisen ze nu
gewoon het grondgebied. Daarom lopen wij in de meeste gevallen achterna. Wanneer er
meldingen komen van wildcrossers zijn, zij meestal weg tegen dat wij ter plaatse zijn. Een
rondrit van 100 km. door diverse gemeentes en zelfs grensoverschrijdend is geen
uitzondering.
Wij stelden vast dat we het over een andere boeg moesten gooien om resultaat te boeken.
Daarom besloten we om een grootscheepse aktie te houden.
We legden kontakten met de aangrenzende gemeente “Lommel” , collega’s van de
wegpolitie, de boswachters van “bos en groen” evenals de privéboswachters en Parket. Er
werd tevens luchtsteun gevraagd via de Federale Politie.
Er werden volgende zaken afgesproken met het Parket Turnhout:
Inzake schadeloosstelling voor beschadigingen van bodem, boomlaag enz.. wordt de
vordering gedaan door de woudmeester,evenals de inbeslagname van de motorfietsen. Wij
sturen ons proces-verbaal gewoon aan de Procureur des Konings.
Wanneer de overtreders hun kentekenplaat hebben verwijderd of bewust onleesbaar hebben
gemaakt, maken zij zich schuldig aan art. 62bis van het KB 16/03/68. Hierdoor komen zij in
aanmerking voor een onmiddellijke intrekking rijbewijs.
De respons op onze vraag was overweldigend . Wij mochten rekenen op 12 boswachters
van bos en groen, 2 privéboswachters, 8 personeelsleden van de lokale politie Lommel, 2
motards van de wegpolitie en 11 personeelsleden van onze eigen zone + bijstand van de
helicopter.
Iedere deelnemer werd voorzien met de nodige radiocommunicatie en stafkaart
onderverdeeld in rasters. Op die manier kon er zowel van op de grond als vanuit de lucht, de
plaats van wildcrossen snel worden aangeduid. Er werden tevens enkele aandachtspunten
op aangeduid, zoals tankstations, car-washes en ontmoetingsplaatsen, zoals cafés.
De motorrijders werden ingezet op de grote assen en hadden tot doel ontradend te werken
voor zij die trachtten te vluchten via de openbare weg. De jeep werd ingezet om overgegaan
tot identificatie van de geïntercepteerde wildcrossers.
De meerwaarde van helikopter bleek al snel. Op een aantal minuten overvloog deze het hele
grondgebied, en duidde wildcrossers aan. Doch 1 van de aanwezige wildcrossers nam de
vlucht, of beter gezegd trachtte te vluchten. Een weinig later zag hij de nutteloosheid in van
zijn poging en stopte noodgedwongen.
Op het eind van de aktie kon er worden teruggeblikt op een mooi resultaat. Er werden 3
motorfietsen in beslag genomen en diverse processen-verbaal opgesteld.
Wij hebben ter vervollediging navraag gedaan naar de strafvervolging van de
geverbaliseerde wildcrossers:
De overtreder die de vlucht nam werd spijtig genoeg op gelijkaardige wijze veroordeeld als
diegene die onmiddellijk stopte nl.:
- 330 euro boete
- 57 euro gerechtskosten dus 387 euro effectieve boete + 115 euro voorwaardelijk.
Zij dienden tevens 500 euro borg te betalen alvorens zij hun motorfiets terugkregen.
Bovenop de borg dienden zij eerst de takel- en stallingkosten te betalen alvorens zij terug in
het bezit werden gesteld van hun motorfiets.
Dus wanneer we alles optellen komen we toch op een totale boete van +- 500 euro.
Er werd nog aangestipt dat wanneer de feiten in bende gebeuren de boetes verdubbeld
worden. De eventuele herstelkosten dienen gevorderd te worden door Bos & Groen.
Een kleine opmerking of raad zouden wij toch nog graag meegeven, en deze is gestoeld op
eigen ervaring. Wanneer u van plan bent om een grootschalige actie te plannen, zorg er dan
voor dat er zo weinig mogelijk deelnemers voorafgaandelijk op de hoogte zijn en dit om
verklikking tegen te gaan. Wij stelden zelf vast dat er ,vooraf ,op een forum van
endurorijders, werd gewaarschuwd voor een actie wildcrossen, in onze zone. Zij waren zelfs
op de hoogte dat er een helikopter zou worden ingezet. We hoeven niet te zeggen dat deze
info van binnenuit gelekt is. Wij zijn zeker dat het resultaat groter had geweest, moest er
geen lek geweest zijn.
Vandaar dat er in de toekomst terug een grootscheepse akte werd gepland doch er zal deze
een beperkte groep op de hoogte worden gesteld.

Bron: http://www.ipo-online.be/Lawaaierigerecreatiesporten/Documenten/John%20Breugelmans%20(politiezone%20Balen-Dessel-Mol).pdf

Online member

  • Woestijnrakker
  • *
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #36 Gepost op: 30-08-2010, 09:40 »
Goh, kan ik nu concluderen dat ze het vervelend vinden dat de wildcrossers niet meer op 1 plek blijven hangen?

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #37 Gepost op: 30-08-2010, 09:52 »
Geef toe, dan zijn ze wel makkelijker te pakken :D

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #38 Gepost op: 13-10-2010, 16:15 »
Minister Muyters onderzoekt mogelijkheid van tijdelijke motorcrossterreinen

(Belga) Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) onderzoekt samen met de provincies of het tekort aan motorcrossterreinen in Vlaanderen kan opgelost worden door tijdelijke omlopen te creëren. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht of er geen tijdelijke motorcrossterreinen kunnen gerealiseerd worden in industrie- en havengebieden of op militaire domeinen. Dat heeft Muyters woensdag in het Vlaams parlement geantwoord op vragen van Carl Decaluwé (CD&V) en Linda Vissers (Vlaams Belang).
Eind vorig jaar betoogden enkele honderden motorcrossers in Brussel tegen het gebrek aan permanente motorcrossterreinen in Vlaanderen. Minister Muyters kondigde toen aan dat er een stand van zaken zou opgemaakt worden en hij beloofde om ervoor te zorgen dat er in de toekomst in Vlaanderen voldoende terreinen voor motorcrossers zouden zijn. In overleg met de provincies worden verschillende mogelijkheden onder de loep genomen. Zo wordt er bijvoorbeeld onderzocht of er geen tijdelijke omlopen kunnen ingeplant worden in industriegebieden (brownfields) of in havengebieden. Er wordt ook onderzocht of er geen militaire domeinen in aanmerking komen. Volgens minister Muyters is er nog dit najaar verder overleg met de provincies gepland. "Het is de bedoeling te komen tot een gedragen oplossing met een voldoende groot maatschappelijk draagvlak", aldus Muyters. Volgens de N-VA-minister is de sector zelf alvast bereid om "mee te stappen" in het verhaal van de tijdelijke omlopen. De sector zou ook bereid zijn het gebruik van "stillere motoren" te onderzoeken. (MUA)


Bron: http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.html?telexid=53894645

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #39 Gepost op: 18-11-2010, 07:54 »
BORDEN 'PLAATSELIJK VERKEER' GENEGEERD

Waalse quads wekken wrevel
donderdag 18 november 2010Auteur: Willy Fluyt

John Wallyn klaagt over de quads in deze straat. In het verleden werden de bermen al tevergeefs versperd met boomstammen.koen merens


ALLES OVER

Overijse

OVERIJSE - Quad- en crossverenigingen hebben de trage wegen van Overijse gevonden. Buurtbewoners klagen steen en been. De groepjes komen meestal uit Wallonië.
John Wallyn is een van hen. John en Mireille Wallyn wonen aan de Champelstraat, een doodlopende straat van het gehucht Tombeek die op het grondgebied van Waver, dus op Waals gebied, in een veldweg eindigt. 'Ondanks het feit dat onze straat alleen door plaatselijk verkeer gebruikt mag worden, nemen de motorcrossers en de quadbestuurders deze weg maar al te graag op in hun omlopen. Met razende snelheid rijden zij over de wegen. We hebben al vastgesteld dat het meestal Franstalige, dus waarschijnlijk Waalse, groepjes zijn die geen enkel respect opbrengen voor de natuur of voor de bewoners van de straten waar zij crossen', zegt Wallyn.

Een zoektocht op het internet leerde hem dat het inderdaad Waalse cross- en quadverenigingen zijn die een voorkeur hebben voor de trage wegen van Overijse. Als zij raids op het grondgebied van onze gemeente op hun sites aankondigen, dan kan de politie met de middelen waarover ze beschikt, optreden.

'De politiezone Druivenstreek heeft inderdaad een van de organisatoren al kunnen contacteren. Die heeft alvast beloofd dat hij de omlopen niet meer langs wegen zal leiden waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten. Maar het is niet omdat je met één van die verenigingen een akkoord kan sluiten, dat je alle quadrijders of motorrossers hebt kunnen bereiken. Het is best denkbaar dat er andere verenigingen en zelfs enkelingen blijven opduiken met hun crossmachines en quads op onze veld- en andere wegen', stelt burgemeester Dirk Brankaer (OV2002) van Overijse.

'Je zou het probleem uit de wereld kunnen helpen door op de plaats waar de straat in een veldweg verandert, een slagboom te plaatsen zodat de quads er niet meer door kunnen. Voetgangers, fietsers en ruiters zouden er nog wel langs mogen. Maar vermits die slagboom op Waals grondgebied zou moeten komen, weten we in de verste verte niet wie we daarvoor moeten aanspreken', zucht John Wallyn.

Op de dorpsraad

Hij weet als bestuurslid van de dorpsraad van Tombeek maar al te goed dat nog andere trage wegen van Overijse met hetzelfde probleem te kampen hebben, dat mensen er door motorenlawaai gestoord worden en dat waardevolle natuurelementen er gewoon kapot zijn gereden. 'We hebben het zelfs al meegemaakt dat we 's nacht uit onze slaap worden opgeschrikt door het lawaai van nachtelijke quadraids. Dat kan toch niet meer', klaagt John Wallyn.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KL32C5MM

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #40 Gepost op: 21-11-2010, 14:42 »
[urlhttp://www.pzc.nl/regio/zeeland/7658689/Staten-in-geweer-tegen-Belgisch-wegenvignet.ece][/url]


MIDDELBURG - Het kabinet en de Tweede Kamer krijgen een brief vanuit Zeeland waarin gepleit wordt alles in het werk te stellen om een eventueel Belgisch wegenvignet te schrappen. Provinciale Staten hebben daartoe gisteren met algemene stemmen een motie aangenomen.


Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #41 Gepost op: 03-02-2011, 07:52 »
Motorcrossen in Weelde is al lange tijd een utopie. Ooit was het anders, maar de wetten werden destijds nu eenmaal aangepast. Toch horen we zo af en toe nog eens motorgeronk in de buurt van het voormalige crossterrein "aan 't stort". In het voorjaar van 2010 werden nog twee "wildcrossers" betrapt in de bossen achter het militaire domein. Zij werden nu door de strafrechter in Turnhout veroordeeld tot een geldboete van 550 euro.

De rechter in Turnhout haalde zwaar uit naar de crossers omdat ze zich niet aan de regels hielden. Vooral het feit dat ze door een beschermd vogelrichtlijn- of habitatgebied reden stootte tegen de borst. Bovendien beschadigd het crossen de vegetatie, zeg maar de plantengroei.  Daarom legde de openbare ambtenaar de 24-jarigen Werner R. uit Kasterlee en Bram B. uit Ravels de geldboete op. Daarvan is wel 412,50 euro met uitstel.

http://nieuws.rawepo.be/index.php?option=com_content&view=article&id=1617:wildcrossers-beboet&catid=42:algemeen&Itemid=122

Veel duidelijker persbericht!

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #43 Gepost op: 30-05-2011, 18:19 »
Nieuwe taktiek belgische politie.

Gewoon je achterwiel onder je kont vandaan rijden


Offline member

Re: Belgie, meldingen, etc.
« Reactie #44 Gepost op: 30-05-2011, 20:56 »
Nieuwe taktiek belgische politie.

Gewoon je achterwiel onder je kont vandaan rijden




Niet dat de pers zo betrouwbaar is...maar in dit geval lijkt 't wel....

Wie z'n vingers brand.....

Het zijn trouwens deze gasten die het voor ons naar de kl..... helpen


Advertentie: