Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Het grote Volvo TGB topic  (gelezen 87268 keer)

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Het grote Volvo TGB topic
« Gepost op: 31-07-2010, 19:26 »
Nu dat er onder de actieve forumleden een redelijk percentage TGBeetjes rond rijd verdient dit type offroad auto wel een eigen topic. Doel van dit topic is het verzamelen van technische info, artikelnummers van vervangonderdelen en uiteraard de modificaties die aan de voertuigen wordt gedaan. En ook n/iuet TGB-eigenaren mogen hier hun vragen en opmerkingen in kwijt  ;)

Wat is een TGB?

De TGB is een volwaardige Volvo. De modelrange is officieel de C-serie en is in een redelijk aantal militaire en civiele uitvoeringen. Alle militaire uitvoeringen hebben het voorvoegsel TGB, maar het typeplaatje heeft nog steeds de C-serie codering.

De Volco C303 is tussen 1974 en 1982 gebouwd. In verschillende uitvoeringen zoals een softtop en een hardtop 4x4, een 6x6 in verschillende uitvoeringen zoals een ambulance, radiowagen, longbody, en een civiele 4x4 versie die uitgevoerd is met een 12v boordsysteem. De C303 heeft rondom bladveren met recht vaste portaalassen welke de auto een bodemvrijheid geven van ca. 380 mm op het laagste punt. Uiteraard een hoog en een lage gearing, een 6 cilinder Volvo benzinemotor (de B30A) en een vier versnellingsbak. (later zijn er ook met een 5-bak uitgevoerd). De assen zijn uitgevoerd vacuumsperren welke voor de voor- en achterassen apart zijn in te schakelen. De vooras kan ook apart ingeschakeld worden, er is dus geen permanente aandrijving op de vooras.

De TGB serie voert de volgende coderingen:
The military models available are as follows

    TGB 11   - Command Cab 4x4
    TGB1111- Anti-Tank canvas top 4x4
    TGB 13   - Command Cab 6x6
    TGB1312 - radio box 6x6
    TGB1314 - Ambulance body 6x6
    TGB 20   - Troop Transport 6x6 (canvas top, cab and box)
Also available in 6x6
    ambulance body (cab and box)
    Fitted For Radio (cab and box)
    Commercial (12V) Fire trucks in 4x4, 6x6 and LWB 6x6 (proverbial hen's teeth)

Nog wat technische specificaties:

Top speed: 70mph (4x4) 60mph (6x6) 50mph (troop carrier 6x6)
Power: 125hp at 4200 RPM  - Civilian model only, military power unknown but thought to be ~110bhp
Torque: 165 Ft.lbs. at 2500 RPM
Dimensions: 4240mm, width: 1930mm, height: 2130mm
Turning radius: 5m
Weight: 2400kg (unladen); GVM 3450kg (4x4)  2800kg (6x6)
Engine: Volvo B30A, 2982cc, petrol, 6-cyls, Twin Stromberg carb fed, 2-valves/cyl, ohv. Bore: 88.9mm, stroke: 80mm, CR: 9.3:1 (civ)
Transmission: 4sp, part-time 4WD (6WD), 2-speed transfer case, portal axles with 2:1 hub reduction gears, front and rear diff locks
Suspension: Live-leaf/live-leaf
Brakes: Drum/drum (as from a Landrover 109 V8)
Tyres: 9x16"
Fuel tank: 85L

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2010, 19:32 »
Volvo portal axles:


Trackwidth = 60.6"
330 lbs for a front axle
286 lbs for a rear axle
8 on 8.75" lug pattern
standard 4 bolt driveshaft flange (Rover size)
Birfield front axle joint (Rover size)
Portal box reduction = 2.06:1
Portal box gears are straight cut
Vertical distance from axle midline to hub midline = 5"
Vaccuum operated locker front/rear, easily converted to cable.
3" square tube stamped steel housing with removable 3rd member

Fronts are pass. drop, can be flipped to make d-side with few mods.
Rear 306 axle is centered, 303 axle is offset 2".

Ground clearance with standard tires(36")/rims(16") = Volvo C-series, 15.5"

factory ratios:

9x33 = 3.666666 (x 2.06 = 7.553333:1)
9x31 = 3.444444 (x 2.06 = 7.095555:1)
11x32 = 2.90909 (x 2.06 = 5.992727:1)

axle specs:

Pinion gear 11 teeth, ring gear 32 teeth.
Portal drive gear 16 teeth, driven gear 33 teeth.
Drive gear 1.5 wide, driven gear 1.4 wide.
Drive axle major diameter 1.16 miner 1.06
Driven axle major diameter 1.745 minor 1.555
27 spline inner axle shafts
26 degree turning angle

Brakes:

11" drum brakes (Rover 109 drum can be turned & drilled to fit: 576974)
Part number front shoes RTC3424 (full set for complete front axle)
Part number rear shoes STC2797 (full set for complete front axle)
Part number wheel cylinder rear right 243296
Part number wheel cylinder rear left 243297
Wilwood sells a disc brake conversion (but it's not cheap)

Portal box bearings:

Small Bearing = TIMKEN JLM104948
Small Race = TIMKEN - JLM104910
Large Bearing = NTN 4T-JLM508748
Large Race = NTN 4T-JLM508710
Inner Oil Seal = STEFA CB 60X85X8
Retaining Nut = V1523031 MUTTER AXEL C3 17B73 (Available at Altyco Parts)

Axle “cover” 1563012-2 (front axle CV boots) can be found at Volvo USA.



Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2010, 19:43 »
En wie hebben er dan wel één??

Arthur
: Een TGB 13 (6x6):
,
oh sorry, niet meteen de beste foto  ;D

Donovan: In ieder geval een Rally 6x6, maar er staat nog het één en ander uitgekleed in de schuur  :o

BramBram
: Een TGB 13 (dus ook een 6x6)
(foto volgt nog als hij klaar is  :P)

Ferd: Een TGB11 (4x4, waarmee je volgens youtube leuke stoppies mee kan maken  :-X)
( en ook die foto is nog niet ontwikkeld)

Heb je er zelf ook één? Stuur effe een fotootje naar mij en ik zet hem er bij...

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2010, 19:47 »
Lager voor de continue aangedreven ventilator:

Hier de gegevens van het asje voor de ventilator,
Dit is van een MF trekker en hier heb ik het opgehaald:
http://www.beukeveld.nl/
 
SMF-0606                      89019M91
135-240                         U7LWOO44
water pump repair kit

Offline member

Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2010, 21:22 »
Nu dat er onder de actieve forumleden een redelijk percentage TGBeetjes rond rijd

4:1967=0,2% ;D ;D ;D

Offline member

Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2010, 21:52 »
Ik wil wel een setje assen voor onder een 4x4  8)

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #6 Gepost op: 31-07-2010, 21:58 »
Ik wil wel een setje assen voor onder een 4x4  8)

'K weet nog een setje te liggen in Zweden, kost iets van €3500  :-X beetje erbij en je hebt een hele echte 4x4 ;D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • *
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #7 Gepost op: 31-07-2010, 22:30 »
Kijk: ferd heeft een nieuwe auto, en er moet gelijk een 'groot' topic bij  :P
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #8 Gepost op: 01-08-2010, 16:46 »
Kijk: ferd heeft een nieuwe auto, en er moet gelijk een 'groot' topic bij  :P

Valt nog mee. Had ook een sub-board kunnen zijn. :-X
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2010, 00:18 »

Valt nog mee. Had ook een sub-board kunnen zijn. :-X

Jullie zijn gewoon jaloers op die ouwe meuk!  ;D

@Ferd
mooi man! Daar kunnen we wat mee.

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2010, 13:32 »
For everyone interested, the part numbers on the Trailmaster shocks are 5775-2 and 20712012 in combination with 3 leaf parabolic Heystee suspension

Offline member

Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2010, 13:41 »
Zeg Ferd, je moet eens bij Donovan gaan kijken. Die hebben dempers van Proflex (toch?) eronder zitten, erg mooi. Heystee is dan weer prima voor de bladveren, of die andere verenfabriek in noord holland - die kunnen het ook. http://www.eeltink.nl was het geloof ik.

Oh ja, en als je een topic opent verwachten we ook foto's natuurlijk!  8)

Offline member

  • Africa Twin 2003 - KTM 690 ER '14
  • *
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #12 Gepost op: 02-08-2010, 20:57 »
Oh ja, en als je een topic opent verwachten we ook foto's natuurlijk!  8)


Oké, fotootje dan:


Een stuurashoes als ashoes gebruiken is dus geen succes  :-\ Verder zoeken naar een steviger exemplaar dan maar.

@Donovan, wat gebruiken jullie hiervoor?

Offline member

  • *****
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #13 Gepost op: 02-08-2010, 22:14 »
Oké, fotootje dan:


Een stuurashoes als ashoes gebruiken is dus geen succes  :-\ Verder zoeken naar een steviger exemplaar dan maar.

@Donovan, wat gebruiken jullie hiervoor?

 
Hoe krijg je het voor elkaar, nieuw uit de doos een nu al stuk.   :-X
 
Is dus niet sterk genoeg voor jou rij stijl :P
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Emmertje & schepje mee.. Sahara here I come again!
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #14 Gepost op: 02-08-2010, 22:16 »
Zeg Ferd, je moet eens bij Donovan gaan kijken. Die hebben dempers van Proflex (toch?) eronder zitten, erg mooi. Heystee is dan weer prima voor de bladveren, of die andere verenfabriek in noord holland - die kunnen het ook. http://www.eeltink.nl was het geloof ik.

Oh ja, en als je een topic opent verwachten we ook foto's natuurlijk!  8)

 
YEP! Eeltink it is!! Gevestigd in het altijd, O zo mooie HEEMSKERK! 8) ( het valt toch niet te veel op dat ik daar woon he???) :D
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!


Advertentie: