Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Crosscircuits, meldingen.  (gelezen 9554 keer)

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Crosscircuits, meldingen.
« Reactie #15 Gepost op: 09-05-2010, 07:50 »
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/udenveghel/3488008/Sluiting-crossbaan-in-Boekel-onafwendbaar.ece

Dit is ook wel een interessante, anderhalf jaar oud, maar in één artikel worden in alfabetische volgorde besproken:

Boekel
Deurne
Liessel
Venray


Sluiting motorcrossbaan in Boekel onafwendbaar
door Ron Lodewijks. zaterdag 26 juli 2008 | 01:23 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 31 juli 2008 | 09:07
Tekstgrootte

 

DEN HAAG - Sluiting van het illegale motorcrossterrein Bezuidenhout in Boekel is onafwendbaar. Het beroep daartegen van de Motorsport Club Boekel is gisteren door de Raad van State verworpen.
Het gemeentebestuur van Boekel weigert tot dusver handhavend op te treden tegen de crossbaan in de bossen ten westen van Huize Padua, die 40 jaar lang is gedoogd. Een verzoek hiertoe van de inspectie van het ministerie van Vrom werd echter door de rechtbank in Den Bosch gehonoreerd.

Deze uitspraak is nu in hoger beroep bevestigd door de Raad van State. Die vindt dat de gemeente zich niet kan beroepen op een uit 1994 daterend planologisch overgangsrecht omdat het crossterrein sindsdien intensiever wordt gebruikt. Zo werd een clubhuis gebouwd en is de baan afgezet met een metalen omheining.

Dit is de derde uitspraak in korte tijd waarmee de hoogste bestuursrechter een voor het circuit Bezuidenhout ongunstig oordeel velt. Begin maart oordeelde hij dat de provincie terecht een stokje stak voor legalisatie van het crossterrein in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied van Boekel. Eind maart vernietigde de Raad van State de milieuvergunning die de gemeente voor het circuit had verleend.

De Boekelse motorclub kan nu geen nieuwe milieuvergunning meer krijgen omdat die in strijd is met het bestemmingsplan. Dit is het gevolg van een wetswijzing die per 1 juli van kracht is geworden met invoering van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening.

Inmiddels dreigt ook sluiting van het eveneens illegale motorcrossterrein in de bossen bij Liessel. Het provinciebestuur staat op het punt een streep te halen door legalisatie hiervan in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied van de gemeente Deurne. Dat gebeurt eveneens op aandrang van de Vrom-inspectie. Ook het Liesselse circuit, dat al 40 jaar wordt gedoogd, draait zonder milieuvergunning die inmiddels niet meer verleend kan worden.

"Wij gaan er vanuit dat de gemeente Deurne haar verantwoordelijkheid neemt en zelf tot sluiting overgaat, ook gezien de rechterlijke uitspraak van gisteren over het Boekelse crossterrein", verklaart H. Rigterink van de inspectie in Eindhoven. Die ijverde ook al met succes voor sluiting van een motorcrossterrein in het Noord-Limburgse Venray. Sluiting van het illegale motorcrossterrein Bezuidenhout in Boekel is onafwendbaar. Het beroep daartegen van de Motorsport Club Boekel is gisteren door de Raad van State verworpen.

Het gemeentebestuur van Boekel weigert tot dusver handhavend op te treden tegen de crossbaan in de bossen ten westen van Huize Padua, die 40 jaar lang is gedoogd. Een verzoek hiertoe van de inspectie van het ministerie van Vrom werd echter door de rechtbank in Den Bosch gehonoreerd.

Deze uitspraak is nu in hoger beroep bevestigd door de Raad van State. Die vindt dat de gemeente zich niet kan beroepen op een uit 1994 daterend planologisch overgangsrecht omdat het crossterrein sindsdien intensiever wordt gebruikt. Zo werd een clubhuis gebouwd en is de baan afgezet met een metalen omheining.

Dit is de derde uitspraak in korte tijd waarmee de hoogste bestuursrechter een voor het circuit Bezuidenhout ongunstig oordeel velt. Begin maart oordeelde hij dat de provincie terecht een stokje stak voor legalisatie van het crossterrein in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied van Boekel. Eind maart vernietigde de Raad van State de milieuvergunning die de gemeente voor het circuit had verleend.

De Boekelse motorclub kan nu geen nieuwe milieuvergunning meer krijgen omdat die in strijd is met het bestemmingsplan. Dit is het gevolg van een wetswijzing die per 1 juli van kracht is geworden met invoering van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening.

Inmiddels dreigt ook sluiting van het eveneens illegale motorcrossterrein in de bossen bij Liessel. Het provinciebestuur staat op het punt een streep te halen door legalisatie hiervan in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied van de gemeente Deurne. Dat gebeurt eveneens op aandrang van de Vrom-inspectie. Ook het Liesselse circuit, dat al 40 jaar wordt gedoogd, draait zonder milieuvergunning die inmiddels niet meer verleend kan worden.

" Wij gaan er vanuit dat de gemeente Deurne haar verantwoordelijkheid neemt en zelf tot sluiting overgaat, ook gezien de rechterlijke uitspraak van gisteren over het Boekelse crossterrein", verklaart H. Rigterink van de inspectie in Eindhoven. Die ijverde ook al met succes voor sluiting van een motorcrossterrein in het Noord-Limburgse Venray.

En hier hoe het afliep: http://www.ed.nl/regio/deurne-asten-someren/6479961/Motorclub-mag-blijven-crossen.ece

Positief!!

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
CROSSBAAN MAASVLAKTE
NIEUWSBRIEF 28
Nieuwsbrief Pagina 2 van 2
PERSBERICHT ‘LAATSTE HEAT’ VOOR CROSSERS MAASVLAKTE Zondag 3 oktober om 17.00 uur sluit het Havenbedrijf Rotterdam de crosslocatie op de Maasvlakte. De ruimte is nodig voor havenactiviteiten. Hiernaast maakt de milieubelasting, vooral de steeds sterker ervaren geluidhinder, beëindiging van de onofficiële gedoogsituatie onvermijdelijk. Het terrein wordt voorzien van barrières en waarschuwingsborden. Na 3 oktober geldt voor wie het terrein betreedt, een korte waarschuwingsperiode. Daarna verbaliseert de politie. Haven groeit Op of direct bij het terrein van de huidige locatie, aan de Malakkastraat, worden spoorlijnen, leidingstroken en wegen aangelegd naar Maasvlakte 2. Ook is de interesse van klanten voor vestiging zo concreet geworden dat de locatie direct vrij beschikbaar moet zijn. Begin dit jaar opende op een steenworp afstand Hotel At Work zijn deuren voor de huisvesting van honderden werknemers die bouwen aan havenprojecten. Dit tijdelijke hotel wordt naar verwachting gefaseerd uitgebreid. Schuifruimte op De crosslocatie, gebruikt door motoren en 4x4-wagens, is vele jaren geleden spontaan ontstaan op een vrij lege Maasvlakte en werd onofficieel gedoogd. Als de bedrijvigheid het noodzakelijk maakte, schoof de locatie op naar het oosten. De geluidhinder voor de omgeving, vooral Westvoorne, schoof mee. Met de laatste verplaatsing, begin dit jaar, was de schuifruimte op. De oprukkende bedrijvigheid laat het doek finaal vallen. Crossers zijn nu aangewezen op de officiële terreinen elders in het land. Rotterdam, 15 september 2010
Wij betreuren deze beslissing daar wij met veel plezier de activiteiten op en rond de crossbaan, ook voor u, hebben mogen verzorgen. Wij zullen tot het laatste uur de zaken voor u blijven behartigen. Wanneer alle rijders bij aankomst op de crossbaan nog een bijdrage leveren van 10,00 euro, zullen wij de crossbaan t/m het laatste weekend laten schuiven.
Onze dank gaat uit naar de diverse sponsoren welke iedere keer weer gedoneerd hebben voor het noodzakelijke onderhoud.
Onze website www.cbmv.nl blijft voorlopig nog in de lucht. Als u nog vragen heeft, kunt u deze stellen via info@cbmv.nl
Als wij nog oplossingen zien, mogelijk binnen andere gemeenten, zullen wij actie ondernemen en de mogelijkheden onderzoeken. Uiteraard zullen wij u dan informeren.
Doorsturen.
Wij zouden het op prijs stellen als u deze Nieuwsbrief aan zoveel als mogelijke medecrossers wilt doorsturen of ter inzage geeft. Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Robert Reijns
Benjo Kellerman

Offline member

  • *****
  • nu 2.567cc
Re: Crosscircuits, meldingen.
« Reactie #18 Gepost op: 14-09-2010, 18:18 »
 :-[

Blijft weinig over zo...

Hoop dat de tweede maasvlakte weer perspectieven gaat bieden.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.


Offline member

  • *****
Re: Crosscircuits, meldingen.
« Reactie #20 Gepost op: 12-02-2011, 23:43 »
Hallo,
 
In het draadje positieve meldingen stond een tijd geleden een mooi gedicht in het dialect over ons circuit. Dit circuit lag toen nogal onder vuur omdat er vanuit de provincie overijssel nogal wat weerstand was tegen de bestemmingsplanwijziging waarmee ons circuit na 45 jaar eindelijk een legale status zou krijgen.
Het heeft lang geduurd maar kijk nu eens..

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"



Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Crosscircuits, meldingen.
« Reactie #24 Gepost op: 14-12-2011, 08:02 »
Vlottrekken van overleg crossbaan
  woensdag 14 december 2011 | 07:00

Tekstgrootte 
 
De kartbaan van Eefde tijdens het jubileumweekend. Foto Gerwin Nijkamp
LOCHEM - Een projectleider moet het overleg tussen de partijen vlottrekken die betrokken zijn bij de kartbaan in Eefde, de motorcrossbaan van Hamac in Harfsen en het natuurgebied Gorsselse Heide.
Dat heeft wethouder Jan Kottelenberg maandagavond in de raadsvergadering meegedeeld.

De CDA-fractievoorzitter Henk Berends zei opgevangen te hebben dat er een impasse dreigt tussen Hamac en buurtbewoners. Volgens Kottelenberg hebben enkele partijen de hakken in het zand gezet. Hij noemde daarbij de namen van de motorcrossclub en de stichting Marke Gorsselse Heide. Berends liet weten dat het de wens van de gemeenteraad is om de positie van Hamac veilig te stellen.

De wethouder zei te hopen deze maand tot een akkoord te komen met de beoogde projectleider. Wie de taak krijgt partijen op sleeptouw te nemen, liet Kottelenberg niet los. "Een leider van buiten de gemeente; een leider ook die boven de partijen staat en een verbinder is."

Bijvoorbeeld de stichting Vrienden van de Gorsselse Heide protesteerde eerder tegen het parkeren op het weiland naast het motorcrossterrein.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/lochem/10066040/Vlottrekken-van-overleg-crossbaan.ece

Offline member

  • *****
  • fly boy
If nothing goes right......

go left!


Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Crosscircuits, meldingen.
« Reactie #27 Gepost op: 23-01-2012, 18:51 »
Grote groep boze motorcrossers bij stadhuis Den Helder
Door Redacteur Den Helder
Gepubliceerd op 23 januari 12, 18:30
DEN HELDER, DRS F. BIJLWEG - Naar verwachting zo'n honderdvijftig boze, Noord-Hollandse motorcrossers demonstreren vanavond (maandagavond) bij het stadhuis van Den Helder, waar de gemeenteraad dan vergadert.

De sporters voelen zich bedonderd door de politiek, nu hun crossbaan bij bedrijventerrein Kooypunt in Den Helder dicht is en er geen zicht is op een permanente crossplek, zoals in het verleden is toegezegd.

Gedeputeerde Tjeerd Talsma heeft Den Helder onlangs aangeboden om de beurs te trekken voor een nieuwe, permanente baan bezuiden van Kooypunt. Dat idee stuit echter op bezwaren in de lokale politiek. Die baan kan bijvoorbeeld niet worden overdekt, zoals de gemeenteraad wel heeft geëist.

Met de oudjaarscross 2011 nodigden de motorcrossclubs politici uit om tijdens het toernooi te kijken hoe het daar aan toe gaat en hoezeer de sport leeft in de provincie. Alle grote politieke partijen in Den Helder gaven daar gehoor aan. Naderhand hadden de crossers er vertrouwen in dat zij een presentatie zouden mogen geven aan de gemeenteraad. Henk Gouwenberg, voorzitter van de Motorcrossclub Den Helder: ,,Wat daarvan is overgebleven, is dat we tien minuten mogen inspreken bij de vergadering. Dat gaan we ook doen, maar een inspreekbeurt is toch wat anders dan een echte presentatie geven. We willen laten zien hoe het wel kan. Niet overdekt, maar wel zonder overlast. Dáár willen we graag de kans toe krijgen.''

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article13604653.ece/Grote-groep-boze-motorcrossers-bij-stadhuis-Den-Helder

Iets zeg me dat ze gepiepeld worden daar...

Post Merge: 24-01-2012, 07:47
Den Helder – Een oplossing voor de motorcrossers moet in eerste instantie komen van de provincie en niet van de gemeente Den Helder. Dat was de conclusie die maandagavond werd getrokken in de commissie Stadsontwikkeling en – beheer, waar op initiatief van wethouder Pia Bruin over de problemen van de crossers werd gesproken.

Sinds begin deze maand hebben de motorcrossers geen eigen terrein meer, omdat de crossbaan bij Kooypunt gesloten is. Dat was namelijk altijd al een tijdelijke baan en aan het gedogen is nu een einde gekomen.

De gemeenteraad liet jaren terug al aan de provincie weten niet mee te willen werken aan de realisatie van een permanente crossbaan in Den Helder, tenzij die overdekt kan zijn. Er werd gedacht aan een grote durfsporthal, maar dat is volgens de provincie financieel niet haalbaar. Diezelfde provincie had eerst haar zinnen gezet op een crossterrein voor Noord-Holland in de Wieringermeer, maar toen bleek dat ze er daar geen trek in hadden, besloot de provincie dat het dan maar in Den Helder moest.

Haalbaarheid
De commissievergadering werd maandag bijgewoond door een groot aantal motorcrossers en zowel binnen als buiten het stadhuis stonden de nodige motoren. Het leverde echter weinig op, want wethouder Bruin liet nadrukkelijk weten vast te willen houden aan met de gemeenteraad gemaakte afspraken. Dat betekent dus geen onoverdekte crossbaan binnen de gemeentegrenzen. Het door de provincie uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek voldoet volgens Bruin niet aan de kaders die de gemeenteraad heeft gesteld. “En daarom willen we geen verdere medewerking verlenen. Wat ons betreft is de economische haalbaarheid niet bewezen.”

De commissieleden waren het overigens grotendeels eens met de wethouder, ook zij zijn van mening dat een oplossing voor dit probleem toch echt van de provincie Noord-Holland moet komen. Dit ondanks dat “een crossbaan een verrijking voor de stad kan zijn”, zoals Sandra Dekker van Trots meldde. “Een overdekte durfsporthal heeft onze voorkeur. Wat ons betreft ligt daarvoor de bal bij de provincie”, aldus Lolke Kuipers van D66.

Gedogen
Ben Reiff (VVD) deelde net als vele anderen de complimenten uit aan de crossvereniging, die zich tot nu toe altijd netjes heeft opgesteld. “Voor ons is het echter wel duidelijk dat de provincie de leiding heeft en dat moet ook zo blijven. Er is een periode van vijf jaar gedogen geweest en die periode is niet goed opgepakt om te komen tot een oplossing. Daar is de club nu helaas de dupe van. De provincie moet met een oplossing komen, laat ze eens kijken naar het gebied dat oorspronkelijk was bedoeld voor het Wieringerrrandmeer.”

Ook de ChristenUnie benadrukte dat het vooral een aangelegenheid van de provincie is. “De crossers worden nu met een kluitje in het riet gestuurd, ze zijn gepiepeld door de provincie. De gemeente heeft de crossers de afgelopen vijf jaar gefaciliteerd en de provincie heeft ze gewoon laten stikken”, sprak Willem Koning. Volgens Theo Rijnten (PvdA) kan de gemeente, zelfs al zou ze willen, geen kant op. “Het college heeft in 2007 eenmalig toestemming gegeven om af te wijken van de wet ruimtelijke ordening. Dat mag een keer, meer niet. We kunnen nu dus niet opnieuw gedogen, want bij de eerste klacht van omwonenden dient het alsnog per direct te worden gesloten.” Ook wat de PvdA betreft is een overdekte hal de enige oplossing om het crossen voor Den Helder te behouden, maar dan moet de provincie wel over de brug komen.

Volgens Bruin zijn andere locaties binnen Den Helder niet beschikbaar, omdat een terrein van acht tot tien hectare nodig is. De ‘zak geld’ die de provincie over heeft voor een crossbaan, al dan niet overdekt, is verre van voldoende. “En Den Helder is niet van plan de rest voor haar rekening te nemen”, benadrukte de wethouder.

Wildcrossen
Een van de insprekers maandagavond was Henk Boelen, voorzitter van de Noord-Hollandse Motorsportfederatie. Hij benadrukte dat de vereniging al jaren alles doet om geluidsoverlast tegen te gaan en dat er veel aandacht is voor veiligheid en milieu. In Noord-Holland zijn volgens Boelen meer dan zeshonderd crossers, die nu geen plek meer hebben. “En we strijden al dertig jaar voor een eigen plek!” Boelen gaf aan dat de vereniging nooit zal oproepen tot wildcrossen, maar dat het nu de baan is gesloten lastig zal worden iedereen in de hand te houden.

Overigens was niet iedereen voor het crossen. Ook bloembollenkweker Bart van Kampen sprak in bij de commissie en vond dat de gemeente door de provincie voor het blok is gezet, hoewel de afspraken in het verleden duidelijk waren. “Het kan niet zo zijn dat Den Helder maar het afvalputje voor de provincie is, aldus Van Kampen. “De omwonenden hopen dat de gemeente vasthoudt aan haar eerder ingenomen standpunt.”

Bron: http://www.denhelderactueel.nl/24/01/2012/provincie-moet-motorcrossprobleem-oplossen/

Offline member

  • *****
  • "Vrienden van het onverharde pad"


Advertentie: